115

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

|
0 دیدگاه
fadat

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخۀ قاعدگی در زنان است.

این علایم شامل نوسانات خلقی، حساس شدن پستان ها، هوس خوراکی، خستگی، کج خلقی و افسردگی می شود. تخمین زده می شود که از هر ۴ زنی که در دوران قاعدگی قرار دارند، ۳ تای آنها این سندرم را تجربه می کنند.

بعضی از زنان در ۲۰ سالگی دچار این سندرم شده، درحالیکه بعضی دیگر در اواخر ۳۰ و ۴۰ سالگی دچار این مشکل می شوند. این سندرم معمولا در الگوی همیشگی و قابل پیش بینی ظاهر می شود. در بعضی ماهها ممکن است علایم آن شدیدا سخت بوده و در سایر مواقع عادی بوده و یا حتی بسختی قابل تشخیص شود.

با اینحال شما مجبور نیستید که اجازه دهید این مشکل زندگی شمارا کنترل نماید، چراکه با تغییرات سبک زندگی و درمان می شود، این بیماری را کنترل و مدیریت نمود.

علایم سندرم پیش از قاعدگی

علایم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی به دو دسته جسمی و روحی تقسیم می شوند.

معمول ترین علایم روحی شامل

تنش یا اضطراب
خلق افسرده
هجوم گریه
نوسانات خلق و خو و تحریک پذیری یا خشم
تغییرات اشتها و هوس های غذایی
مشکل در به خواب رفتن (بی خوابی)
تمرکز ضعیف

و علایم جسمی شامل

درد مفاصل و یا عضلات
سردرد
خستگی
افزایش وزن بدلیل احتباس مایعات
نفخ شکم
حساسیت به لمس پستان
جوش زدن
اسهال یا یبوست
هرچند تعداد علایم و نشانه های بلقوه این بیماری بسیار زیاد است، اما اکثر زنان فقط به بعضی از این مشکلات دچار می شوند. شدت این مشکل در زنان مختلف می باشد، در بعضی این مشکل قابل تحمل بوده و در بعضی دیگر باعث اختلال در زندگی روزانه می شود. اگر شما در کنترل این مشکل موفق نبودید می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل سندرم پیش از قاعدگی

علت دقیق این سندرم ناشناخته استف بااینحال بنظر می رسد عواملی برروی ابتلا به مشکل سندرم پیش از قاعدگی نقش دارند، این عوامل شامل:

تغییرات دوره ای در هورمون های بدن زنان.
تغییرات شیمیایی در مغز.
افسردگی.
استرس.
رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و کافئین.

تغییرات سبک زندگی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی

بعضی اوقات با تغییر در سبک زندگی خود می توانید سندرم پیش از قاعدگی را کنترل نموده و آن را بهبود بخشید. این تغییرا شامل:

اصلاح رژیم غذایی

برای پیشگیری از نفخ شکم غذا را در وعده های کوچک تر و تعداد وعده های بیشتر میل کنید.
برای کاهش احتباس مایعات در بدن میزان مصرف نمک و غذاهای حاوی نمک را کاهس دهید.
مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید.
غذاهای حاوی کلسیم مصرف نمایید.
از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید.
از مصرف کافئین و الکل اجتناب نمایید.
اضافه کردن ورزش در برنامه روزانه خود
سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا یا سایر ورزش های ایروبیک را در برنامه روزانه خود و یا حداقل بیشتر روزهای هفته بگنجانید. ورزش منظم برای بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علایم سندرم پیش از قاعدگی همچون خستگی و افسردگی مفید است.

استرس خود را کاهش دهید
استراحت کافی داشته باشید.
عبادت کنید.
از ورزش های آرام کننده عضلات و یا تنفس عمیق استفاده نمایید.
از یوگا یا ماساژ برای بهبود علایم استفاده نمایید.

درمان سندرم پیش از قاعدگی با طب جایگزین

در ادامه مواردی که به درمان و بهبود علایم سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند، بیان می کنیم. این عوامل شامل:

دریافت روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم.
دریافت روزانه ۴۰۰ میلی گرم منیزیم.
دریافت روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم ویتامین B-6.
دریافت روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین E.
مصرف مواد حاوی پروژستون طبیعی همچون سویا.
داروهای گیاهی همچون زنجبیل، قاصدک، روغن گل پامچال و برگ تمشک.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.