56

ترفندهای ساده برای پیشگیری از ضعف حافظه

|
0 دیدگاه
3

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و شنیدن درباره این قبیل اختلالات حافظه ای تحلیل برنده معمولا همه ما را به وحشت می اندازد.

ترفندهای ساده برای پیشگیری از تحلیل رفتن حافظه و در نتیجه پیشگیری از آلزایمر

قوزك پای خود را معاینه كنید
متخصصان می گویند افت جریان خون در پاها می تواند نشانه ای از وجود مشكل در مغز باشد. اما یك تست ساده می تواند وضعیت ذهنی و ادراكی مغز را آشكار سازد و احتمال بروز سكته مغزی یا زوال عقل را در فرد نشان دهد. فرض بر این است كه وضعیت سلامت عروق خونی در سرتاسر بدن مشابه است. به بیان دیگر میزان انسداد عروق در پاها می تواند نمایانگر میزان تصلب شرائین و سفتی رگهای موجود در مغز باشد.

از غذاهای سرشار از آنتی اكسیدان مصرف كنید
مواد غذایی غنی از آنتی اكسیدان می توانند روند تحلیل رفتن و ضعف حافظه را كندتر كنند. تمام میوه ها و سبزی ها منابع غذایی مطلوبی از این نظر هستند اما توت های سیاه، كشمش و تمشك آبی از نظر محتوای بالای آنتی اكسیدانی در راس این فهرست قرار می گیرند.

مراقب چربی های بد و مضر غافل باشید
نوع چربی كه می خورید می تواند روی عملكرد مغز تاثیر بگذارد و متناسب با خوب یا بد بودن چربی فعالیت مغز نیز تغییر می كند. از چربی های اشباع شده دوری كنید چون فعالیت سلولهای مغزی را مختل می كنند و در عوض از فرآورده های لبنی كم چرب یا فاقد چربی استفاده كنید و با غذاهای سرخ كرده خداحافظی كنید.

رشد مغزی خود را افزایش دهید
مغز انسان به طور طبیعی در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی شروع به كوچك تر شدن می كند و اندازه آن كوچك تر می شود. اما شما می توانید از طریق آموزش و یادگیری اندازه مغز خود را افزایش داده و آن را بزرگتر كنید. سعی كنید با مطالعه و یادگیری مطالب و مهارت های جدید و یا افزایش تعداد دوستانتان تحریكات مغزی بهتری داشته باشید.

علاوه بر این با بالا رفتن سن میزان ویتامین B۱۲ در خون افت می كند و احتمال بروز آلزایمر تشدید می شود. افت ویتامین B۱۲ باعث تحلیل رفتن و كوچك شدن اندازه مغز می شود و در نهایت مغز دچار آتروفی (تحلیل رفتن) می شود. برای پیشگیری از این عارضه بهترین اقدام مصرف منظم مكمل B۱۲ از سن ۴۰ سالگی به بعد است.

معجزه رژیم غذایی مدیترانه ای را دست كم نگیرید
بارها و بارها ثابت شده است كه نوع تغذیه مردم ایتالیا و یونان متناسب با سلامت مغز است. در واقع رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند از مغز در برابر ضعف و تحلیل رفتن محافظت كند.

بنابراین سبزیجات دارای برگهای سبز و پهن، ماهی، میوه ها، عدس، مغزها و روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه كنید. هم چنین سركه همراه با غذا زیاد بخورید چون در پیشگیری از ضعف حافظه معجزه می كند. وزن خود را متناسب نگه دارید. افراد چاق و دارای اضافه وزن بافت مغزی كمتری دارند و بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر هستند.

شكلات درمانی یكی دیگر از روشهای مفید در پیشگیری از آلزایمر است
كاكائو كه ماده اصلی تشكیل دهنده شكلات تلخ است از منابع غنی از آنتی اكسیدانی موسوم به فلاوانول ها به شمار می آید و این آنتی اكسیدان به نوبه خود خاصیت تقویت كنندگی قلب و حفاظت از مغز دارد.

قهوه وچای تاثیرات بیماری زای كلسترول در مغز را متوقف كرده و در نتیجه خطر سكته مغزی، دیابت و تمام عوامل موثر در زوال عقل را كاهش می دهند.

علائم اولیه را فورا شناسایی كرده و روند بیماری را كنترل كنید
مشكلات حافظه به صورت آنی و ناگهانی ایجاد نمی شوند. اگر از علائم این بیماری مطلع باشید می توانید به محض مشاهده و درك ابتدایی ترین علائم مثل از دست دادن حس بویایی، بیماری را تحت كنترل بگیرید و پیشرفت آن را به تعویق بیندازید.

مثل یك فرشته، آرام بخوابید. كمبود خواب برای سلولهای مغزی سمی است در حالی كه خواب كافی نیروی شگفت انگیزی در مراقبت از مغز در برابر ضعف حافظه دارد.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.