195

کارهایی که باید در صورت احساس ضعف انجام داد

|
0 دیدگاه
1

احساس ضعف، خستگی، یا از کارافتادگی می‌‌‌کنید؟ به این حالت كوفتگي (فرسودگی) می‌‌‌گویند که بيش‌تر كساني که پرتودرماني انجام می‌‌‌دهند این حالت را تجربه می‌‌‌کنند.

این حالت به این معنا نیست که سرطان شما دارد عود مي‌كند،

این حالت به این معنا نیست که درمان شما جواب مساعد نداده است،

بلكه امري عادی است که در طی درمان احساس خستگی زیادی داشته باشید.

به راهنمایی‌های بيماراني که مانند شما پرتودرماني انجام می‌‌‌دهند گوش بدهید. براي كسب انرژي بيش‌تر برخی از آنها را امتحان كنيد.

حدود خودتان را بشناسید

پزشک من گفت که اولویت اولم در حال حاضر باید مراقبت از خودم باشد. باید هر روز برای کارهایی که می‌‌‌توانم انجام بدهم برنامه‌‌‌ریزی کنم. مثلاً اگر یک روز پسرم مسابقۀ بیسبال داشت، آن روز دیگر خریدهای خانه را انجام نمی‌‌‌دادم که انرژی کافی برای تماشاي بازی او داشته باشم.

برای کار کردن و ساعات کاریتان برنامه‌‌‌ریزی کنید

با اینکه احساس خستگی زیادی می‌‌‌کردم ولی باز هم باید سر کار می‌‌‌رفتم. با رئیسم مشورت کردم و برای دورة درمانم برنامه کاری‌‌‌ام را تغییر دادم. یکی از دوستانم كه در دورۀ درمانش نمی‌توانست سر کار برود مرخصی پزشکی گرفت. برنامۀ کاریتان باید متناسب با وضعیت جسمی شما باشد.

در طول روز فعالیت داشته باشید

از دکترم پرسیدم برای اینکه احساس خستگی و کوفتگی نداشته باشم چه کارهایی باید انجام بدهم و او گفت که روزانه، حتی شده برای مدت کوتاهی، مقداری ورزش کنم، چون نهایتاً باعث می‌‌‌شود انرژی‌‌‌ام بيش‌تر بشود. من هم به توصیه‌اش عمل کردم و وقتي ‌که فعالیت داشتم حالم بهتر بود. اول با پیاده‌روی‌های کوتاه شروع کردم که نهایتاً به روزانه ۴۵ دقیقه رسید. این مقدار کم پیاده‌‌‌روی به طرز شگفت‌آوری به من کمک کرد.

چرت‌های کوتاه‌مدت بزنید

من در روز یکبار چرت می‌‌‌زنم، ولی دکترم گفته که خواب‌های نیم‌‌‌روزی باید کوتاه‌مدت باشند. كم‌تر از یک ساعت. این زمان برای استراحت من کافی است و بنابراين می‌توانم شب‌ها ۸ ساعت بخوابم.

خلاصۀ حرف‌هاي گوینده

با هم توصیه‌هایی را مرور مي‌كنيم که می‌‌‌توانند به شما كمك كنند كم‌تر احساس خستگی كنيد.

اول، آرامش داشته باشید. سعی کنید كم‌تر کار کنید. برای کارهای روزانۀ خود برنامه‌‌‌ریزی کنید.

دوم، توانایی کار کردن خود را بسنجید. اگر می‌‌‌توانید کار کنید، برای دورۀ درمان خود برنامۀ کاری بگذارید.

سوم، سعی کنید در طول روز فعالیت داشته باشید. پیاده‌‌‌روی‌های کوتاه‌مدت بکنید. فعال بودن انرژی شما را بيش‌تر مي‌كند.

چهارم، خواب‌های نیم‌روزی کوتاه‌‌‌مدت – هر بار كم‌تر از ۱ ساعت- سودمند است.

و در آخر، اگر به این توصیه‌ها عمل كرديد و باز هم احساس خستگی كرديد، با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. آنها پیشنهادها و درمان‌های مؤثری به شما ارائه مي‌کنند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.