162

۷ ماده غذایی پر از قند

|
0 دیدگاه
balsamic

سس گوجه‌فرنگی اغلب به عنوان یک عامل افزایش‌دهنده قند در غذا در نظر گرفته می‌شود، اما آیا می‌دانستید که سرکه بالزامیک هم همین تاثیر را دارد؟

این را بارها و بارها شنیده‌اید: شکر افزوده برایتان مضر است و در واقع ریشه‌ی چاقی و اکثر بیماری‌های مزمن است. ظاهرا ترک آن هم چندان ساده نیست. اما وقت آن رسیده که اوضاع را تغییر دهید. در این مطلب به غذاهایی اشاره می‌کنیم که شرط می‌بندیم فکرش را هم نمی‌کردید که سرشار از قند باشند.

۱. نان سبوس‌دار

خطری که خوردن غذاهای پرقند به همراه دارد، افزایش قند خون است. از این رو، مواد غذایی بر اساس شاخص گلیسمی رتبه‌بندی می‌شوند. هر قدر شاخص گلیسمی یک ماده غذایی بالاتر باشد، به این معنی است که قند خون شما را بیشتر افزایش می‌دهد و آن را برای مدت زمانی طولانی بالا نگه می‌دارد. وقتی سطح قند خون به طور فزاینده‌ای افزایش یافت، می‌تواند به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت منجر شود. بنابراین تا فرصت هست از مواد غذایی سالم با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید. در این راستا، باید بدانید با اینکه نان سبوس‌دار از نان سفید مغذی‌تر است، اما قند بالاتری دارد.

۲. سرکه بالزامیک

سس گوجه‌فرنگی اغلب به عنوان یک عامل افزایش‌دهنده قند در غذا در نظر گرفته می‌شود، اما آیا می‌دانستید که سرکه بالزامیک هم همین تاثیر را دارد؟ شاید بپرسید چرا؟ در تهیه این سرکه از رنگ مصنوعی و مواد افزودنی دیگر استفاده می‌شود، چون فرآیند تولید آن بین ۱۲ تا ۲۵ سال طول می‌کشد. از این رو، شاید دوست نداشته باشید آن را مصرف کنید. پس اگر می‌خواهید در رستوران سفارش سالاد دهید، بهتر است بگویید به سالاد سرکه بالزامیک نزنند.

۳. بلغور جوی دوسر

خبر خوب: همه انواع بلغوری جوی دوسر در لیست مواد غذایی قندی نیستند. اما کسانی که روزشان را با خوردن بلغور جوی دوسر شروع می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قند خون بالا قرار دارند. به نظر می‌رسد بیشتر افراد بلغور جوی دوسر را برای صبحانه مناسب می‌دانند. اما در واقع، بسیاری از بسته‌های آماده بلغور بیش از ۱۳ گرم شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده افزودنی دارند.

۴. غذاهای فاقد گلوتن

بسیاری از متخصصین تغذیه، کوکی‌ها و کیک‌های فاقد گلوتن را غذاهای بی‌ارزشی می‌دانند. صرف اینکه یک ماده غذایی فاقد گلوتن است، به معنای سالم بودن آن نیست. کوکی‌ها و کیک‌های فاقد گلوتن هنوز کیک و کوکی هستند و طبعا در پخت‌شان از شکر استفاده می‌شود. در واقع، بسیاری از آنها حاوی قند اضافی هستند تا کمبود سایر مواد مغذی در آنها جبران شود. اگر گرسنه هستید و دوست دارید یک غذای فاقد گلوتن بخورید، بهتر است سراغ میوه‌های طبیعی بروید.

۵. آب‌میوه

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها برای صبحانه هیچ کمکی به کاهش سایز دور کمر نمی‌کند. یک لیوان آب پرتقال حدودا ۳۶ گرم، یا ۷ قاشق چای‌خوری شکر دارد. تقریبا تمام عصاره‌های میوه‌ای حاوی قند هستند. به علاوه، وقتی میوه در آب‌میوه‌گیری گذاشته می‌شود، فیبر خود را از دست می‌دهد. با این حال، درست است که نوشیدن آب پرتقال شما را نمی‌کشد، اما فایده‌ای هم برایتان نخواهد داشت. همچنین باید توجه داشت که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در صبحانه، یک لیوان آب سبزیجات در میان‌وعده و یک نوشابه در بعدازظهر می‌تواند قند را مستقیما به کبد منتقل کند.

۶. ماست

ماست یونانی منبع پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است، اما همه ماست‌ها مثل هم نیستند. بعضی ماست‌ها حاوی قندهای طبیعی هستند، اما ماست‌های میوه‌ای معمولا قند افزودنی دارند. انجمن قلب آمریکا به خانم‌ها توصیه می‌کند که در روز فقط ۳۰ گرم قند مصرف کنند. این درحالی است که برخی از ماست‌ها حاوی ۲۴ گرم یا بیشتر قند هستند. خوردن این ماست‌ها می‌تواند کل سهمیه قند شما را در یک وعده تامین کند. البته نباید از فواید مصرف این مواد غذایی چشم‌پوشی کنیم. اما بهتر است در حد امکان ماست ساده بخورید و از ماست‌هایی که حاوی طعم‌دهنده‌های افزودنی هستند بپرهیزد.

۷. غذاهای رژیمی

بسیاری از غذاهایی که برچسب رژیمی دارند، حاوی ۱۰۰ کالری هستند و دسرها نیز چیزی جز قند افزودنی ندارند. مواد غذایی کم‌کالری زیادی وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های رژیمی حاوی شیرین‌کننده هستند. به همین دلیل، شمار آمریکایی‌‌هایی که از نوشیدنی‌های فاقد شیرین‌کننده استفاده می‌کنند، از ۷۰ میلیون نفر در سال ۱۹۸۷ به ۱۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ افزایش پیدا کرده است. در عین حال، نرخ چاقی در ایالات متحده از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. چون جایگزین‌های ارائه شده برای شکر، از جمله آسپارتام، آسه‌سولفام، ساخارین، سوکرالوز و غیره، مکانیزم بدن را مختل کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیبات بدون کالری و شبه‌قند باعث افزایش اشتها شده و توانایی بدن برای تنظیم قند خون را مختل می‌سازند. در نتیجه، سوخت و ساز بدن تغییر کرده و فرد دچار دیابت می‌شود.

 

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.