33

تغذیه و پرفشاری خون

|
0 دیدگاه
2

فشارخون کنترل نشده منجر به نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، بیماری های عروق محیطی و … می شود.این بیماری معمولا قاتل خاموش گفته می شود.

فشارخون اگرچه علاج قطعی ندارد اما قابل کنترل است.۹۰ تا ۹۵ درصدپرفشاری خون از نوع اولیه و با علت ناشناخته است.

• علل این بیماری معمولا ترکیبی از شیوه بد زندگی و عوامل ژنتیکی است

• شیوه زندگی شامل رژیم غذایی بد از جمله با سدیم بالا و دریافت کم میوه و سبزی ، سیگار کشیدن، عدم تحرک، استرس و چاقی و التهاب عروقی نیز مطرح شده است.

• ژن های بسیاری در پرفشاری نقش دارند. بیشتر آنها در ارتباط با کنترل کلیوی یا نورواندوکرینی فشار خون هستند.

• نوعی از پرفشاری خون نیز ناشی از بیماری های دیگر است و به فشار خون ثانویه معروف است.این نوع فشار خون بسته به نوع بیماری مربوطه قابل علاج است .در مردان نیز بیشتر از زنان است( زیر ۴۵ سالگی).بالای ۶۵ سال شیوع پرفشاری خون در زنان بیشتر از مردان می شود. با افزایش سن شیوع پرفشاری خون نیز افزایش می یابد.

• بیش از نیمی از جمعیت بالای ۶۵ سال دچار پرفشاری خون هستند.

• پیشگیری از پرفشاری خون

• تغییر در شیوه زندگی بعنوان پیشگیری کننده از پرفشاری خون و کنترل فشار خون مطرح است. مهمترین پیشنهاد کاهش دریافت نمک و افزایش دریافت میوه و سبزی است.

• سایر پیشنهادات

• در صورت بالا بودن وزن کاهش وزن نیز توصیه می شود.

• داشتن برنامه غذایی سالم با تاکید بر مصرف میوه و سبزی، محصولات لبنی کم چرب، و افزایش فعالیت

• رژیم ضد پرفشاری خون

• این الگو شامل گوشت بدون چربی، مغزها، تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات، و محصولات لبنی بدون چربی است.

• جایگزین نمودن مغزها(مغزخشکبار) به جای میوه و نان می تواند در کاهش فشار خون موثرتر باشد.

• یک رژیم ضد پرفشاری‌کم کالری بیشتر از یک رژیم کم کالری- کم چربی در افراد پرفشار با وزن بالا باعث کاهش فشار خون می شود.

• کاهش وزن

• خطر بالا رفتن فشار خون در افراد با وزن بالا ۲ تا ۶ برابر بیشتر از افراد با وزن معمولی است.چربی شکمی باعث بالا رفتن پرفشاری خون می شود.کاهش وزن باعث کاهش فشار خون می شود.

• این رژیم هم برای پیشگیری و هم کنترل فشار خون بکار می رود.موفقیت در این رژیم نیاز به تغییرات رفتاری نیز دارد:

• در رژیم غذایی ضد پرفشاری خون موارد زیر توصیه می شود:

• مصرف دو برابر حد متوسط روزانه از میوه ها ، سبزیجات و لبنیات کم چرب( در هر وعده ۲ تا ۳ عدداز میوه ها و سبزیها)

• محدود نمودن دریافت گوشت قرمز به یک سوم حد معمول

• کاهش مصرف روغن ها، چربی ها و سس سالاد به نصف حالت معمول

• محدود نمودن مصرف اسنک ها و شیرینی ها به یک چهارم

• محدودیت نمک:برای اینکه نمک مصرفی کنترل شود به نکات زیر باید توجه کرد:

• خواندن برچسب های تغذیه ای برای توجه به میزان نمک موجود در غذاها لازم است.

• خودداری از افزودن نمک به غذا سر سفره

• استفاده از سایر طعم دهنده ها به جای نمک

• مصرف رژیم غذایی حاوی پتاسیم بالا در کنترل فشار خون موثر است.سبزیجات سبز برگی، میوه ها و سبزیجات ریشه ای دارای پتاسیم بالایی هستند. میوه ها و سبزیجات زیر باعث کاهش فشار خون می شوند و برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شوند:

• پرتقال، موز

• برگ سبز چغندر، اسفناج، لوبیای سفید، سیب زمینی شیرین

• توصیه های تغذیه ای

• هنگام خرید مواد غذایی به برچسب آنها دقت شود و به مقدار و نوع چربی مواد غذایی خریداری شده توجه گردد.

• برای پخت و پز از روغن کانولا یا زیتون استفاده شود

• قسمت چربی گوشت ها جدا شود

• پوست مرغ جدا شود

• به جای سرخ کردن بیشتر از پختن، کباب کردن و بخارپز استفاده شود

• لبنیات کم چرب و یا فاقد چربی استفاده شود

• از سس و سالادهای چرب استفاده نشود

• آبلیمو، آبغوره و افزودنی های گیاهی را به جای روغن به سالاد اضافه نمائید

• از پروتئین های با منشاءگیاهی مثل حبوبات و سویا در رژیم غذایی استفاده نمائید

• بیشتراز میوه وسبزیجات تازه استفاده کنید

• در صورت تمایل به استفاده از روغن در سالاد از روغن زیتون استفاده نمائید.

• دریافت متعادل کالری و فعالیت فیزیکی یا حفظ وزن سلامت

• مصرف رژیم غنی از میوه و سبزی

• انتخاب غلات کامل، پرفیبر

• مصرف ماهی، مخصوصا ماهی های چرب( حداقل دو بار در هفته)

• انتخاب گوشت بدون چربی و جایگزین های سبزیجات

• انتخاب لبنیات بدون چربی یا ۱درصد چربی

• محدود نمودن چربی های هیدروژنه

• محدود نمودن دریافت نوشیدنی ها و غذاهای حاوی شکرو قند

• انتخاب و یا تهیه غذا با نمک کم و یا فاقد نمک

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.