235

مواد غذایی برای جوش خوردن جای زخم

|
0 دیدگاه
fruit-vegetables-bag-140627

اگر دچار زخمی درونی هستید یا عمل جراحی باز انجام داده اید و یا اینکه جراحتی در پوستتان ایجاد شده است بدانید که مواد غذایی مفیدی وجود دارند که با کمک مواد مغذی شان به بهبود زخم های شما کمک زیادی می کنند.

برای بهبود جوش خوردن زخم های ایجاد شده در بافت های بدن یا تسریع روند احیای بافت ها بعد از انجام عمل جراحی مصرف برخی مواد غذایی که سرشار از ویتامین های A،C و K هستند از اهمیت ویژه ای برخوردارند. اگر دچار زخمی درونی هستید یا عمل جراحی باز انجام داده اید و یا اینکه جراحتی در پوستتان ایجاد شده است بدانید که مواد غذایی مفیدی وجود دارند که با کمک مواد مغذی شان به بهبود زخم های شما کمک زیادی می کنند. در این مطلب شما را با بخشی از این مواد غذایی مفید آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مواد غذایی التیام بخش

عمده قدرت التیام بخشی این مواد غذایی به دلیل دارا بودن ویتامین K می باشد. نتایج بررسی های علمی جدید نشان می دهند که این ویتامین باعث افزایش سرعت ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. البته لازم است که مواد مغذی دیگری نیز این ویتامین را در جهت ترمیم زخم ها یاری کنند. اگر عمل جراحی انجام داده اید و بخیه دارید و یا اینکه هر زخم و خراش ایجاد شده روی پوستتان به این سادگی ها جوش نمی خورد از مواد غذایی اشاره شده در این مطلب بیشتر استفاده کنید.

اهمیت ویتامین K در ترمیم و التیام زخم ها

ویتامین K در روند انعقاد خون از اهمیت بالایی برخوردار است. این ویتامین مانع از خونریزی شده و باعث فروکش کردن التهاب و ورم می شود و تأثیر زیادی در کاهش خون مردگی و کبودی پوست دارد. این التهاب ها هستند که اجازه نمی دهند زخم ها به سرعت جوش بخورند. در نتیجه باید به فکر مقابله با آن ها بود.

ویتامین K در حوزه ی پزشکی و همچنین در حوزه ی زیبایی و برای التیام زخم ها کاربرد بسیاری دارد. این ویتامین باعث برطرف کردن واریس های خفیف ناحیه ی پاها شده و همچنین به رفع ترک ها، سوختگی ها و خطوط آبی روی پوست کمک می کند. ویتامین k همچنین به صورت دارو برای درمان رزاسه و آکنه در بازار وجود دارد. از نظر بالینی این ویتامین بعد از انجام عمل جراحی و برای بهبود روند التیام زخم های پوست مورد استفاده قرار می گیرد که باعث می شود بیمار سریع تر روند بهبودی را پشت سر بگذارد. از مواد غذایی حاوی ویتامین K می توان به سبزیجات سبز مانند کلم ها، شاهی، اسفناج، برگ های خردل، برگ های چغندر، بروکلی، کاهو، بروکسل و همچنین موسیر، پودر فلفل، کاری، آلوخشک و سبزی های معطری مانند جعفری، گشنیز، آویشن و ریحان اشاره کرد.

مواد غذایی حاوی ویتامین A

ویتامین A یکی دیگر از ویتامین های ضروری و مورد نیاز در روند بهبودی زخم ها (داخلی و خارجی) و تمام انواع جراحات محسوب می شود. این ویتامین برای مقابله با آکنه، اگزما، پسوریازیس، تبخال و همچنین بهبود زخم ها و جای سوختگی فوق العاده است. ویتامین A این قدرت را دارد که پوست را احیا کرده و به آن انرژی بدهد. این ویتامین در بهبود حیات درونی بدن نیز نقش مهی دارد. افرادی که از التهاب روده، بیماری کرون و یا هر نوع التهاب دستگاه ادراری رنج می برند باید نسبت به جذب هر چه بیشتری ویتامین A هشیارتر باشند. در بسیاری از موارد پزشکان داروها و مکمل های مورد نظر را تجویز می کنند. لازم است که برای تسریع روند بهبودی زخم ها و مقابله با التهاب های بدن مواد غذایی سرشار از این ویتامین را هر چه بیشتر وارد رژیم غذایی تان بکنید. از بین منابع غذایی این ویتامین می توان به فلفل دلمه ای قرمز؛ هویج، سیب زمینی شیرین، کدوتنبل، همه انواع سبزیجات سبز، هندوانه، طالبی و زردآلوی تازه و خشک اشاره کرد.

روغن های سالمتر

تمام چربی های غیراشباع از نوع مونو و پلی برای بهبود روند جوش خوردن زخم ها تأثیر مثبتی دارند. شما می توانید از این روغن ها برای مصرف سالادها و به صورت چاشنی استفاده کنید. حتی می توانید از این روغن ها به صورت موضعی نیز روی پوست بزنید تا جای زخم ها و جراحات با سرعت بیشتری التیام پیدا کنند. در بین این روغن های سالم می توان به روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن هسته ی انگور اشاره کرد که خواص درمانی بالایی دارند.

قدرت التیام بخشی ویتامین C

ویتامین C تأثیر قدرتمندی روی پوست دارد. این ویتامین به جوش خوردن زخم ها و رفع جراحات کمک زیادی می کند. ویتامین C در مواقع بعد از جراحی ضروری است و لازم است که مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین افزوده شود. اگر دچار زخم و جراحتی شده اید یا عمل جراحی انجام داده اید لازم است که برای احیای بافت های بدن و افزایش سرعت بهبود به میزان زیادی ویتامین C جذب بدن کنید. فرقی نمی کند که زخم و التهابتان درونی باشد یا بیرونی. شما نیاز زیادی به این ویتامین خواهید داشت. ویتامین C برای سنتز پروتئین هایی که به ساخت سلول ها، بافت ها، تاندون ها و عضلات کمک می کنند لازم و ضروری است. وظیفه ی این ویتامین ترمیم و احیای بافت ها و همچنین محافظت از عفونت ها و مقابله با رادیکال های آزاد است. ویتامین C به کاهش مشکلاتی مانند لثه های حساس و بهبود سریع کبودی و خون مردگی ها و کاهش خونریزی بینی کمک می کند. این ویتامین به طور مؤثری شما را در برابر بیماری ها و عفونت ها ایمن می کند و ترمیم کننده ی جدی جای زخم ها است. از بین مواد غذایی حاوی این ویتامین می توان به کیوی، انبه، توت فرنگی، لیموترش، هندوانه، گوجه فرنگی، انگور فرنگی، گریپ فروت، آناناس، بروکلی، شاهی، کلم کیل، گشنیز و غیره اشاره کرد.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.