116

کاهش استروژن در زنان را چطور تشخیص دهیم؟

|
0 دیدگاه
7

سطح استروژن در زنان معمولا با شروع دوره یائسگی کاهش می یابد اما در برخی از زنان جوان نیز بنا به علل متفاوت، سطح این هورمون می تواند کمتر از میزان طبیعی باشد.

،سه نوع استروژن به نام های استریول، استرادیول و استرول وجود دارد. در برخی از زنان همه یا برخی از انواع استروژن به طور طبیعی و به میزان کافی تولید نمی شود. سطح غیر طبیعی استروژن می تواند با خطر ابتلا به سرطان تخمدان رابطه داشته باشد.

علائم

شایع ترین علامت کاهش سطح استروژن در زنان، فقدان قاعدگی یا تاخیر در شروع آن است. زنان جوان کمتر از ۴۰ سال با سطوح کم استروژن می توانند یائسگی زودرس را تجربه کنند و علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه به سراغ آنها بیاید. خستگی یکی از شایع ترین شکایات زنان با سطوح استروژن پایین است. فراموشی، بی خوابی، عفونت مثانه و سردرد نیز می تواند رخ دهد. تغییرات خلق و خوی نیز شامل احساس افسردگی و خلق پایین به همراه تحریک پذیری است. از دست دادن تراکم استخوان و ابتلا به پوکی استخوان در نتیجه کاهش سطوح استروژن می تواند رخ دهد. به همه اینها می توان ناتوانی در باردار شدن را نیز اضافه کرد.

علل

برخی بیماری های ژنتیکی می توانند در کاهش سطح استروژن نقش داشته باشند. سندرم ترنر یکی از بیماری های ارثی است که منجر به کوتاهی قد و عدم تخمک گذاری در زنان می شود. شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز با تولید استروژن تداخل دارند.

به این موارد می توان پرکاری تیروئید را نیز افزود. دیگر شرایط شامل موارد زیر است:

ورزش بیش از حد

اختلالات خوردن

چربی خیلی کم بدن

کاهش استروژن را چطور تشخیص دهیم؟

پزشک شما برای تشخیص میزان استروژن در بدن آزمایش خون یا ادرار را تجویز خواهد کرد. اندازه گیریFSHیعنی هورمون تحریک کننده فولیکول نیز یک راه مستقیم برای تعیین سطح استروژن است. اگر سطحFSHپایین باشد، سطح استروژن نیز پایین است. در زنان جوان مشکوک به ابتلا به سندرم ترنر آزمایش های کروموزومی نیز ممکن است انجام شود. سندرم ترنر نتیجه اختلال در کروموزومXاست.

چطور سطح استروژن را می توان بالا برد؟

بر خلاف باور رایج، برای ایجاد تعادل در میزان استروژن می توان اقداماتی انجام داد.

کاهش مصرف قند: مصرف زیاد قند و شیرینی می تواند تعادل استروژن را برهم بزند. کاهش مصرف قند و شکر در تغذیه کار سختی نیست. راه حل ایده آل این است که مصرف کربوهیدرات های ساده را کم کنید و به جایش غلات سبوس دار بیشتر میل کنید.

ورزش منظم: باور داشته باشید یا نه، ورزش منظم می تواند در تنظیم هورمونی موثر باشد. ورزش متوسط یا سبک برای داشتن تعادل هورمونی کمک بسیار خوبی است و احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش می دهد.

ترک سیگار: همه می دانیم که دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد، اما یک دلیل دیگر هم اینکه سیگار کشیدن مانع عملکرد مناسب سیستم غدد درون ریز می شود، در نتیجه استروژن به سختی تولید خواهد شد.

نوشیدن قهوه: ثابت شده زنانی که بیشتر از دو فنجان در روز قهوه می نوشند، نسبت به بقیه، استروژن بیشتری دارند. ولی در نوشیدن قهوه افراط نکنید، دو فنجان کافیست. برای کاهش عوارض، از نوع ارگانیک قهوه استفاده کنید.

مصرف فیتواستروژن: قوی ترین درمان استروژن پایین، مصرف فیتواستروژن یا استروژن گیاهی است. فیتواستروژن ها جایگزین خوبی برای هورمون واقعی استروژن هستند و در کاهش علائم مربوط به یائسگی یا افت استروژن بسیار عالی عمل می کنند.

 

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.