77

آناتومی گردن

|
0 دیدگاه
3

ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و دیسکهای بین مهره ای است.

مهره ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نیز هستند. ریشه های عصبی مربوط به اندامهای فوقانی از میان مهره های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دستان امتداد می یابند،عضلات بسیاری در ناحیه گردن وجود دارند، بعضی از آنها از ناحیه پس سری تا مهره های سینه ای کشیده شده اند.

ضعف های عضلانی، کشیدگی های عضلانی ناگهانی و بیش از حد، وضعیت های غلط در ایستادن، نشستن، خوابیدن و غیره می توانند عامل بروز دردهای ناحیه گردن باشند. درد گردنمی توانند منشاء استخوانی، عضلانی و عصبی داشته و یا در اثر آرتروز گردن ایجاد شوند.

علائم درد گردن

درد در ناحیه گردن

سردرد

سرگیجه

درد در ناحیه کتف و شانه ها

بی حسی و گزگز شدن انگشتان

به ویژه اینکه سر و گردن نسبت به فشارهای مختلف بی دفاع و آسیب پذیر است و به همین دلیل می تواند موجب malalignment ( خارج شدن از راستای نرمال ) گردن، سر و ستون فقرات شود.

این آسیب پذیری در دانش آموزان به دلیل استفاده از صندلی ها و نیمکت های غیر استاندارد و نامناسب با قدشان و نشستن طولانی مدت در کلاس درس بیشتر می شود.

افزایش سن و ساییدگی مفاصل منجر به آرتروز می شود و حتی فعالیتهایی مثل آدامس جویدن و مطالعه هم ایجاد درد می کند.

نقش فیزیوتراپی در بهبود و درمان آرتروز گردن می تواند بسیار موثر باشد و عادت های جدیدی را به آنها یاد خواهد داد که بوسیله آن خطر درد و ضایعه بیشتر را کم کنند.

درمان درد گردن

گردن خود را تا حدی که امکان دارد در وضعیت طبیعی و عادی قرار دهید به عبارت دیگر برای مدت زمان طولانی گردن را به جلو خم نکنید و برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت ننشینید و اگر مجبورید برای مدت طولانی بنشینید، وضعیت ( posture ) شما باید مناسب باشد.

سر خود را در وضعیت طبیعی قرار دهید و پشت ( کمر ) شما باید محافظت شود. زانوها باید جزئیپایین تر از مفصل ران و دستهایتان نیز راحت باشد.

وضعیت خوابیدن شما یکی دیگر از علل ایجاد مشکلات گردن است در این وضع بالش نباید گردن را در یک زاویه خیلی بلند یا خیلی کوتاه قرار دهد.

جلوگیری از گردن درد

۱)- قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب از ورزشهای کششی استفاده کنید.

۲ )- روی شکم نخوابید و در این وضعیت درس نخوانید، زیرا این وضعیت فشار زیادی به گردن وارد می کند.

۳ )- تعداد زیادی بالش زیر سر و گردن قرار ندهید بلکه گردن و ستون فقرات خود را در وضعیت طبیعی و عادی قرار دهید.

۴ )- از گذاشتن دست زیر چانه موقع نگاه کردن به تخته سیاه خودداری کنید.

۵ )- موقع توجه به معلم یا نگاه به مانیتور و تلویزیون، از قوس دادن زیاد گردن پرهیز کنید. ( آمدنگردن به جلو باعث افزایش قوس گردن می شود).

۶ )- هنگام راه رفتن باید پشت گردن صاف و به یقه چسبیده باشد.

۷ )- به یک نقطه به مدت طولانی خیره نشوید و هر از چندگاهی حرکت بالا و پایین و چپ و راست به گردن خود بدهید.

۸ )- ورزشهای مربوط به گردن را زیر نظر فیزیوتراپیست فرا گیرید و آن را هر روز انجام دهید. حرکت سر به جلو و عقب، حرکات چرخشی گردن و رساندن گوش به شانه راست و چپ در تقویتعضلات گردن بسیار مفید است.

۹ )- به جای کیفهای سنگین از کوله پشتی استفاده کنید.

روش بلند کردن اجسام

یکی دیگر از علل گردن درد بد بلند کردن اجسام است و افراد فکر می کنند در این حالت ناحیه کمر بیشتر در معرض خطر است ولی ناحیه گردن هم به همان اندازه آسیب پذیر است.

شیوه صحیح انجام این کار

۱٫ نزدیک جسم قرار بگیرید.

۲٫ مفصل ران و زانوهایتان را خم کنید، کمرتان را در وضعیت طبیعی قرار دهید و سر و دست را جلو ببرید.

۳٫  جسم را در دستهایتان بگیرید و توسط عضلات ساق پا بلند شوید.

۴٫جسم را باید نزدیک بدن نگه داشت چون که اندامهای تحتانی شما قسمت بیشتر وزن را تحمل می کنند و فشار کمی به گردن و کمرتان وارد می شد.

۵٫ پاها باید به اندازه عرض شانه ها باز باشند و یک چا جلوتر از پای دیگر قرار بگیرد.  TMJیامفصل Temporimandibula، مفصل میان فک و جمجمه است افرادی که از این مفصل استفاده بیش از حد دارند.

مثل به هم ساییدن دندانها و به هم فشردن فک ها در موقع استرس و یا شبهای امتحان و یا به خاطر زیاد آدامس جویدن، دچار درد و ناراحتی در این ناحیه می شود و همچنین علائم مشابهی در افرادی که با ( Malalignment ) ناهنجاریهای مادرزادی به دنیا می آیند دیده می شود که به دلیل نزدیکی بین گردن و TMJ ناراحتی در این مفصل باعث درد در ناحیه گردنو بالعکس میشود.

در چنین مواردی دندانپزشک با استفاده از نگه دارنده های دهانی به مفصل اجازه استراحت و ترمیم می دهد و بعد از آن فیزیوتراپیست با استفاده از برنامه تمرینی درد مفصل و گردن را کاهش می دهد.

1 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.