52

ميگرن و راههای پیشگیری از آن

|
0 دیدگاه
2

ميگرن سردرد مزمني است كه وقتي به بيمار حمله مي‌كند، ساعت‌ها يا حتي روزها او را رها نمي‌كند.

اين سردرد ممكن است چنان شديد باشد كه بيمار به چيزي غير از يافتن مكاني تاريك و ساكت براي استراحت فكر نكند. ميگرن معمولا با تهوع، استفراغ و حساسيت شديد به نور و صدا نيز همراه است.

اگرچه درماني براي ميگرن وجود ندارد، اما داروها مي‌توانند در كاهش دفعات و شدت سردردها موثر باشند. اگر درمان‌هايي كه تا به حال داشته‌ايد براي شما مفيد نبوده است، بهتر است با پزشك خود در اين باره صحبت كنيد.

نشانه‌هاي ميگرن

ميگرن به طور معمول در كودكي، نوجواني يا اوايل بزرگسالي شروع مي‌شود. يك حمله ميگرن معمولي برخي از نشانه‌هاي زير يا همه آنها را ايجاد خواهد كرد:

دردهاي شديد كه ممكن است تنها در يك طرف يا دو طرف سر احساس شود، وجود دردي كه با فعاليت بدني شديدتر مي‌شود، وجود دردي كه با فعاليت‌هاي روزانه تداخل مي‌كند، تهوع و استفراغ، حساسيت به نور و صدا و سردرد تپش‌دار. اگر ميگرن درمان نشود، ممكن است ۴ تا ۷۲ ساعت طول بكشد. اما تعداد دفعات و شدت آن ميان افراد مختلف تفاوت دارد.

علل ايجاد ميگرن

گرچه دليل اصلي بروز ميگرن مشخص نشده است، ولي ژنتيك و عوامل محيطي، هر دو نقش مهمي در بروز آن دارند. همچنين ميگرن ممكن است به دليل عدم تعادل مواد شيميايي مغز از جمله سروتونين ايجاد شود. اما علت اصلي اين سردرد هرچه باشد، برخي مسائل ممكن است باعث بروز و تشديد آن شوند.

اگر مي‌دانيد غذاهايي خاص يا بوهايي كه در محيط هستند ميگرن شما را بدتر مي‌كنند، از آنها دوري كنيد.

تغييرات هورموني در زنان

به نظر مي‌رسد، نوسانات و تغييرات سطح استروژن از دلايل ايجاد سردرد خانم‌ها باشد.

موادغذايي

برخي از انواع ميگرن، مي‌تواند تحت تاثير مواد غذايي باشد. به‌عنوان مثال شكلات، كافئين بيش از حد و غذاهاي شور و فرآوري شده از جمله اين موادغذايي هستند. حذف وعده‌هاي غذايي نيز مي‌تواند به بروز اين سردردها منجر شود.

استرس

استرس در منزل يا محيط كار مي‌تواند ميگرن را بدتر كند.

محرك‌هاي حسي

نور زياد و تابش خيره كننده آفتاب درست همانند صداي بلند، مي‌تواند باعث بروز يا تشديد ميگرن شود. وجود بوي غيرمعمول در محيط نيز از ديگر عواملي است كه ميگرن را تحريك مي‌كند.

پيشگيري

با ايجاد تغييراتي ساده ولي اساسي در شيوه زندگي مي‌توانيد شرايط را به نفع خود تغيير دهيد، طوري كه شدت و تعداد دفعات بروز ميگرن كاهش ‌يابد. در اولين گام، سعي كنيد از عواملي كه موجب تحريك سردرد مي‌شوند، اجتناب كنيد. به عنوان مثال اگر مي‌دانيد غذاهايي خاص يا بوهايي كه در محيط هستند ميگرن شما را بدتر مي‌كنند، از آنها دوري كنيد. در كل زندگي آرامي با برنامه خواب و غذاي منظم براي خود فراهم سازيد. انجام منظم ورزش‌هاي هوازي نيز به كاهش استرس و در نتيجه پيشگيري از ميگرن كمك مي‌كند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.