1988

پروتئین به چه دردی می‌خورد و منابع آن کدام است؟

|
0 دیدگاه
healthy-foods-wallpaper-30-high-resolution-wallpaper

پروتئین‌ها وظایف گوناگونی بر عهده دارند مانند ساختن هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی کورها (همان پادتن‌ها)، انتقال اکسیژن و هیدروژن و غیره.

دوستی می‌گفت من که نمی‌توانم بدون گوشت زندگی کنم. اصلاً زندگی بدون گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و غیره صفایی ندارد.

با وجود این که این روزها رژیم‌های گیاهی رو به افزایش است و مردم گرایش بیشتری به گیاه‌خواری پیدا کرده‌اند اما باید بدانید که پروتئین برای بدن ما لازم و ضروری است. در واقع پروتئین ماده‌ی مغذی هر سلول زنده محسوب می‌شود. در ساختمان پروتئین‌ها علاوه بر کربن، هیدروژن و اکسیژن حتی ازت و گاهی گوگرد هم وجود دارد.

این ترکیبات به عملکرد تمام اعضای بدن کمک می‌کنند و باعث می‌شوند بدن از خود حفاظت کند. در واقع پروتئین‌ها وظایف گوناگونی بر عهده دارند مانند ساختن هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی کورها (همان پادتن‌ها)، انتقال اکسیژن و هیدروژن و غیره. برای همین باید به میزان کافی پروتئین دریافت کرد؛ و لازمه‌ی این کار مصرف به اندازه‌ی گوشت، ماهی یا غلات است. با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به پروتئین بگوییم.

 

پروتئین به چه دردی می‌خورد؟

اهمیت پروتئین از اسم آن مشخص است. در زبان یونان باستان «Protos» به معنای «اساسی، ضروری و اولیه» می‌باشد. در واقع پروتئین‌ها برای پیشبرد عملکردهای سلولی لازم و ضروری‌اند.

پروتئین‌ها تنها منبع ازت بدن انسان هستند و برای ادامه‌ی زندگی لازم هستند. پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند. در بین این اسیدهای آمینه، ۸ نوع اسید آمینه وجود دارد که بدن قادر به ساخت آن‌ها نیست. این‌ها را «اسیدهای آمینه‌ی ضروری» می‌گویند و باید از طریق مواد غذایی تأمین شوند.

پروتئین‌ها در ساخت و احیای سلول‌های پوستی، استخوان‌ها، عضلات، موها و ناخن‌ها نقش دارند. به مدد پروتئین‌هاست که بدن ما می‌تواند از خود در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت کند. در واقع وجود پروتئین‌ها برای عملکردهای بیولوژیکی بدن ما لازم است و کمبود آن باعث بروز احساس خستگی می‌شود، تمرکز را پایین می‌آورد و قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. کودکان نیز به این ترکیبات نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند و این نیاز را از شکم مادر با خود دارند.

 

منابع حیوانی پروتئین

* گوشت قرمز

* گوشت ماکیان

* ماهی

* تخم مرغ

* محصولات لبنی

پروتئین‌های حیوانی به خصوص تخم مرغ حاوی بیشترین میزان اسیدهای آمینه هستند.

منابع گیاهی پروتئین‌ها

* حبوبات مانند لوبیا خشک، باقلای خشک، نخود، عدس، دانه‌ی سویا، لوبیا چیتی، لپه

* غلات کامل

* سویا و توفو

* میوه های خشک

 

آیا می‌توان از مصرف گوشت صرف نظر کرد؟

بله می‌شود مانند گیاه‌خواران گوشت را از برنامه‌ی غذایی حذف کرد. اما توجه داشته باشید که پروتئین‌های گیاهی فاقد برخی از اسیدهای آمینه هستند. برای همین لازم است که این اسیدهای آمینه را با مصرف تخم مرغ و محصولات لبنی جبران کنید. برای افرادی که به هیچ عنوان از مواد غذایی حیوانی استفاده نمی‌کنند توصیه می‌شود مکمل‌های غذایی مصرف کنند.

 

روزانه به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟

هر گرم پروتئین ۴ کیلو کالری انرژی به بدن می‌رساند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند بدن یک فرد بزرگ‌سال روزانه به ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین نیاز دارد. به عنوان مثال:

* یک تکه مرغ ۱۲۰ گرمی، یک بشقاب حاوی ۲۵۰ گرم پاستا، یک تکه پنیر ۴۰ گرمی و ماست

* ۱۲۰ گرم ماهی قود (ماهی روغن)، دو عدد تخم مرغ آب پز، یک تکه نان کامل و ۱۰۰ گرم آجیل

* ۱۲۰ گرم ماهی آزاد، ۲۵۰ گرم عدس و ۴۰ گرم پنیر

 

نظرتان راجع به رژیم‌های پر پروتئین چیست؟

رژیم پر پروتئین همان طور که از اسمش پیداست یعنی مصرف زیاد پروتئین. هدف این رژیم‌ها این است که بدون گرسنگی کشیدن چربی‌های اضافی را آب کند. به خاطر این که پروتئین‌ها باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدتی می‌شوند. در این روش، کاهش وزن کمابیش سریع رخ می‌دهد اما این نوع رژیم‌های لاغری تغذیه‌ی سالم محسوب نمی‌شوند. برای همین امکان دارد که فرد بعد از ترک رژیم به وزن قبلی خود و حتی بیشتر از آن برگردد. از این گذشته نتیجه‌ی پژوهش‌ها نشان می‌دهد این نوع رژیم‌های لاغری می‌تواند به قلب آسیب برساند. توصیه می‌کنیم قبل از هر نوع رژیم لاغری اول با متخصص تغذیه مشورت کنید.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.