54

اگر به سردرد تنشی مبتلا هستید، بخوانید

|
0 دیدگاه
2

سردردهای تنشی رایج ترین نوع سردرد ها هستند.

پیشگیری از سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج ترین نوع سردرد ها هستند. درد، معمولا همراه با گرفتگی اندک یا فشار، تمام سر را فرا می گیرد یا می تواند تنها در پیشانی، پشت یا بالای سر وجود داشته باشد. سردرد تنشی زمانی رخ می دهد که عضلات سر و پشت گردن دچار گرفتگی و انقباض شوند.

عوامل متفاوتی موجب شروع این گرفتگی ماهیچه ای می شوند. عوامل آغاز کننده رایج شامل استرس، وعده های غذایی فراموش شده، کمبود خواب، خستگی، خستگی چشم، ضربه یا تکان سریع و طرز نامناسب قرارگیری بدن هستند.این مشکلات می توانند موجب وخیم تر شدن سردردهای تنشی موجود هم بشوند.

سردردهای خطرناک و بی خطر چه علایمی دارند

بـارداریـد و سـردرد داریـد

سردرد های تنشی عموما به دارو های مسکن های بدون نیاز به نسخه (OTC) پاسخ می دهند. با این وجود مسکن ها تنها علائم سردردهای تنشی یعنی درد را بدون پرداختن به علت بروز آنها (گرفتگی و انقباض ماهیچه ها) هدف قرار می دهند. مورد توجه قراردادن و بررسی علت بروز سردردهای تنشی یعنی گرفتگی عضلات راهکار بهتری برای جلوگیری و درمان آنها است.

اگر شما به تازگی دچار یک سردرد تنشی شده اید، یک شل کننده عضلات با اثری سریع اما کوتاه مدت می تواند باعث شل شدن عضلات سر و گردن شود. این دارو ها نیز نسبت به داروهای مسکن به طور موثرتری موجب بهبود درد نمی شوند، اما علت بروز سردرد تنشی را هدف قرار می دهند. سردردهای تنشی اغلب درد مداومی در سراسر پیشانی یا یا در پشت سر ایجاد می کنند. گاهی تمام سر شما درد می گیرد و حسی به وجود می آید به صورت گرفتگی مبهم عضلات توضیف می شود.

برای جلوگیری از بروز سردرد تنشی خواب کافی داشته باشید و وعده های غذایی خود را حذف نکنید. مراقب باشید تا بیش از حد خسته نشوید. زمانی که احساس گرفتگی عضلات می کنید، یک حوله گرم بر روی گردن و شانه هایتان قرار داده تا موجب شل شدن عضلات شود یا روغن نعناع روی شقیقه خود بمالید.

عضلات گردن و سر خود را در معرض فشارهای طولانی مدت قرار ندهید. اگر از میز تحریر اسفاده می کنید زمان های استراحت متعددی را برای بلند شدن از پشت میز و تغییر موقعیت خود اختصاص دهید. زمانی که در حال مطالعه هستید چانه خود را روی قفسه سینه تان قرار ندهید. برای مکالمه زمان های طولانی را صرف گرفتن گوشی تلفن بین گوش و شانه نکنید و به جای آن از هندزفری استفاده کنید.

راهکارهای آرامش بخشی نظیر بازخورد زیستی (biofeedback) را امتحان کنید. در این روش یاد می گیرید زمانی که عضلات تان دچار گرفتگی می شوند، چگونه بر اساس پیام های دریافتی از طرف بدن خودتان باعث شل شدن و آرامش آنها شوید. اگر به طور مکرر دچار سردردهای تنشی می شوید و به خصوص اگر در ناحیه گردن و شانه ها احساس درد دارید، به طور منظم ورزش های کششی مناسب برای عضلات گردن را انجام دهید.

برخی افراد واجد نقاط آغازگر سر درد در ناحیه پشت و گردن خود هستند که لمس این نقاط حساس می تواند موجب بروز سردردهای تنشی شود. تزریق مواد بی حسی موضعی به این نقاط آغازگر ممکن است موجب از بین رفتن درد و جلوگیری از بروز سردرد شود.

این اثر معمولا برای چند روز باقی می ماند. تزریق ها عموما هر چند هفته یکبار انجام می شوند.البته معمولا به چنین روش های درمانی نیازی نیست و درمان های ساده تر موثر هستند. همچنین پزشک معالج تان می تواند داروهایی را برای کمک به جلوگیری از سردردهای تنشی تجویز کند که شامل داروهای ضدافسردگی و شل کننده های عضلانی طولانی اثر باشد.

در مورد سردرد های تنشی با در نظر گرفتن تمامی شرایط، کمی پیشگیری ارزشمند تر از روش های درمانی متعدد است. از عوامل آغازگر سردرد دوری کنید و عضلات گردن و شانه خود را در حالت راحتی و آرامش حفظ کنید. همین اقدام کوچک یشگیرانه به میزان زیادی شما را از مصرف داروهای مسکن بی نیاز و از تداخل سردرد تنشی در زندگی عادی شما جلوگیری می کند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.