252

۵ کاری که نباید با گوش ها کرد

|
0 دیدگاه
o-EAR-facebook

حس شنوایی بسیار حساس و آسیب پذیر است. یادتان باشد آسیب وارد شده به سلول های گوش داخلی قابل ترمیم نخواهد بود.

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از مشکلات شنوایی رنج می برند. اگرچه ژنتیک نقش مهمی در بروز برخی اختلالات شنوایی دارد، اما نباید نقش برخی از عادت ها و حرکت های نامناسب و خطرآفرین را دست کم گرفت.

توصیه متخصصان این است همانطور که برای حفظ سلامت مغز، قلب ، کبد و دیگر اندام های حیاتی بدن خود تلاش می کنید، باید مراقب گوش هایتان نیز باشید.

قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد

کار کردن در محیط های پر سر و صدا، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و به طور کلی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی، برای گوش ها مضر است.
برای مقابله حداکثری با این آسیب ها لازم است که گوش هایتان را با محافظ های قدرت شنوایی محافظت کنید.

در واقع توصیه می شود صاحبان مشاغل پر سر و صدا مانند کارگرهای کارخانجات، کارمندان شهرداری، افرادی که زیاد با دریل و مته کار می کنند و غیره، از این محافظ ها استفاده کنند.
توجه داشته باشید که گوش دادن به صدای بلند موسیقی برای مدت طولانی نیز سلامت گوش را به خطر می اندازد.
لذا اگر عادت دارید با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، حتما باید مدت زمان این کار را کاهش دهید.
در واقع لازم است که به ازای هر سه دسی بل افزایش صوت، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن را به نصف کاهش دهید.

رفتن به جنگ گوش با گوش پاک کن

برخی از افراد از ترس تجمع جرم در گوش هایشان با دستمال کاغذی، پنبه یا گوش پاک کن و یا اجسامی مثل کلید و سنجاق قفلی داخل گوش هایشان را پاک می کنند.
حواستان باشد که سالانه چندین هزار نفر در سرتاسر جهان با همین کارهای به ظاهر ساده به پرده گوش شان آسیب می زنند.
بهتر است بدانید که آسیب دیدگی پرده گوش بسیار دردناک است. توصیه می کنیم که هیچ نوع وسیله ای اعم از گوش پاک کن، پنبه و غیره را با فشار وارد گوشتان نکنید و آنها را دستکاری ننمایید.

به گوش تان استراحت نمی دهید

احتمالا در خصوص استراحت دادن به چشم ها زیاد شنیده اید.

باید بدانید که پانزده هزار سلول مژه دار در داخل گوش میانی وجود دارد که به ما اجازه ی شنیدن می دهند و در حین استراحت می توانند نفسی بکشند.

در نتیجه لازم است که در محیطی بی سر و صدا بخوابید.

موقع خواب شب، تلفن همراه تان را خاموش کنید.

تلویزیون را از اتاق خوابتان بیرون ببرید.

گوش هایتان برای سالم ماندن نیاز دارند که در طول شبانه روز، چندین ساعت در سکوت مطلق استراحت کنند.

 

خودتان را از تغذیه مناسب و قهوه محروم کرده اید

گوش های ما حاوی مویرگ های خونی زیادی هستند. در نتیجه هر نوع ماده ی غذایی که برای سلامت قلب ها و رگ ها مفید است، برای بهبود عملکرد این اعضا نیز کارایی دارد.

توصیه می کنیم تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید و فعالیت بدنی را فراموش نکنید.

یادتان باشد که نوشیدن قهوه به میزان متعادل (نه زیاد) برای ارتقای سلامت قوه شنوایی مفید است.

در آب آلوده و کثیف شنا و آب تنی می کنید

گرما، آلودگی آب و غیره جزو عواملی هستند که باعث رشد و تکثیر باکتری ها می شوند.

شنا کردن در چنین آبی نیز خطر بروز اوتیت یا عفونت گوش را بالا می برد که مشکل دردناکی است و برای درمان آن لازم است فرد مدتی از قطره آنتی بیوتیک و حتی کورتون استفاده کند.
علاوه بر عفونت گوش، مشکل دیگری به نام اگزوستوریس (رشد غیر طبیعی اما خوش خیم بافت های استخوانی گوش) نیز وجود دارد که در بین شناگرهای آب های سرد (آب نوردها) رواج بیشتری دارد.
در واقع سرما و تلاطم آب به پوستی که داخل کانال گوش خارجی را می پوشاند آسیب می زند و مشکل زا می شود.
باید بدانید که گوش تنها عضوی از بدن است که در آن پوست به طور مستقیم با استخوان در تماس است.
توصیه می کنیم بعد از هر بار حمام یا شنا، گوش ها را به آرامی با حوله ای نرم خشک کنید. لازم نیست دستمال یا گوش پاک کن را داخل گوشتان فرو کنید.
اگر سرتان را به یک طرف خم کنید، آب جمع شده در گوش خارج می شود.
برای مقابله با عفونت گوش از گوش گیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.
تا حد امکان از شیرجه زدن در آب بپرهیزید، چون فشار آب در اثر شیرجه، مشکل ساز خواهد بود.

توجه داشته باشید علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، عوامل دیگری مانند فریاد کشیدن در گوش، استفاده از برخی داروها که به سم گوش معروف هستند، رانندگی کردن با شیشه پایین خودرو و حتی بوسیدن گوش نیز می تواند به سلامت گوش ها آسیب بزند.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.