102

آفازی چیست

|
0 دیدگاه
3

فازی اختلالیست ناشی از اسیب به بخش کنترل کننده ی زبان در مغز.آفازی یک یا همه ی مشکلات گفتار، شنیدن، خواندن و نوشتن را ایجاد میکند.

آسیب به سمت چپ مغز باعث بروز مشکل در بسیاری از راست دستان و حدود نیمی از چپ دستان می شود. افرادی که سمت راست مغز دچارآسیب می شود مشکلاتی فراتر ازآسیب گفتار و زبان خواهند داشت مانند اختلال تکلم، آپاراکسی و یا مشکلات بلع.

برخی از علائم و نشانه های آفازی

– برخی از افراد آفازی در استفاده از کلمات و جملات دچار مشکل می شوند(آفازی بیانی). برخی دچار اختلال در درک اطرافیان (آفازی درکی) وگروهی دیگر با هر دو مشکل درک دیگران و استفاده از کلمات مواجه می شوند(آفازی فراگیر “global” )
– آفازی میتواند باعث ایجاد اختلال در زبان گفتاری (صحبت کردن و درک) و زبان نوشتاری (خواندن و نوشتن) شود. به طور معمول اختلال در خواندن و نوشتن بیشتر از اختلال زبان گفتاری می باشد.
– آفازی ممکن است شدید یا خفیف باشد. شدت مشکلات گفتاری به مقدار و محل آسیب مغزی بستگی دارد.

علائم فرد مبتلا به آفازی خفیف:

– ممکن است قادر به انجام مکالمات عادی در بسیاری از تنظیمات باشد.
– ممکن است مشکل درک مکالمات پیچیده و طولانی را داشته باشد.
– ممکن ات در پیدا کردن کلمه ی مناسب برای بیان یا توضیخ ایده ی خود دچار مشکل شود (anomia)،مانند وقتی که اصطلاحا گفنه میشود “کلمه در نوک زبان است” اما قادر به بیانش نیست.

علائم فرد مبتلا به آفازی شدید

– ممکن است قادر به درک سخنانی که می شنود نباشد.
– ممکن است کم گو باشد یا اصلا سخن نگوید.
– ممکن است تنها از عبارات معمولی مانند “بله،نه،ممنون،سلام” استفاده کند.

ویژگی های آفازی بیانی (expressive aphasia)

– تنها از جملات تک کلمه ای استفاده می کنند،
– کوتاه و پراکنده سخن می گویند،
– کلمات کوچکتر را از مکالمات خود حذف می کنند مانند : از،و،یک (و همانند پیام های کوتاه تلفنی و تلگرام سخن می گویند)،
– چیدن کلمات در جهت اشتباه،
– صداها و کلمات را در به جای هم استفاده می کنند.مثلا به تخت می گویند میز و…،
– کلمات جدید اما بی معنا می سازند (jargon)،
– کلمات بی معنا و معنا دار را به دنبال هم می آورند اما جمله ی معناداری نمی سازند.

ویژگی های آفازی درکی (respective aphasia)

– نیاز به زمان بیشتری برای درک پیام مکالمات روزمره دارند.(مانند ترجه ی یک زبان خارجی)،
– مفهوم مکالمات سریع را به سختی درک می کنند(مانند اخبار رادیو و تلوزیون)،
– از ضرب المثل ها برداشت تحت الفظی دارند.
مشکلات و اختلالات آفازی برای خود بیمار و شنوندگان خسته کننده است و می تواند منجر به شکست های ارتباطی شود.
در اغلب موارد فرد مبتلا به آفازی هردو مجموعه ی اختلالات آفازی درکی و بیانی را دارد.

چگونه آفازی تشخیص داده می شود؟

یک آسیب شناس گفتار و زبان ( SLP ) با خانواده ی بیمار و گروهی از مشاغل پزشکی و پیراپزشکی(به عنوان مثال: پزشکان، پرستاران، neuropsychologists، کار درمانی، درمانگر های فیزیکی، مددکاران اجتماعی ) برای رسیدگی به تمام نیازهای بیمار همکاری دارد. به عنوان مثال، کسی که تا به حال سکته مغزی کرده است به دنبال آن دچار مشکلات فیزیکی مانند ضعف در یک طرف بدن می شود که نیازمند درمان از جانب یک متخصص کاردرمانی یا درمانگر فیزیکی است.

SLP بیمار را ارزیابی می کند و نوع و شدت آفازی را تعیین می کند. ارزیابی در زمینه های زیر انجام می شود

سخن گفتن

– تسلط، کیفیت صوتی، و بلندی صدا،
– میزان توانایی بیمار در رساندن پیام خود،
– قدرت و هماهنگی عضلات گفتاری( زبان، لب ها )،

فهم

-توانایی درک و استفاده از واژگان ( معناشناسی ) و دستور زبان ( گرامر )،
-درک و پاسخ دادن به کلمات بله و خیر (به عنوان مثال، آیا نام شما باب است؟) یا سوالات بلند پاسخ (مثل: شما با چکش چکار می کنید؟ )،
-درک مکالمات پشرفته و توانایی گوش دادن به یک داستان کوتاه،
– پاسخی مبتنی بر واقعیت به سوالات بدهد و باید بتواند به یک نتیجه گیری از انچه مطالعه کرده است برسد،
-بیمار باید بتواند هردو مورد طول مکالمه و مطالعه و پیچیدگی آن را دنبال کند،
-توانایی تعریف یک داستان طولانی هم به صورت کلامی و هم نوشتاری.

بیان

-آیا بیمار می تواند مراحل مورد نیاز برای تکمیل یک کار را بیان کند و یا یک داستان بگویید، مرکزی از یک موضوع و زنجیره ای از حوادث را دنبال کند؟
-آیا می تواند عملی که در یک عکس به تصویر کشیده شده است را توصیف کند؟
-آیا سخنانش منسجم هستند یا آنها را مشکل دنبال می کند؟
-آیا می تواند لغاتی که برای بیان ایده اش نیاز دارد را به یاد آورد؟
-آیا شخص بیان خودش را در جملات کامل ،بیان می کند یا جملات و عبارات تلگرافی و تک کلمه ای؟

ارتباطات اجتماعی

-مهارت های ارتباطی اجتماعی ( زبان کاربردی )،
-قابلیت تفسیر و یا توضیح جوک، نظر طعنه آمیز، در داستان و یا تصاویر،
-توانایی شروع گفتگو به صورت نوبتی در طول بحث و توانایی بیان افکار به وضوح و با کلمات و جملات مختلف،
-توانایی رساندن منظور خود وقتی که شریک مکالمه اش نمی تواند منظورش را درک کند،

خواندن و نوشتن

توانایی خواندن و نوشتن حروف، کلمات، عبارات، جملات و پاراگراف ها را دارد؟

و موارد دیگر شامل

بررسی توانایی بلع ( در صورت نیاز )
توانایی استفاده ازکمک های ارتباطی افزاینده و یا جایگزین ( در صورت نیاز )
این اطلاعات از طریق مشاهدات ساختار یافته و آزمون های رسمی جمع آوری می شوند.

درمان های رایج برای افراد مبتلا به آفازی چیست؟

انواع مختلفی از درمان برای افراد مبتلا به آفازی وجود دارد. نوع درمان به نیازهای بیمار و اهداف درمانی اش بستگی دارد. برنامه هایی تخصصی با استفاده از کامپیوتر و یا دیگر وسایل به عنوان وسایل کمک درمانی منتشر شده است. همچنین روش های رسمی کمتر در دسترس هستند. برای بسیاری، ترکیبی از وظایف رسمی و غیر رسمی مناسب تر است. استفاده از رویکرد مشارکت زندگی به درمان آفازی یکی از راههای رایج آسیب شناسان است.

چه چیزی باعث آفازی می شود؟

آفازی بیشتر با سکته مغزی ایجاد می شود. هر بیماری که به بخشی از مغز که زبان را کنترل می کند آسیب برساند باعث بروز آفازی می شود. این موارد شامل ضربه مغزی، زوال عقل، بیماری، و دیگر اختلالات عصبی پیشرونده می باشد.

شیوع آفازی چقدر است؟

مرکز تحقیقاتی ASHA در سال ۲۰۰۷ گزارشی مبنی بر” بروز و شیوع گفتار، صدا و اختلالات زبان در میان بزرگسالان ایالات متحده: ” آماده کرده است که شامل اطلاعاتی در مورد میزان و چگونگی شیوع هر ساله ی آفازی در بین مردم است. اطلاعات اضافی در این گزارش شامل ” جمعیت ویژه ،آمار ارتباطات و سکته مغزی ” می باشد.

درمان آفازی به چه میزان موثر است؟

ASHA خلاصه ی اثر بخشی از درمان آفازی که شامل توضیحی بر نحوه کار درمان گر می باشد را منتشر کرده است. این خلاصه نه تنها به بیماران آفازی و پرستاران کمک می کند بلکه برای شرکت های بیمه در زمینه ی توجه به پرداخت های لازم برای خدمات مورد نیاز بیمارن آفازی نیز مفید است.

یک آسیب شناس گفتار و زبان هنگام کار با بیماران آفازی چه کارهایی انجام می دهد؟

آسیب شناس گفتار و زبان ( SLP ) بر روی تمرینات لازم برای بهبودی مهارت های خاص زبانی فرد مبتلا به آسیب مغزی کار می کند. به عنوان مثال، فرد ممکن است تمرین نامگذاری اشیاء، و یا پاسخ دادن به سوالاتی در مورد داستانی را انجام دهد. این تمرین ها بسته به نیاز افراد مختلف متفاوت و پیچیده تر و چالش برانگیزتر است.

SLP نیز راه استفاده از مهارت های زبانی قوی تر را می آموزد. به عنوان مثال، برخی از مردم ممکن است برای بیان آسان تر ایده های خود از حرکات و اشارات و نوشتن ا ستفاده کنند. SLP ممکن است آموزش این شخص برای به یاد داشتن کلمات لازم جهت گفتگو را با استفاده از هر دو مهارت نوشتن و حرکات و اشاره ها شروع کند.

بیمار ممکن است در جلسه گروه درمانی برای تمرین مهارت های محاوره ای با دیگر افراد آفازی شرکت کند. SLP ممکن است این گروه را از طریق روش خود آموزی وارد بحث در مورد تمرکز بر بهبود شروع گفتگو، و اصلاح اشتباهات مکالمه. اعضای گروه ممکن است نقش موقعیت های ارتباطی رایج در جامعه و در خانه، مانند صحبت کردن با تلفن، سفارش غذا در یک رستوران، و صحبت کردن با یک فروشنده در یک فروشگاه را بازی کنند.
در نهایت، افراد ممکن است در گردش برای تمرین برقراری ارتباط در شرایط واقعی زندگی شرکت کنند. ممکن است از آنها خواسته شود به برنامه ریزی، سازماندهی و انجام چنین کارهایی با استفاده از استراتژی های جبرانی ای که آموخته اند بپردازند. به عنوان مثال، اعضای گروه ممکن است مهارت های کاربردی خواندن و نوشتن را با استفاده از پیدا کردن یک شماره تلفن ازدفترچه تلفن برای تماس با یک رستوران وسفارش غذا را تمرین کنند. آنها مهارت های تلفنی را از طریق تماس با رستوران و ساخت رزرو تمرین می کنند. آنها عمل خواندن نقشه ها، گرفتن یک وسیله ی نقلیه ی عمومی برای رفتن به رستوران، شمارش تغییرات مورد نیاز برای خرید یک بلیط و سفارش غذا را تمرین می کنند.

با پیشرفت بهبودی بیمار، SLP ممکن است در صورت لزوم با یک متخصص حرفه ای برای کمک به بازگشت فرد به محل کار یا مدرسه همکاری کند. SLP با کارفرمایان و یا متخصصان آموزشی برای پیاده سازی استراتژی های جبرانی در این تنظیمات کار می کند و ممکن است با آنها به تغییر محیط زندگی و کار بیمار برای رفع نیازهای زبان کمک کند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.