81

پیشگیری از سکته مغزی، ۱۲ سال عمر بیشتر

|
0 دیدگاه
635297185344219397

تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، در طی یک سال فوت می کنند. تخمین زده شده است کسی که سکته مغزی می کند، امید به زندگی در او دوازده سال و نیم کمتر می شود.

بنابراین پیشگیری از بروز سکته مغزی می تواند تقریبا ۱۲ سال به عمرتان اضافه نماید. در اینجا چند راهکار برای پیشگیری از سکته مغزی برای تان می آوریم.

برنامه غذایی ضد سکته مغزی در پیش بگیرید

در پیش گرفتن تغذیه ای که از سکته مغزی جلوگیری کند، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. لازم نیست چربی ها، دسرها، نمک و یا هر چیزی را که دوست دارید کاملا کنار بگذارید. تعادل، کلید این معماست. برنامه غذایی تاثیر بسیار بزرگی بر احتمال بروز سکته مغزی دارد.

کلسترول بالا می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد، چون شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می دهد. نمک زیاد هم می تواند باعث فشار خون بالا گردد و اگر شما هم اکنون دچار این مشکل هستید، مصرف نمک زیاد می تواند آن را تشدید کند.

در عوض، غذاهایی مانند ماهی، مغزها، قارچ و سویا می تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد. تغذیه متعادل که سرشار از میوه ها و سبزی های متنوع، پروتئین و فیبر است می تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش احتمال سکته مغزی و در نتیجه افزایش طول عمر داشته باشد.

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و تحرک بدنی هم می تواند خطر بروز سکته مغزی را کم کند، چون عملکردهای ضدالتهابی و کاهنده کلسترول را در بدن تقویت می نماید. حتی ورزش با شدت متوسط هم در این کار موثر است. شما انتخاب های زیادی برای فعالیت بدنی دارید که می توانید به عنوان بخشی ثابت از زندگی تا از آن لذت و بهره ببرید، بدون این که حتی به ورزش فکر کنید.

وزن متعادلی داشته باشید

ثابت شده که چاقی احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. برنامه غذایی که کالری متعادلی دارد، همراه با سبک زندگی پرتحرک و فعال می تواند به بیشتر افراد کمک کند تا وزن سالم و متعادلی داشته باشند. با این وجود، برای افردی که از نظر ژنتیکی در معرض اضافه وزن هستند، مداخلات درمانی و دارویی ممکن است ضرورت داشته باشد.

ورزش های ذهنی انجام دهید

مطالعات نشان داده ورزش ها و فعالیت های ذهنی می توانند با تقویت و بهبود عملکرد مغز، از سکته مغزی جلوگیری کرده و یا اثرات آن را به حداقل برسانند. چالش های ذهنی مانند مطالعه یا بازی های کامپیوتری می توانند قابلیت های ادراکی را تقویت کنند و از مغز برای سال های آینده محافظت نمایند.

از اضطراب تان کم کنید

اضطراب و استرس اثرات مخربی بر بدن دارد که یکی از آنها استرس اکسیداتیو می باشد. استرس اکسیداتیو می تواند رادیکال های آزاد تولید کرده و قبل و بعد از سکته مغزی به سلول های حساس مغز آسیب بزند. ضمنا استرس، شدت بیماری قلبی، فشارخون، دیابت و بیماری های عروق مغزی را افزایش می دهد که همه ی این ها منجر به سکته مغزی می گردند. پس یاد بگیرید چطور آرام باشید تا بتوانید از اثرات مضر استرس پیشگیری کنید.

چکاپ های منظم داشته باشید

بیشتر عواملی که منجر به سکته مغزی می شوند را می توان با چکاپ های منظم پزشکی به راحتی تشخیص داد و به طور موثر مدیریت و کنترل کرد تا زمینه بروز سکته فراهم نشده و در نتیجه زندگی تان نجات پیدا کند.

داروهای تان را طبق تجویز پزشک و به طور منظم مصرف کنید

مصرف نامنظم داروهای پیشگیری کننده از سکته مغزی مضر است تا مفید. اگر لازم است داروی رقیق کننده خون، قرص کاهش فشارخون و یا دارویی برای قلب تان مصرف کنید، حتما طبق تجویز پزشک معالج تان پیش بروید. اگر این دارویی عوارض ناخوشایندی برایتان داشت، از مصرفش خودداری نکنید، بلکه به پزشک تان بگویید تا نوع دارو را تغییر دهد و یا دوز آن را طوری تنظیم کند تا بتوانید تحملش کنید.

علائم حمله ی ایسکمی گذرا یا به اصطلاح پزشکی TIA را بشناسید

سکته مغزی یا حمله ایسمکی گذرا می تواند نامحسوس یا عجیب باشد. در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید اقدامات لازم جهت پیشگیری از سکته مغزی را هنگام مواجهه با حمله ی ایسمکی گذرا به عمل آورید. حمله ی ایسمکی گذرا، یکی از علائم هشداردهنده ی سکته مغزی است. اگر نسبت به این علائم آگاهی درستی داشته باشید و بتوانید تشخیص شان دهید، می توانید فورا به خودتان کمک کنید.

 

 

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.