267

چگونه با صرع بهتر زندگی کنیم؟

|
0 دیدگاه
sare

این‌که تشنج به ناگهان بروز کرده و نتوانید خود را کنترل کنید بسیار وحشتناک است. اما خبر خوب این است که اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل و مدیریت بیماری‌تان انجام دهید که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

زندگی با صرع یعنی ممکن است دچار تشنج‌هایی شوید که بدون هشدار قبلی رخ می‌دهد. تشنج‌های غیر قابل کنترل منجر به غش کردن‌های خطرناک و ناگهانی می‌شوند و خطر بروز سایر آسیب‌های جدی را افزایش می‌دهند. علائم صرع بر فعالیت‌های روزمره شما مانند رفتن به مدرسه، محل کار و یا وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان تأثیر گذاشته و نگرانی در این زمینه کاملا طبیعی است.
این‌که تشنج به ناگهان بروز کرده و نتوانید خود را کنترل کنید بسیار وحشتناک است. اما خبر خوب این است که اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل و مدیریت بیماری‌تان انجام دهید که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

 

۱٫اول امنیت

«آماده کردن خود» یکی از بهترین راه‌‌ها برای داشتن اعتماد به نفس نسبت به مدیریت و کنترل تشنج است. برای این کار:
-برای محل کار، خانه و یا مدرسه برنامه‌ای داشته باشید و سعی کنید با جزئیات بدانید که در صورت وقوع صرع چه باید بکنید.
-از سر خود در برابر آسیب ناشی از صرع محافظت کنید. هنگام دوچرخ‌سواری، کوه‌نوردی یا انجام فعالیت‌هایی که ریسک بالایی دارند حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید.
-حواستان به مکان‌هایی مانند آب باشد؛ چرا که ممکن است در صورت بروز صرع برایتان دردسر ایجاد کند. لازم نیست که کلا آن را نادیده بگیرید، بلکه اقدامات لازم را به شکل درست رعایت کنید.

 

۲٫به توصیه‌های پزشک گوش دهید

همیشه سعی کنید داروهایی را که پزشک متخصص صرع‌تان تجویز کرده به طور مرتب و سر ساعت مشخص مصرف کنید. بدون مشورت او به هیچ‌ عنوان دوز خاصی را بالا نبرید یا مصرف دارویی را قطع نکنید. به خاطر داشته باشید که شما نقش مهمی در مراقبت‌های ویژه از خودتان ایفا می‌کنید. اگر مصرف یک داروی خاص برایتان عوارض جانبی دردسرسازی به همراه دارد، حتما در این مورد با پزشک صحبت کنید. باید سعی کنید داروی متفاوتی مصرف کنید که کمتر برایتان دردسر ایجاد کند.

 

۳٫برگر بخورید، بدونِ نان

با پزشک حتما درباره رژیم غذایی خاص‌تان صحبت کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات پائین، که آن را رژیم غذایی کتوژنیک می‌نامند، در بچه‌هایی که بیماری‌شان با دارو بهتر نشده با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. این رژیم اغلب برای افراد بزرگسال هم توصیه می‌شود. این رژیم خاص بسیار دقیق‌تر و بهتر از سایر برنامه‌های رژیمی با کربوهیدرات کم و چربی بالاست و باید تحت نظر پزشک دنبال شود و نیازمند آن است که کالری و مایعات مورد نظرتان را با دقت فراوان مصرف کنید. در برخی تحقیقات مشخص شده که این رژیم می‌تواند مسبب بیماری کلیوی شود. بنابراین بهتر است با پزشک و متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید تا بدانید کدام غذا برای شما بهتر است.

 

۴٫به اندازه کافی بخوابید

کمبود خواب یکی از عوامل محرک صرع است. انجمن ملی خواب توصیه می‌کند که افراد بزرگسال ۲۶ تا ۶۴ ساله بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. برخی داروهای صرع می‌توانند منجر به خواب‌آلودگی شوند، بنابراین حتما از پزشکتان بپرسید که دقیقا به چه میزان باید بخوابید.

 

۵٫رویدادهای مربوط به تشنج و عوامل محرک آن را بنویسید

انجام این کار به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید روند مراقبت از خود را کنترل و مدیریت کنید. چیزهایی که باید بنویسید می‌تواند چنین چیزهایی باشند: تاریخ و زمان تشنج، خلق و خو و روحیه شما، میزان خواب شب قبل، و محل وقوع صرع (مثلا آیا در اتاقی با چراغ چشمک‌زن بودید که عامل محرک صرع است؟)

 

۶٫یک ورزش یا سرگرمی جدید را شروع کنید

ورزش باعث افزایش میزان هورمون‌هایی در بدن می‌شود که در ایجاد حس خوب شما دخیل‌اند و از طرفی منجر به کاهش استرس شده و شما را شاد نگه می‌دارند. اگر دچار صرع می‌شوید این مسئله اهمیت زیادی در پی خواهد داشت، چرا که از هر سه فردی که دچار صرع می‌شوند، یک نفرشان دچار افسردگی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش مرتب می‌تواند به ارتقای کنترل وضعیت صرع در برخی از بیماران بیانجامد. مثلا همیشه حین انجام ورزش سعی کنید مایعات زیادی بنوشید.

 

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.