196

باورهای درست و غلط درباره پروتئین سویا

|
0 دیدگاه
%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%a6%db%8c%d9%86-%d8%b3%d9%88%db%8c%d8%a7

در سال ۱۹۶۰ میلادی مطالعات دانشمندان حاکی از آن بود که پروتین سویا می‌تواند جایگزین مناسب گوشت برای گیاه خواران باشد.

 تحقیقات بیشتر در مورد سویا منجر به بروز نگرانی‌هایی در میان محققان شد و این که ایروفلاون های موجود در این ماده خوراکی باعث بروز سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود. این در حالی است که هیچ کدام از مطالعات کلینیکی محدود انجام شده در انسان هم اثرات تحریکی ایزوفلاون ها بر رشد تومور یا افزایش تکثیر سلول‌ها را گزارش نکرده‌اند.

ابهامات دیگر در مورد این ماده خوراکی از این قرارند:

استدلال برخی محققان بر این است که ایزوفلاون سویا منجر به مهار فعالیت تیروئید و ایجاد گواتر و سایر اختلالات تیروئید می‌شود. مطالعات بیشتر ادعا کرده‌اند که سویا می‌تواند کم کاری تیروئید را وخیم تر کند.

مشکل دیگر این است که یک رژیم غذایی گیاه خواران، متشکل از ۳۰ گرم سویا در روز منجر به افزایش خطر ۳ برابری ابتلا به کم کاری تیروئید می‌شود. بنابراین کسانی که در حال حاضر دارای کم کاری تیروئید هستند، تا ۴ ساعت بعد از مصرف داروهای تیروئید باید از مصرف محصولات حاوی سویا پرهیز کنند.

ضمن این که مصرف این محصولات در این افراد باید در حد اعتدال باشد.علاوه بر این مصرف محصولات پردازش شده سویا مانند مکمل، قرص، پودر و … بدون در نظر گرفتن عملکرد تیروئید کار غلطی است چون استروژن بالای موجود در سویا منجر به افزایش حجم سینه‌ها در مردان می‌شود. ضمن این که بر روی چرخه عملکرد تخمدان‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف بیش از ۱۰۰ میلی گرم سویا در روز منجر به کاهش عملکرد تخمدان‌ها می‌شود.پروتئین سویا از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، با خوردن سویا به جای گوشت، میزان چربی اشباع دریافتی خود را کم می‌کنید.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.