50

جلوگیری از خستگی در هنگام کار

|
0 دیدگاه
%d8%ae

هر چه انرژی بیشتری داشته باشید، خلاق‌تر می‌شوید و قطعاً هر چه خلاق‌تر باشید، در انتهای روز احساس رضایت بیشتری خواهید داشت.

به جای آن که خسته و دلزده از محل کار به منزل بروید، با روحیه بهتر و سرحال‌تری عازم خواهید شد. برای حفظ و افزایش انرژی در محل کار و جلوگیری از خستگی، راه‌های زیادی وجود دارد. شاید هر یک از راه‌های زیر تأثیر اندکی داشته باشد، اما مجموع آنها می‌تواند به بالا رفتن سطح تحمل شما کمک کند و از شما کارمند خستگی‌ناپذیری بسازد. اگر برای سوخت‌گیری قبل از کار آماده هستید، این مطلب را بخوانید.

خواب کافی شبانه

اولین و اساسی‌ترین راه برای آن که طی روز انرژی بیشتری در محل کار داشته باشید و خلاق‌تر بمانید، این است که خواب شبانه کافی داشته باشید. البته شب‌هایی هست که به هر علتی شما نمی‌توانید ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه‌تان را کامل داشته باشید؛ اما این مسئله نباید به شکل یک عادت برایتان در بیاید. خواب شبانه عاملی برای استراحت بدن است تا قوای تحلیل‌رفته‌اش را بازیابی کند.

شروع کار در صبح‌ها

خستگی هنگام کار گاهی به علت انباشته شدن کارها در پایان ساعت اداری است. یکی از قطعی‌ترین راه‌ها برای حفظ انرژی در ساعات کاری، تنظیم ساعت‌های کاری پیش از ظهر است. هر چه کارها را در ساعات اولیه صبح انجام دهید، بهتر است؛ چون به هر حال صبح‌ها انرژی بدن بیشتر است. سعی کنید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شوید و این مدت زمان سحرخیزی را به پیاده‌روی اختصاص دهید تا قبراق‌تر و پرانرژی‌تر در محل کارتان ظاهر شوید.

ایجاد تنوع

گاهی تکرار مکرر کارهای معمول باعث خستگی ما می‌شود و در واقع، ما با انجام مجدد کارها هر روز پس از روز دیگر، به حسی از یکنواختی می‌رسیم که از نظر ذهنی ما را خسته می‌کند. برای جلوگیری از این حالت کمی خلاقیت به خرج دهید و در شکل انجام کارهای‌ روزانه‌تان تنوع ایجاد کنید. این کار مانند یک چاشنی متفاوت و تازه، انرژی‌تان را تقویت می‌کند و اجازه نمی‌دهد با یکنواختی کارهای روزمره دچار کسالت بشوید.

اهمیت صرف صبحانه

بیشتر افراد متأسفانه بدون وعده صبحانه روز خود را آغاز می‌کنند یا پس از رسیدن به محل کارشان صبحانه ناقص و حتی نامناسبی می‌خورند که اصلاً کار صحیحی نیست. بعضی افراد عنوان می‌کنند که صبح‌ها آن‌قدر گرسنه نیستند یا اصلاً اشتها ندارند؛ در حالی که این به شکل یک عادت بد در آنها نهادینه شده است؛ وگرنه بدن بعد از ۸ ساعت خواب که به نوعی زمان استراحت و سوخت‌وساز متابولیکی است، صبح‌ها نیاز به سوخت‌رسانی دارد. صبحانه شما را سرحال‌تر نگه می‌دارد و مانع خستگی‌تان می‌شود.

خنده‌درمانی

برای آن که حس خوبی در محل کار پیدا کنید و به تجدید قوا بپردازید، گوشی را بردارید و به یکی از دوستان صاحب قریحه‌تان زنگ بزنید یا در محل کار دقایقی با یکی از همکاران خوش برخوردتان صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد احساس شادی باعث می‌شود فرد کمتر احساس خستگی کند و سطح انرژی‌اش را افزایش بدهد. خندیدن می‌تواند کمک کند تا شما رضایتمندی بیشتری داشته باشید و استرس‌تان کاهش یابد که در رفع خستگی بسیار مفید است.

بیداری‌های منظم

حتی یک روز خارج از برنامه می‌تواند تعادل انرژی بدن شما را به هم بزند و طی هفته شما را به مرور خسته‌تر کند. مؤثرترین شیوه حفظ تعادل کاری، بیدار شدن در یک ساعت معین در صبح‌هاست. شما حتی باید در روزهای تعطیل هم در همان ساعت بیدار شوید تا نظم و الگوی رفتاری بدن‌تان را به هم نزنید. این کار عادت سالم روزانه شما را حفظ می‌کند و باعث می‌شود شب‌ها در تمام طول هفته همان میزان خواب همیشگی را داشته باشید.

حذف شیرینی‌جات

باورهای اشتباه منجر به رفتارهای اشتباه می‌شوند. بی‌آن که بدانیم، بسیاری از این باورها زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مانع روند صحیح آنچه باید می‌شوند. برای مثال، اگر تا به حال گمان می‌کردید برای رفع خستگی و تجدید قوا خوردن شیرینی‌جات بسیار مفید و انرژی‌زاست، باید بدانید درست برعکس است. شاید هجوم یک‌باره قند به بدن مانند یک محرک انرژی باشد؛ اما به سرعت تبدیل به عامل خستگی می‌شود و سطح قند خون را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

سوخت‌گیری با آب

هر گاه طی روز احساس خستگی کردید و دنبال راهی برای افزایش سطح انرژی بودید، کمی آب بنوشید. دی‌هیدراته شدن بدن یکی از عوامل مهم در ضعف و خستگی است. به گزارش محققان مایوکلینیک، سردرد و بی‌خوابی می‌توانند از نشانه‌های کم‌آب شدن بدن باشند. به همین علت، توصیه می‌شود حتماً روی میز کارتان یک بطری آب داشته باشید تا به نوعی، نوشیدن آب و ضروری بودن هیدراته ماندن بدن را به ذهن‌تان یادآوری کند.

گوش دادن به موزیک

ذهن ما نیاز به استراحت و تحریک شدن دارد. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌ به شکل عجیبی می‌تواند در رفع خستگی و ایجاد تمرکز بهتر به شما کمک کند. البته لازم نیست صدای پخش را زیاد کنید تا تمام محل کارتان باخبر شوند. همین که دقایقی با هدفون و از طریق گوشی همراه یا پلیرتان به آن گوش دهید، کافی است. این کار مانند یک زنگ تفریح کوچک عمل می‌کند و استراحتی به بدن و ذهن‌تان می‌دهد. بهتر است این کار را با چشمان بسته انجام دهید.

ناهار سبک و مغذی

صرف یک وعده ناهار سنگین و زیاد می‌تواند احساس خستگی را تشدید و شما را کُند کند. البته کسی به شما نمی‌گوید که نباید ناهار بخورید. اتفاقاً صرف ناهار برای شما بسیار هم لازم است. بنابراین ناهار خوبی بخورید؛ فقط در آن زیاده‌روی نکنید. صرف حجم کمتر یا دست‌کم غذاهای سبک بهتر است؛ چون ادامه کار را برای شما ناممکن نمی‌کند و در ضمن، به حد کافی انرژی ازدست‌رفته‌تان را جبران می‌کند.

0 پسندیده شده
دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.