237

بهترین میان وعده مغذی و پرکالری برای کودکان

|
0 دیدگاه
463923554

می‌توان گفت بیشترین عادات فردی بخصوص عادات غذایی در سنین کودکی شکل میگیرد و از طرفی به دلیل اینکه منشا بسیاری از بیماری های مزمن در سنین بزرگسالی از جمله مشکلات قلبی عروقی، فشارخون و قند خون بالا در واقع در همان سنین کودکی و با توجه به عادات غذایی فردی شکل میگیرد، توجه به رژیم غذایی در کودکان و اصلاح مواد غذایی مصرفی آنان بسیار اهمیت دارد.

مصرف مواد غذایی در سه وعده صبحانه، نهار و شام پاسخگوی همه نیازهای کودکان نیست و لزوم مصرف میان وعده‌های صحیح و مغذی کاملاً مشخص است چرا که فعالیت‌های جسمی و فکری کودکان بخصوص در سنین ابتدایی مدرسه نیازمند تامین انرژی و کالری کافی از طریق مواد غذایی است.

همانگونه که مصرف مواد غذایی مغذی در سلامت جسمی و روحی موثر است، مصرف تنقلات مضر و میان وعده‌های کاذب مثل چیپس، پفک و بطور کلی مواد غذایی صنعتی هم مانع رشد کودکان شده و سلامت آنان را تهدید می کند چرا که مصرف طولانی مدت این مواد غذایی فقر ویتامین و مواد معدنی ایجاد می کند.

مصرف انواع آجیل‌ها و مغزها به‌خصوص بادام و گردو، انواع میوه‌ها به‌خصوص از گروه توت‌ها و میوه‌های خشک، کره بادام زمینی، مواد لبنی مثل شیر، کشک و ماست (که می‌توانید در آن از تکه‌های کوچک میوه استفاده کنید)، پاپ کورن سالمی که خودتان با پنیر تازه تهیه کردید، سبزیجاتی مثل گوجه‌فرنگی، هویج و انواع کلم‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای میان وعده محسوب شوند.

برای آماده کردن میان وعده‌ها از خود بچه‌ها هم کمک بگیرید. بچه ها در سن پایین اگر والدین اجازه کمک کردن به آنها بدهند، احساس مهم بودن خواهند کرد. می توانید از آنها در پوست کندن میوه‌ها برای سالاد میوه یا قرار دادن بشقاب و دستمال روی میز کمک بگیرید و اجازه بدهید کودکتان خودش تنقلات مورد نظرش را بین چند مورد که برایش آماده کرده‌اید، انتخاب کند. البته بهتر است در خوردن میان وعده‌ها کودکتان را همراهی کنید تا بفهمند که چیز خوبی می‌خورند و احساس همراهی شما را دریافت کنند.

شما می‌توانید ترکیبی از مواد غذایی سالم و مغذی و در عین حال خوشمزه را به فرزندتان ارائه کنید و این هنر شماست که بتوانید ترکیب‌هایی خوشمزه‌ای از اقلام غذایی سالم مختلف را برای فرزندتان تهیه کنید. برای مثال می‌توانید خیار، هویج و دیگر سبزی جات خام را آغشته به ماست های چکیده طعم‌دار کنید و به فرزندتان بدهید، همچنین می‌توانید سبزیجات را در کنار محصولات لبنی ارائه دهید برای مثال گزینه‌های ساده‌ای نظیر (نان و پنیر به همراه خیار و گوجه) یا (ماست و خیار یا آب دوغ خیار به همراه نان و محصولات غله کامل) را نیز امتحان کنید.

یک روش دیگر بخصوص برای کودکانی که به راحتی وزن نمی‌گیرند و لاغر هستند این است که تکه‌های میوه، سبزیجات مثل سیب، موز، کرفس یا بیسکویت را به کره بادام زمینی، خامه، مربا، سس، ماست و شکلات مایع آغشته کنید یا بگذارید کوچولویتان خودش اینکار را بکند، یک راه دیگر هم کمک گرفتن از اسموتی‌های میوه‌ای است که با ماست کم چرب یا شیر و میوه‌های تازه و یا آغشته نمودن میوه‌های تازه یا کراکرهای سبوس‌دار با ماست‌های کم چرب، را نیز امتحان کنید. درست می‌شود.

میان وعده‌های غذایی برای کودکان نباید لزوماً بی مزه یا کم مزه باشند. بسیاری از کودکان طرفداری طعم‌های شیرین و شور هستند، می‌توانید خودتان پودینگ‌های خوشمزه عاری از چربی و یا ماست‌های یخی یا قطعات میوه یخ زده را (به عنوان جایگزینی سالم برای بستنی) و یا ژله های میوه‌ای با کمک آب میوه و تیکه‌های میوه و پودر ژلاتین درست کنید. همچنین می‌توانید پوره‌هایی خوش طعم با استفاده از مواردی نظیر: شیر کم چرب، ماست کم‌چرب و میوه‌های تازه یا یخ زده تهیه کنید که کودکان صددرصد از طرفداران این خوراکی‌های سالم و پرکالری می‌‌شوند.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.