397

سبزیجات زمستانه ضد سرطان

|
0 دیدگاه
3

حضور خانواده کلم ها و دیگر سبزیجات زمستانی در بشقاب های شما تضمینی است تا بیماری های مختلف از جانتان دور بمانند.

ضد تومور

سبزیجات زمستانی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موثری هستند که از بدن در مقابل آسیب سلول های بیماری زا محافظت می کنند. البته که مصرف صرفاً یک ماده غذایی نمی تواند معجزه کند و یک تنه در برابر بیماری ها بایستد.

برای سالم بودن تغذیه خوب بخشی از یک سبک زندگی سالم است. اما با این حال برخی از سبزیجات حاوی مولکول ها و ترکیباتی هستند که از تولید و رشد سلول های شرور و بیماری زا جلوگیری می کنند. شهرت برخی از این سبزیجات به قرن ها پیش بر می گردد.

مثلاً سیر. بیش از ۳۵۰۰ سال پیش مصری ها از سیر برای مقابله با تومورها استفاده می کردند. از همان دوران اطبا بر این عقیده بودند که خوردن کلم خام با سرکه و یا پختن آن با کمی روغن هر بیماری را شفا می دهد حتی بیماری های خطرناکی مانند تومورها را.

کلم ها و غده ای های معجزه گر 

کلم ها خانواده بزرگی دارند از کلم برگ گرفته تا گل کلم، کلم قرمز، بروکلی، بروکسل، کلم چینی و غیره. همه این کلم ها هم حاوی ترکیبات مغذی مفید و مورد نیاز بدن هستند.

خوشبختانه فصل کلم برگ و کلم قرمز از بقیه طولانی تر است و بیشتر می توانید از آن ها استفاده کنید. نتایج پژوهش های متعددی که روی این خانواده پُرجمعیت انجام شده نشان می دهد که ارتباطی بین مصرف این سبزیجات مفید و ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه، آندومتر، تخمدان، ریه، کولون و پروستات وجود دارد.

محققان معتقدند آقایانی که هر هفته دو تا سه مرتبه از این کلم ها مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را ۴۰ درصد کاهش می دهند.

برای اینکه نهایت استفاده را ببرید به مصرف یک گونه از این کلم ها بسنده نکنید. در سالادهایتان کلم قرمز و کلم برگ و بروکلی بریزید. از بروکسل غافل نشوید.

در آش نیز کلم سنگ و کلم برگ بریزید. توجه داشته باشید که بخارپز کردن یکی از روش هایی است که بیش ترین خواص کلم ها را حفظ می کند. از مصرف شلغم غافل نشوید. اگر نمی خواهید با اولین باد زمستانی سرما بخورید از همان ابتلا شلغم را دریابید. این سبزی نیز سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند و بیماری های خطرناک را از شما دور می سازد.

اگر در هضم کلم ها دچار مشکل هستید مصرف آن ها را کم کم به برنامه غذایی تان اضافه کنید. می توانید از ادویه ها و چاشنی هایی که خود نیز خواص ضد سرطانی دارند استفاده کنید مانند بادیان رومی، رازیانه، زنجبیل، چوب میخک، هل و غیره.

فراموش نکنید که چغندر نیز یکی از سبزیجات زمستانه فوق العاده است که خواص ضدسرطانی دارد. رنگ قرمز آن مدیون وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام بتانین است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و همچنین پیری زودرس دور می سازد.

تره فرنگی و دوستان

خانواده آلیاسه ها نیز خانواده نسبتا پرجمعتی هستند یعنی پیاز، سیر، پیازچه، تره فرنگی، موسیر. تره فرنگی یکی از عزیزترین و پرخاصیت ترین اعضای این خانواده است. این سبزی تصفیه کننده خون است و به دفع مواد سمی و آسیب رسان که در بدن تجمع دارد کمک زیادی می کند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم تره فرنگی از ابتلا به سرطان معده، سینه و سرطان ریه پیشگیری می کند. این سبزی فوق العاده زمستانی سیستم ایمنی بدنتان را به خوبی تقویت می کند و بیماری ها را از شما دور می سازد.

بدون شک نباید از پیاز، سیر و موسیر نیز چشم پوشی کرد. نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهند که مصرف سیر خطر سرطان هایی مانند سرطان مری، سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان ریه و غیره را کاهش می دهد.

توصیه می کنیم این مواد غذایی را ترکیبی مصرف کنید. یعنی در تهیه غذاهایتان از همه این مواد غذایی استفاده کنید تا خواص همدیگر را کامل کنند.

باید بدانید که ترکیب خانواه آلیاسه ها با خانواده کلم ها و سبزیجات غده ای سرطان را از شما و خانواده تان دور می کند. حالا که زمستان است و این سبزیجات به وفور در بازار وجود دارند خودتان را از خواص آن ها بی بهره نگذارید.

نارنجی های سلامتی

در این فصل یکی از بهترین روش های مقابله با سرطان مصرف کدو حلوایی یا همان کدوتنبل است. این سبزی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاروتنوئیدها می باشد که خواص ضدسرطانی دارند.

اگر مصرف این ترکیبات آنتی اکسیدانی را در چارچوب یک برنامه غذایی سرشار از سبزیجات دیگر قرار دهید احتمال ابتلا به انواع سرطان ها به میزان زیادی کاهش می یابد. برای بهره مند شدن از این ترکیبات آنتی اکسیدانی به کمی روغن نیاز هست تا بهتر جذب شوند.

باید بدانید که کدوحلوایی در مقایسه با هم تیمی نارنجی پوش خود یعنی هویج یازده برابر کاروتنوئید بیشتری دارد.

مصرف کدوحلوایی و تخمه کدو به سلامت پروستات خدمت زیادی می کند.توصیه متخصصان تغذیه این است که سهم زیادی از بشقاب هایتان را به میوه و سبزیجات اختصاص دهید.

مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای صنعتی را کنار بگذارید. به طور مرتب ورزش کنید. استرس و فکر و خیال را کنار بگذارید تا سلامتی به رویتان لبخند بزند. همیشه سالم و تندرست باشید.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.