40

علت سردرد خود را پيدا كنيد

|
0 دیدگاه
1

اگر شما هم سردرد داريد و نمي‌دانيد چرا هميشه با اين مشكل روبه‌رو هستيد، بهتر است اين مطلب را بخوانيد.

بوي شديد

در بسياري از افراد استشمام بوهاي شديد ـ حتي بوي خوب ـ باعث بروز ميگرن و سردرد مي‌شود. دليل اصلي اين اتفاق مشخص نيست ولي بو مي‌تواند سيستم عصبي را تحريك كند. ازجمله شايع‌ترين بوهايي كه موجب بروز سردرد مي‌شوند مي‌توانيم به بوي رنگ، گرد و غبار، عطر و انواع خاصي از گل‌ها اشاره كنيم.

آرايش مو

شيوه‌اي كه شما موهاي خود را مي‌بنديد، ممكن است تاثير خاصي روي سر شما بگذارد. سفت بستن موها، استفاده از تل‌هاي سفت و محكم يا كلاه‌هايي كه سر را سفت در بر مي‌گيرند، مي‌تواند منجر به سردرد شما شود. اگر فكر مي‌كنيد كه شيوه بستن موهاي شما باعث ايجاد سردرد است، موها را رها كنيد و اجازه بدهيد سردردتان خوب شود.

وضعيت نادرست بدن

لازم نيست بشدت كار كنيد و به خودتان فشار بياوريد يا عرق كنيد تا مشخص شود فشاري بر سر و عضلات گردن شما وارد شده است. خم شدن نادرست روي ميز هم همان كار را مي‌‌كند.

فرم‌هاي متداول وضعيت نادرست بدن عبارتند از قوز كردن، استفاده از صندلي نامناسب كه قسمت پايين كمر را محافظت نمي‌كند، خيره شدن به صفحه نمايش كامپيوتر در حالي كه خيلي بالاتر يا پايين‌تر از صورت شما باشد و نگه داشتن گوشي تلفن بين شانه و گوش. اگر هميشه سردرد داريد، بد نيست كمي به شرايط كاري خود بيشتر دقت كنيد.

حذف يك وعده غذايي

اگر شما يك وعده غذايي را از ياد ببريد يا به آن توجه نكنيد، قبل از اين كه احساس گرسنگي كنيد سردرد خواهيد گرفت. براي همين است كه اين سردرد به راحتي مشخص نمي‌شود. پايين آمدن قند خون دليل اصلي ايجاد مشكل است، اما سعي نكنيد اين سردرد را با خوردن مواد غذايي شيرين مانند تكه‌اي شكلات بهبود بخشيد زيرا اين كار باعث مي‌شود قند خون دوباره بيشتر از قبل كاهش يابد.

استعمال دخانيات

استعمال دخانيات باعث بروز سردرد مي‌شود البته نه‌تنها فقط براي كسي كه خود سيگار مي‌كشد، افرادي كه در معرض دود سيگار قرار مي‌گيرند نيز ممكن است سردرد را تجربه كنند. كاهش مصرف سيگار يا كاهش زمان‌هاي قرار گرفتن در معرض دود سيگار باعث مي‌شود از اين سردردها نجات پيدا كنيد.

كافئين

مصرف كافئين در حد اعتدال اغلب سودمند است، اما مصرف بيش از حد قهوه و مواد حاوي كافئين خود مي‌تواند علتي براي ايجاد سردرد باشد. البته اگر شما به خوردن كافئين عادت داريد، قطع ناگهاني آن همه چيز را بدتر مي‌كند. مي‌توان گفت ترك ناگهاني كافئين نيز از ديگر عوامل سردرد است. بنابراين بهتر است بتدريج مصرف كافئين را كاهش دهيم.

كنترل استرس

بسياري از مردم با كنترل و مديريت استرس مي‌توانند سردردهاي عصبي خود را كاهش دهند. اگر چه شما نمي‌توانيد اتفاقات استرس‌آفرين را كنترل كنيد، ولي مي‌توانيد شيوه پاسخگويي خود را تغيير دهيد. ورزش كردن در حد متعادل نيز يكي از موثرترين شيوه‌ها براي كاهش استرس است و پياده‌روي مي‌تواند يكي از بهترين انتخاب‌هاي شما باشد. هنگامي كه پياده‌روي مي‌كنيد، حركت بازوها به جلو و عقب باعث آزاد و رها شدن عضلات گردن و شانه‌ها مي‌شود.

وعده غذايي مناسب و متعادل

غذا خوردن مرتب و متعادل در طول روز موجب مي‌شود، قند خون شما در سطحي مناسب كنترل شود. با همين كار ساده از بروز سردردهاي ناشي از گرسنگي اجتناب كرده‌ايد.

مراجعه به پزشك

هرگونه سردرد جديدي كه شديد باشد يا بيش از چند روز طول بكشد به درمان توسط پزشك نياز دارد. علاوه بر اين، اگر الگوي سردردهاي شما تغيير پيدا كرد، باز هم بايد با پزشك مشورت كنيد. همچنين هر وقت سردرد با تب، گيجي، فلج عضلات يا مشكلات گردن همراه است سريع به پزشك مراجعه كنيد.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.