83

چگونه با خستگی ام اس مبارزه کنیم

|
0 دیدگاه
3

علایم دیگر ام اس، ممکن است ظاهر شوند و از بین بروند ؛ اما به نظر می رسد که بیماران در هر مرحله از بیماری ام اس که باشند، عارضه خستگی دایمی است.

چه چیزی باعث خستگی ام اس می شود

اما مطالعات نشان می دهد که با تغییراتی که ام اس در مغز ایجاد می کند، بیماران نیاز دارند برای انجام کاری ساده ، پنج برابر بیشتر از افراد دیگر، تلاش کنند.”

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد مبتلا به ام اس دچار خستگی می شوند. این خستگی تا حدی به ام اس مربوط است و تا حدی هم مربوط به آن نیست.”

– خستگی غیرمستقیم. استرس، اختلال خواب به علت اسپاسم های عضلانی، اثرات جانبی معالجات و افسردگی که به همراه بیماری مزمنی مثل ام اس ظاهر می شوند، همگی باعث خستگی می گردند.

“پزشکان ابتدا باید علل دیگر خستگی مثل بی خوابی یا بیماری تیروئید را کنار بگذارند.”

–  “علایمذام اس مثل رعشه، ضعف عضلانی و اسپاسم ماهیچه ای انرژی زیادی صرف کرده و منجر به خستگی می شود. آسیبی که طی سالیان، در مسیرهای عصبی باقی می ماند با استرس، فعالیت، تب و قرارگرفتن در معرض آفتاب، تشدید می شود. همه این عوامل در خستگی ناشی از ام اس، نقش دارند.”

– خستگی خودایمنی. ام اس یک بیماری خودایمنی است. به این معنی که مکانیزم های دفاع طبیعی، دشمن بدن می شوند و با ساختارهای طبیعی، مثل پوشش محافظتی رشته های عصبی ، مثل مهاجمان بیگانه عمل می کنند. “این نوع خستگی یا کوفتگی دایمی، در بسیاری از بیماری های خودایمنی رواج دارد و احتمالا رایج ترین نوع خستگی ام اس است. این مورد، مشابه نوع خستگی ایجاد شده در سندرم خستگی مزمن است.”

چگونه با خستگی ام اس مبارزه کنیم

اگرچه خستگی ام اس مداوم و آزاردهنده است، کارهایی هست که برای مبارزه با خستگی و افزایش انرژی می توان انجام داد. “شاید استراحت کردن ، خستگی را از بین نبرد؛ اما مطمئنا به بیمار کمک می کند. لازم است که به ذخیره انرژی خود ،مثل یک بانک انرژی، نگاه کنید. استراحت های مکرر داشته باشید و در آغاز روز، همه انرژی خود را مصرف نکنید.

این نکات مربوط به افزایش وحفظ انرژی را به کار بندید

– با ارایه دهندگان خدمات درمانی ام اس ارتباط نزدیکی داشته باشید. ام اس مستلزم نظارت دایمی است تا اطمینان حاصل کنید، بیماری شما تحت کنترل است. درمان صحیح به کنترل خستگی کمک می کند.

– از گرما دوری کنید.  “گرما، انرژی را در شخص مبتلا به ام اس، خیلی تحلیل می برد. اگر در آب و هوای گرم، زندگی می کنید، می توانید جلیقه خنک کننده، بپوشید. اگر نمی توانید از گرما دوری کنید، باید به آب و هوای خنک تر بروید.

– بسیار مراقب خود باشید.”یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی منظم، واقعا به کاهش خستگی کمک می کند. اگر هیکل و وزن مناسبی ندارید، در هرکاری که می کنید به انرژی بیشتری، نیاز خواهید داشت.

– ورزش را با تمرکز و مراقبه، ترکیب کنید. ثابت شده کهورزش های دارای نوعی از آرامش و ارتباط فکر و جسم مثل تای چی و یوگا، برای کاهش خستگی ام اس، مفید هستند.

– معالجات به بیمار کمک می کند. مدافینیل نوعی افزایش دهنده هشیاری است که در برخی افراد کارایی دارد. محرک های سیستم عصبی مرکزی، به برخی افراد کمک می کنند . آمانتادین، درمان ضد ویروسی نیز، مفید خواهد بود. دالفامپریدین نیز، داروی جدیدی است که در درمان ام اس به کار می رود و انتقال عصبی و ظاهرا خستگی ام اس را، بهبود می بخشد.

– درمان افسردگی. اگر احساس کسلی و ناامیدی می کنید و ظاهرا نمی توانید بر این احساسات غلبه کنید با ارایه دهنده خدمات درمانی خود، صحبت کنید.افسردگی، خستگی را بدتر می کند: مراجعه به متخصص بهداشت روان، نیز مفید خواهد بود.

– زندگی خود را ساده کنید.”شلختگی در زندگی، باعث می شود علایم ام اس مثل خستگی، بدتر شود. اگر شغل شما بسیار استرس زاست، شغل دیگری پیدا کنید. یاد بگیرید چگونه از استرس دوری کنید.” شاید نیاز باشد بهتر برنامه ریزی کنید، وظایف خود را به دوستان و خانواده محول کنید. یا به گروهی حامی، ملحق شوید.

تقریبا همه افراد مبتلا به ام اس به خستگی دچار می شوند. معالجات مفید است ؛ اما کارهای زیادی هست که خودتان می توانید انجام دهید: مراقب باشید که تغذیه مناسبی داشته باشید، منظم ورزش کنید و سطح استرس را پایین بیاورید. خستگی ام اس و علایم دیگر ام اس آزاردهنده اند؛ اما اکثر افراد مبتلا به ام اس ، زندگی های کامل و فعالی دارند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.