131

سلامت قلب با این خوراکی ها

|
0 دیدگاه
3

چه مواد خوراکی برای محافظت از قلب ما مفید هستند و برای حفظ سلامت آن به ما کمک می کنند اگر خواهان قلبی سالم هستید بهتر است به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهید.

یکی از خطرهای عمده بروز بیماری قلبی ـ عروقی، گرفتگی سرخرگ‌هاست. این اتفاق یک‌شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به علت اتخاذ روش تغذیه‌ای نادرست به مرور زمان خود را نشان می‌دهد. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می‌کنند.

سرخرگ‌های سالم، انعطاف‌پذیر، قوی، نرم و عاری از هر نوع رسوب، جریان خون را آسان‌تر می‌کند. اما با افزایش سن، رسوب مواد چرب، کلسترول، ضایعات سلولی و کلسیم در قسمت‌های درونی جدار سرخرگ‌ها به وجود می‌آید. این جرم سرخرگی می‌تواند جریان خون را کاهش یا در برخی مواقع به طور کلی متوقف کند.

با افزایش رسوب در سرخرگ‌ها، تصلب شرایین به وجود می‌آید که باعث باریک و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. گرفتگی رگ‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند ناراحتی‌های متعدد از‌جمله کاهش جریان خون به قسمت‌های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته ایجاد کند.

خوب است بدانید برخی مواد غذایی، رگ‌ها را تمیز می‌کند.

سیر: از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون به کار برده می‌شده است. همچنین محققان آلمانی نیز دریافته‌اند، مصرف پودر سیر، تشکیل نانوپکها (اولین جرم‌ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو‌پکها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

انگور: خاصیت این میوه از فووانوئید ـ که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد ـ به دست می‌آید. سه ماده فووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر ـ که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌هاست ـ می‌شود. علاوه‌بر آن، این ماده خطر لخته شدن خون را که به حمله قلبی منجر می‌شود، کاهش می‌دهد.

میوه‌های توتی: توت فرنگی، شاه‌توت، قره قاط… غنی از آنتی‌اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیشگیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

سیب: این میوه پکتین دارد که نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. گلابی و میوه‌های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

اسفناج: لوتئین موجود در اسفناج علاوه‌بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیشگیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون محافظت می‌کند.

ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن که سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند از لخته شدن خون و آسیب رسیدن یا اکسیده‌شدن کلسترول پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون: تحقیقات نشان می‌دهد مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسید هستند. این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ‌ها می‌کاهد.

گوجه فرنگی: این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.

چای سبز:‌ آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

انار: انار و آب آن، غنی از آنتی‌اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی، مانع سفت شدن آنها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.