99

راهکارهایی برای مقابله با فشار خون

|
0 دیدگاه
3

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در جامعه امروز است.

چاقی، اضافه ورن با فشار خون ارتباط مستقیم دارد. اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علایمی ندارند اما این مشکل می تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش های مختلف بدن شود.

پر فشاری خون می تواند منجر به آسیب به مویرگ های مغزی و بروز سکته مغزی و یا آسیب به مویرگ های چشم و بروز اختلال بینایی و یا آسیب به مویرگ های کلیه و بروز نارسایی کلیه شود. در بیماری پر فشاری خون ممکن است علائمی از قبیل سر درد، درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

مصرف چه غذاهایی مفید هستند

مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم در بهبود فشارخون بسیار موثراست.

توصیه به مصرف منابع غذایی پتاسیم شامل انواع میوه ها و سبزیجات تازه می گردد. انواع میوه ها شامل موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو که میوه های سرشار از پتاسیم هستند و نیز مصرف سبزیجات مثل سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کلم سبز، قارچ، گوجه فرنگی و سبزی های خام تازه که سرشار از پتاسیم هستند توصیه می شود.

مصرف حبوبات مفید می باشد.

منابع غذایی حاوی منیزیم مثل جوانه گندم، بادام زمینی، سایر دانه های روغنی خام، اسفناج، شیر، نان سبوس دار،مرغ و… توصیه می گردد.

مصرف منابع غذایی کلسیم شامل شیر و سایر منابع لبنی بدون چربی توصیه می شود.

مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین ها بخصوص ویتامین C مثل مرکبات، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز مفید هستند.

از نان و غلات کامل (سبوس دار) مصرف کنید.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم

همانطور که مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود و کاهش فشار خون مفید هستند، مصرف منابع غذایی سدیم موجب افزایش فشار خون خواهد شد.

در این راستا توصیه می شود:
نمک سر سفره را حذف کنید.

از مصرف منابع غذایی حاوی نمک (سدیم) پرهیز نمایید.

شامل:سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، انواع غذاهای کنسرو شده، برگرها و سایر فرآورده های گوشتی، سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی و یا کنسرو شده، انواع سس های کچاپ و سوپ های حاوی نمک.

مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط مستقیم داشته و سبب تشدید بیماری می گردد.

از مصرف منابع غذایی حاوی چربی های اشباع مثل کره، خامه، انواع غذاهای سرخ شده، فست فود پرهیز نمائید.

غداها را سرخ نکنید آنها را بخارپز، آب پز، فر پز و یا کباب نمائید.

مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه، چای، نوشابه های کوکا و شکلات باید در حد اعتدال مصرف شوند زیرا مصرف زیاد از حدشان سبب افزایش فشار خون می گردد.

در طبخ غذاها از نمک بسیار کم استفاده شود به طوری که غذا در کل، بسیار کم نمک باشد. جهت طعم دادن به غذا می توان از سایر ادویه جات مثل دارچین، زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه و… و سبزی های معطر مثل آویشن، شوید، ترخون، مریم گلی، برگ بو و… استفاده کرد.

در هفته چندین بار (حداقل ۲ وعده) ماهی مصرف کنید. ماهی های چرب مثل حلوا، قزل آلا، قباد،…که حاوی اسیدهای چرب مفید هستند، فشار خون را کاهش می دهند.

مصرف سیر، به کاهش فشار خون کمک می کند.

توصیه می شود در صورتی که مبتلا به اضافه وزن هستید، جهت مقابله با پر فشاری خون اقدام به کاهش وزن نمائید. با رعایت برنامهت نظیم شده زیر نظر متخصص تغذیه، ضمن اصلاح عادات غذایی، با کاهش وزن بدون عارضه به تنظیم فشار خون کمک نمائید.

برای کاهش فشار خون توصیه می شود روزانه (یا حداقل ۵ وعده در هفته) اقدام به پیاده روی سریع به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نمائید.

مصرف سیگار منجر به افزایش فشار خون می گردد، لذا توصیه به ترک سیگار می شود.

برچسب های محصولات غذایی را به دقت بخوانید و آنهایی را که کمترین میزان سدیم (نمک) را دارند انتخاب کنید.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.