153

ورزش‌های مناسب برای افراد مبتلا به صرع

|
0 دیدگاه
3

صرع باعث افزایش فشار خون و وضعیت پیشادیابتی در شما می‌شود و ورزش می‌تواند در از بین رفتن و کاهش مشکلات سلامت‌تان بسیار تأثیرگذار باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه ورزش‌هایی می‌توانند تأثیر مثبتی روی بیماری‌تان داشته باشند. همانطور که می‌دانید صرع باعث افزایش فشار خون و وضعیت پیشادیابتی در شما می‌شود و ورزش می‌تواند در از بین رفتن و کاهش مشکلات سلامت‌تان بسیار تأثیرگذار باشد. ورزش دشمنِ کم شدن حجم استخوان است – یکی از عارضه‌های جانبی برخی داروهای ضدتشنج و از طرفی تعداد دفعات وقوع تشنج را هم کاهش می‌دهد. برای ارتقای سطح سلامتتان پیشنهاد می‌کنیم ورزش‌های زیر را انجام دهید.

 

۱٫پیاده‌روی

قدم زدن عملی ساده است و به هیچ نوع تجهیزات خاصی نیاز ندارد به جز یک جفت کتانی خوب و محکم. از طرفی این ورزش می‌تواند اقدام مثبتی برای ارتقای سطح سلامتتان باشد. سعی کنید به طور مرتب و آهسته پیاده‌روی کنید تا بتوانید با این کار از قلب و ریه‌هایتان مراقبت کرده و وزن‌تان را کنترل کنید. این نکته بسیار حائز اهمیت است چون افرادی که دچار صرع می‌شوند خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی، آمفیزم و چاقی هم در آنها بسیار بالاست.

 

۲٫دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش میزان سلامت و تناسب اندام‌تان است. همیشه موقع دوچرخه‌سواری سعی کنید کلاه ایمنی روی سر بگذارید. اگر تشنج‌تان به طور کامل کنترل نشده است، سعی کنید زیاد در مسیرهای پر رفت و آمد تردد نکنید و بیشتر در مسیرهای خلوت و خیابان‌های فرعی و مسیرهای مخصوص دوچرخه، رکاب بزنید.

 

۳٫شنا

شنا کردن و انجام حرکات ایروبیک در آب از بهترین راه‌ها برای تناسب اندام است. فقط سعی کنید مراقب خودتان باشید، چرا که بروز تشنج در آب می‌تواند خطرناک باشد. سعی کنید استخری انتخاب کنید که حتما نجات‌غریق در اطراف آن حضور داشته باشد و حتما از این مسئله مطمئن شوید که غریق‌نجات از وضعیت شما اطلاع داشته باشد. علاوه بر این بهتر است همیشه همراه با یکی از دوستانتان شنا کنید.

 

۴٫شوتِ توپ

ورزش‌های پر فعالیت مانند بسکتبال، فوتبال، و والیبال، از بهترین ورزش‌ها برای قلب و ریه شما محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد که قادرند تشنج خود را به خوبی کنترل کنند می‌توانند این ورزش‌ها را انجام دهند. فقط سعی کنید پیش از انجام آنها حتما با پزشک مشورت کنید. همیشه کلاه محافظ روی سرتان بگذارید چرا که آسیب به سر باعث بدتر شدن تشنج‌تان خواهد شد.

 

۵٫والیبال

والیبال و تنیس برای سلامت استخوان و تناسب اندام شما بسیار مفیدند. علاوه بر این، خطر بروز آسیب مغزی در این نوع ورزش‌ها نسبت به ورزش‌های پر برخورد کمتر است. اگر سابقه آسیب مغزی به خاطر تشنج‌های شدید را داشته باشید، این مسئله برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت. بروز آسیب‌های مغزی مکرر می‌تواند منجر به بروز مشکلات شدید یا طولانی شود.

 

۶٫یوگا

کلاس‌های یوگا معمولا همراه با حرکات فیزیکی و مراقبه و تمرینات ریلکسیشن است. نکته جالب این است که یوگا فقط باعث افزایش مقاومت بدن و انعطاف‌پذیری آن نمی‌شود، بلکه استرس را هم کاهش می‌دهد که یکی از عوامل محرک شایع تشنج است. تحقیقات معدودی نشان داده‌اند که یوگا می‌تواند باعث بهبود کنترل تشنج در افرادی شود که دچار صرع هستند، با این حال تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها در این زمینه باید صورت بگیرد.

 

۷٫انقباض عضلانی

تمرینات مقاومتی باید بخش دائمی حرکات فیتنس شما باشد. این تمرینات باعث افزایش حجم عضلات می‌شود که نه تنها به قوی‌تر شدن شما کمک می‌کند، بلکه وزن بدن‌تان را هم متعادل نگه می‌دارد. شما می‌توانید از وزنه‌های دستی، باندهای مقاومتی یا دستگاه‌های وزنه‌زنی استفاده کنید. هنگام بلند کردن وزنه‌های سنگین، سعی کنید حتما کسی در اطرافتان باشد تا در صورت بروز تشنج کمکتان کند.

 

۸٫تماس با پزشک

از پزشک‌تان بپرسید که چه حرکاتی برایتان مشکل‌ساز نخواهد بود. بسیاری از افرادی که دچار صرع می‌شوند می‌توانند بیشتر ورزش‌ها را انجام دهند و از آنها لذت ببرند. اما تا حد امکان سعی کنید از انجام ورزش‌هایی که خطر زیادی دارند اجتناب کنید. برای مثال نباید غواصی انجام دهید، اما شنا با دستگاه هواکش در آب بدون موج و آرام همراه با دوستی که آموزش غریق‌نجاتی دیده است مشکلی برایتان نخواهد داشت.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.