130

حفاظت از سلامتی پوست با این موارد مهم و موثر

|
0 دیدگاه
mc-inspire-health-perfect-skin-avocado-face-ma-001

اگر زیبایی تان برایتان اهمیت دارد توصیه می کنیم از موراد آسیب رسان به آن مانند دخانیات ،نور آفتاب و تغذیه ناسالم پرهیز کنید و با پیروی از موراد مهم در این زمینه باعث تقویت شادابی و لطافت پوستتان شوید

روی ،سلنیوم ،ویتامین آ،ویتامین سی و ویتامین ای از دیگر املاح معدنی هستند که در این زمینه موثر می باشند.

سه روش عمده برای تضمین پوست جوان و سالم وجود دارد

۱) محافظت پوست در برابر آفتاب

۲) عدم استعمال دخانیات

۳) پیروی از رژیم غذایی سالم است.

یکی از انگیزه‌های مهم برای رعایت رژیم غذایی سالم می‌‌تواند بهبود سلامت پوست باشد.

امروزه افراد زیادی با مشکلات پوستی از قبیل آکنه، روزاسه، خشکی پوست، چین و چروک، آسیب‌های ناشی از آفتاب و موارد دیگر دست و پنجه نرم می‌‌کنند.

انتخاب‌های غذایی مناسب می‌‌تواند بر سلامت پوست ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

علاوه بر این، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلفی می‌تواند باعث بهبود کیفیت پوست شود.

 

ویتامین C و مراقبت از پوست

سالهاست که ویتامین C برای نقشی که در تنظیم ساخت پروتئین کلاژن ایفا می‌‌کند، شناخته شده است.

کمبود این ویتامین باعث اسکوروی (که با پوست خشک و خشن و موی مجعد بروز می‌‌کند) می‌‌شود.

عدم کفایت ویتامین C می‌‌تواند در ایجاد جوشهای ریز آکنه مانند در نواحی بازو، ران و باسن موثر باشد.

افزایش مقدار این ویتامین در رژیم غذایی روزانه باعث بهبود سلامت پوست، تسریع بهبود زخم وکاهش چین و چروک و خشکی پوست می‌‌شود.

منابع غنی این ویتامین شامل: فلفل دلمه، سبزی‌های برگ سبز تیره (اسفناج، گشنیز، ریحان و جعفری)، بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، مرکبات، توت فرنگی هستند.

از آنجایی که ویتامین مذکور حساس به حرارت است سبزیهای محتوی این ویتامین نباید به مدت طولانی با حرارت بالا پخته شوند.

بهتر است سبزی‌های محتوی این ویتامین به طور خام و یا با حرارت کم طبخ شوند.

 

ویتامین E و مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان محلول در چربی است که برای حفظ پوست سالم ضروری است. ویتامین E پوست از طریق سبوم تامین می‌‌شود.

به عنوان آنتی اکسیدان، ویتامین E به طور عمده رادیکالهای آزاد را خنثی می‌‌کند و نقش مهمی در محافظت پوست در برابر نور، جلوگیری از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش دارد.

ویتامین E نقش ضد التهابی نیز در پوست دارد.

 

سلنیوم و مراقبت از پوست

تحقیقات نشانگر این است که ویتامین‌های مذکور  و سلنیوم می‌‌توانند به حفاظت پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب و سرطان پوست کمک کنند.

به علاوه، مواد مذکور می‌‌توانند بعضی از تغییرات مانند تغییر رنگ و چین و چروک پوست ناشی از پیری را از بین ببرند.

آنتی اکسیدانهای فوق می‌‌توانند ترمیم طبیعی پوست را با کاهش آسیب‌های بیشتر، تسریع کنند.

 

روی و مراقبت از پوست

یکی از املاح معدنی است که در بدن چندین عملکرد فیزیولوژیک دارد. روی در ساخت پروتئین‌ها و آنزیم ها، عملکرد ایمنی، و بهبود زخم نقش دارد.

این عنصر معدنی، خاصیت ضد التهابی نیز دارد و سلولهای بدن از جمله پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

 

ویتامین A و مراقبت از پوست

یکی از مواد مغذی مهم در تامین سلامت پوست است. ویتامین A  با تنظیم فعالیت غدد مولد چربی پوست (سباسه) و مهار تولید اندروژن (هورمون مردانه) در فیزیولوژی پوست تاثیر می‌‌گذارد.

از این رو، این ویتامین در مهار تشکیل کمدون (جوش) نقش دارد. اسید رتینوئیک فرم فعال ویتامین A در پوست است که در مبحث مراقبت پوست از آن به عنوان ” استاندارد طلایی” یاد می‌‌شود.

اسید رتینوئیک خطوط ظریف ایجاد شده در پوست، لکه های ناشی از پیری و پوست زبر ناشی از قرارگیری در معرض آفتاب را درمان می‌‌کند.

عدم کفایت این ویتامین باعث خشک و خشن، شاخی شدن و پوسته پوسته شدن پوست می‌‌شود.

اگرچه متخصصان پوست با تجویز ویتامین A سنتتیک مشکلات پوستی مانند: آکنه، اگزما، آفتاب سوختگی، پسوریازیس، زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌‌کنند، مصرف منابع طبیعی پیش ساز این ویتامین می‌‌تواند در حفظ سلامت پوست و پیشگیری و درمان موارد فوق موثر باشد.

سبزیها و میوه های زرد و نارنجی جزء منابع غنی پیش ساز این ویتامین به شمار می‌‌روند. منابع غذایی حیوانی ویتامین مذکور شامل: شیر و لبنیات، تخم‌مرغ، کره، و جگر می‌‌باشد…

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.