110

تحریک متابولیسم با ویتامین‌ها و مواد معدنی

|
0 دیدگاه
youtube-thyroid-03

زمانی که سن بالا می‌رود و به اصطلاح پا به سن می‌گذاریم متابولیسم بدن کُند می‌شود. به خاطر این که فعالیت بدن کاهش می‌یابد و وضعیت بدن دست‌خوش تغییرات طبیعی می‌شود.

با این حال ویتامین‌ها، مواد معدنی و ادویه‌هایی وجود دارد که می‌تواند متابولیسم بدن را سرعت بیشتری بدهند.

خردل یکی از محرک‌های معروف متابولیسم بدن محسوب می‌شود. به جای سس مایونز از خردل استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه در تهیه‌ی غذاهایتان استفاده کنید که چربی سوز طبیعی است. در این مقاله شما را با چند ویتامین و ماده‌ی معدنی آشنا می‌کنیم که متابولیسم بدن را تحریک می‌کند.

 

اسید لینولئیک کونژوگه
اسید لینولئیک کونژوگه یک ویتامین فوق‌العاده موثر برای لاغری و کاهش وزن است. این ویتامین به سوخت و ساز چربی‌ها کمک کرده و متابولیسم بدن را تحریک می‌کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که اسید لینولئیک برای آب کردن چربی‌های دور شکم بسیار موثر است.

اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید متابولیسم بدنتان را تحریک کنید بدانید که باید ویتامین اسید لینولئیک کونژوگه را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. دریافت روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین شما را به نتایج مطلوبی می‌رساند. این اسیدها به طور طبیعی در مواد غذایی مثل شیر و گوشت حیوانات نشخوار کننده مثل گاو وجود دارد. مکمل‌های این ویتامین(تحت نظر پزشک) باید به همراه غذا مصرف شود.

 

منیزیم
منیزیم یکی از محرک‌های فوق‌العاده‌ی متابولیسم بدن محسوب می‌شود. زمانی که این ماده‌ی معدنی با کلسیم همراه می‌شود تأثیر بیشتری ایجاد می‌کند. این دو ماده‌ی معدنی مهم در همکاری با هم متابولیسم بدن را تحریک و استخوان‌ها را تقویت می‌کنند.

از این گذشته منیزیم باعث تنظیم ضربان قلب شده و به این ترتیب باعث می‌شود که این عضو حیاتی بهتر کار کند. این ماده‌ی معدنی همچنین باعث می‌شود تا بدن آنزیم‌ها را بهتر هضم کند که به خودی خود باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود. بدن ما روزانه به کمابیش ۵۰۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارد. از منابع خوب منیزیم می‌توان به آجیل (بادام، پسته، گردو)، تخم کدو، بادام زمینی، سبزیجات برگ سبز، غلات، گندم، آرد سویا و… اشاره کرد.

ویتامین B12
مصرف ویتامین B12 یکی از روش‌های موثر دیگر برای تحریک متابولیسم بدن است. این ویتامین زمانی که با ویتامین‌های دیگر گروه B مثل ویتامین B5، B6 و بیوتین مصرف شود تأثیر بیشتری دارد.

ویتامین B12 باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود، سطح انرژی را بالا می‌برد و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن نیز می‌شود. این ویتامین با احساس خستگی مقابله کرده و عملکرد گلبول‌های قرمز را بهبود می‌بخشد. شما روزانه حدوداً به ۵۰ میلی گرم ویتامین B12 نیاز دارید. شیر، لبنیات، تخم مرغ، جگر، شیر سویای غنی شده، خمیر سویا، آلوئه ورا، چای سبز، چغندر، قارچ و غیره از منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند.

 

کولین choline
یکی از ویتامین‌های دیگری که باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود کولین است. کولین نقش موثری در سوخت و ساز چربی‌ها دارد و باعث کاهش میزان کلی چربی‌های بدن می‌شود. به همین خاطر نیز این ویتامین باعث تحریک متابولیسم بدن می‌شود. همچنین باید بدانید که کولین سرعت سوزاندن چربی‌ها را بالا می‌برد و زمانی که قصد کاهش و تثبیت وزن دارید کمک می‌کند تا بدن بهتر وارد عمل شود.

کولین در بیشتر مولتی ویتامین‌ها وجود دارد و البته می‌تواند به طور جداگانه نیز مصرف شود. شما باید روزانه ۴۲۵ میلی گرم کولین مصرف کنید تا به نتایج دلخواهتان برسید. کولین در لوبیا، سویا، تخم مرغ، جگر، تخمه آفتاب گردان، جوانه گندم و غیره وجود دارد.

ویتامین C
ویتامین C نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین شهرت زیادی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اما خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. ویتامین C می‌تواند چربی سوزی نیز بکند. این ویتامین تمام سلول‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و توانایی چربی سوزی بدن را بالا می‌برد. یعنی به بدن کمک می‌کند تا بهتر بتواند چربی‌ها را بسوزاند. این ویتامین همچنین با تأثیرات استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند. استرس زیاد می‌تواند باعث چاقی شود برای همین لازم است که استرس‌هایتان را کنترل کنید.

بدن روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارد تا موثر عمل کند. این ویتامین در میوه و سبزیجات به طور فراوان وجود دارد.

 

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.