206

پوكی استخوان

|
0 دیدگاه
bonecells

پوكی استخوان یا استئوپوروز حالتی است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگی با ضربات كوچك افزایش می‌یابد.

پوكی استخوان از گرفتاری‌های شایع در جوامع بشری است كه بعد از سن ۳۵ سالگی روند آن در انسان آغاز می‌شود. پوكی استخوان بیماری خاموش قرن اخیر است كه به علت افزایش طول عمر افراد شیوع بیشتری پیدا كرده است. در این بیماری ماده استخوانی به تدریج از بین می‌رود و سبب كاهش تراكم استخوان می‌شود و آن را مستعد شكستگی می‌كند. در افراد مبتلا به این بیماری شكستگی استخوان می‌تواند در اثر آسیبی جزیی ایجاد شود. حدود نیمی از زنان مسن‌تر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان مسن‌تر از ۷۵ سال به بیماری پوكی استخوان مبتلا می‌شوند. مردان مسن نیز به پوكی استخوان دچار می‌شوند كه البته میزان ابتلای آنان كمتر از زنان است. به طور تقریبی از هر سه زن یك نفر و از هر دوازده مرد یكی به پوكی استخوان دچار می‌شوند.

متاسفانه باید گفت پوكی استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد. علائم هنگامی ایجاد می‌شود كه شكستگی اتفاق افتاده باشد. بهترین روش برای تشخیص پوكی استخوان، سنجش تراكم استخوان یا دانستیومتری است. خوشبختانه امروزه برای سنجش تراكم استخوان دستگاه‌های جدیدی ساخته شده كه می‌تواند با دقت نسبتا زیادی تراكم استخوانی و نسبت آن با استخوان سالم و سن مناسب را اندازه‌گیری كنند.

گفتنی است، بهترین روش پیشگیری از پوكی استخوان و عوارض آن، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت ورزشی مناسب و دوری از عوامل كمك‌كننده در افزایش پوكی استخوان، مانند استعمال دخانیات و ارزیابی‌های لازم برای تعیین میزان تراكم استخوانی است.

اگر پس از سنجش تراكم استخوان معلوم شد كه مبتلا به پوكی استخوان هستید با نظر پزشك خود می‌توانید تحت درمان‌های زیر قرار بگیرید. درمان‌های متفاوتی هم اكنون برای پوكی استخوان وجود دارد كه هر كدام با توجه به شرایط بیمار برای وی انجام می‌شود، از جمله تجویز تركیبات حاوی كلسیم و ویتامین D، تجویز تركیبات فلوراید و داروهای كاهنده سرعت پوكی استخوان و… در نهایت در نظر داشته باشید كه تغذیه مناسب سرشار از كلسیم و پروتئین، فعالیت ودوری از عدم تحرك و انجام ورزش‌های مناسب از زمان كودكی و نوجوانی، بهترین و كم‌خرج‌ترین توشه و روش پیشگیری برای جلوگیری از پوكی استخوان است و خلاصه توصیه طلایی این‌كه مصرف روزانه نیم لیتر شیر، ۵۰ درصد نیاز افراد بالغ به پروتئین و ۱۰۰ درصد نیاز افراد به كلسیم را برآورده می‌كند.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.