54

سرطان سينه، شايع اما قابل درمان

|
0 دیدگاه
2

سرطان سينه يكي از سرطان‌هاي شايع است اما بايد بدانيم كه اين سرطان در صورتي كه به موقع تشخيص داده ‌شود به راحتي قابل درمان است.

بر اساس آمار‌هاي اعلام شده سالانه ۷ هزار زن ايراني به سرطان سينه مبتلا مي‌شوند و اكنون حدود ۴۰ هزار نفر در كشور به بيماريسرطان سينه مبتلا هستند و سن ابتلا به اين بيماري در زنان ايراني ۱۰ سال از كشورهاي پيشرفته پايين‌تر است.

اين بيماري به دليل شيوع در سنين پايين‌تر نسبت به كشورهاي اروپايي و آمريكايي بار مالي، درماني، اقتصادي، اجتماعي و خانوادگي زيادي را ايجاد مي‌كند. اين در حالي است كه ۸۵ درصد از سرطان‌هاي سينه را مي‌توان با يك معاينه ساده تشخيص داد.

اما جالب است بدانيد كه متخصصان صندوق جهاني تحقيقات سرطان مي‌گويند؛ شير دادن به نوزاد، خطر ابتلا به سرطان سينه را در مادر كاهش مي‌دهد. اين متخصصان به زناني كه تازه صاحب فرزند شده‌اند، توصيه مي‌كنند كه اگر مي‌خواهيد احتمال ابتلا به سرطان سينه طي سال‌هاي آتي زندگي در شما كاهش پيدا كند فقط كافي است كه حداقل به مدت يك‌سال به نوزاد خود شير بدهيد.

نتايج اين تحقيق جديد تاييدي مهمتر و قطعي‌تر بر مطالعات قبلي مبني بر تاثير مثبت و سودمند شيردهي در پيشگيري از بروز اينسرطان است. در واقع محققان دريافته‌اند؛ در زناني كه يك سال پس از زايمان،‌ به نوزاد خود شير مي‌دهند احتمال ابتلا به اين بيماري ۵ درصد كاهش پيدا مي‌كند.

اين محققان تاكيد كردند: شايد كاهش ۵ درصدي شانس ابتلا به اين سرطان چندان مهم به نظر نرسد اما هرچه مدت زمان شيردهي طولاني‌تر شود، خطر بروز سرطان سينه باز هم كمتر خواهد شد.

مطالعات صندوق جهاني تحقيقات سرطان نشان مي‌دهد كه از هر ۴ زن، سه نفر نمي‌دانند كه شيردهي خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي‌دهد لذا اطلاع‌رساني در اين زمينه مي‌تواند نتايج سودمندي داشته باشد.

پيشگيري و علايم

سرطان سينه شايع‌ترين سرطان بانوان در سراسر دنياست كه زنان به موجب ابتلاي آن به مشكلات اساسي دچار مي‌شوند.

او با بيان اين‌كه از هر ۱۰ تا ۱۵ زن احتمال ابتلا يك نفر از آنها به اين سرطان در سراسر عمر وجود دارد، ادامه مي‌دهد: اهميت ويژه اين بيماري در شيوع و فراواني آن و سهولت درمان است.

چنانچه توده سرطاني زير يك سانتي‌متر شناسايي شود تا ۹۵ درصد بدون برداشت سينه و حتي بدون شيمي‌درماني قابل درمان است، اما توده سرطاني هر چه بزرگ‌تر باشد احتمال پيشرفت و انتشار آن به ساير ارگان‌ها بيشتر مي‌شود.

بانوان بايد از سن ۲۰ سالگي خودآزمايي ماهانه را آغاز و سالانه يكبار جهت معاينه به پزشك مراجعه كنند. ماموگرافي بايد در فاصله سني ۴۰ تا ۵۰ سال هر يك تا دو سال و از ۵۰ تا ۷۰ سالگي سالي يكبار انجام شود. در اين روش تشخيصي توده‌هاي كوچك به راحتي قابل شناسايي است.

سن معاينات در افراد پرخطر (وجود سابقه سرطان سينه در اعضاي درجه يك خانواده: مادر، خواهر و دختر) متغير است، گاهي لازم است ماموگرافي و معاينات از سن ۳۰ سالگي آغاز شود.

سن ازدواج بالا، ‌كم‌تحركي و چاقي پس از سن يائسگي از ديگر عوامل خطر بروز سرطان سينه است.

شايعترين علامت سرطان سينه احساس توده يا سفتي بدون درد در بخشي از سينه است. فرورفتگي پوست و نوك سينه، وجود زخم مزمن در بخشي از سينه، ترشحات نوك سينه از ديگر علايم و نشانه‌هاي سرطان سينه هستند.

نتايج مطالعات نشان داده است كه افسردگي، شايع‌ترين مشكل زنان مبتلا به سرطان سينه است كه صرفا به علت عدم آگاهي ايجاد مي‌شود.

چند توصيه

همان‌طور كه گفته شد، كشف و معالجه سرطان سينه در مراحل اوليه احتمال بهبودي و درمان بيمار را افزايش مي‌دهد. از اين رو با رعايت نكاتي ساده و مفيد مي‌توان از بروز سرطان سينه جلوگيري كرد.

بر اساس اين توصيه‌ها به اين مساله توجه داشته باشيد كه هميشه وزن خود را كنترل كنيد. زناني كه از سن ۱۸ سالگي به بعد، دچار اضافه وزني بيشتر از ۹ كيلوگرم بوده‌اند، احتمال ابتلاي آنها به سرطان سينه در زمان يائسگي بيشتر است.

مقدار زيادي ميوه و سبزي مصرف كنيد. سبزيجاتي شامل هويج، گوجه‌فرنگي، سبزيجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع كلم (كلم بروكلي،كلم قرمز،كلم قمري، گل‌كلم، كلم‌پيچ و…) و ميوه‌ها شامل مركبات، انواع توت و گيلاس براي پيشگيري از سرطان سينه توصيه مي‌شوند. البته نكته قابل توجه اين كه سبزيجات را يا خام مصرف كنيد يا بخارپز كنيد.

ورزش را فراموش نكنيد و سعي كنيد روزانه ۳۰ دقيقه يا بيشتر ورزش انجام دهيد.

چربي غذاها را از نوع خوب انتخاب كنيد. چربي‌هاي خوب شامل چربي‌هاي غير اشباع امگا ۳ و امگا ۶ است. چربي‌هاي اشباع و جامد مثل چربي‌ها و روغن‌هاي حيواني و روغن نباتي جامد مضر هستند.

امگا ۶ در روغن‌هايي از قبيل ذرت و آفتابگردان يافت مي‌شود. امگا ۳ در روغن‌هايي نظير روغن ماهي سالمون، روغن ماهي قزل‌آلا و روغن ماهي ساردين يافت مي‌شود. چربي‌هاي غيراشباع در روغن‌هاي گياهي نظير: كانولا، زيتون، آجيل و دانه‌هاي روغني يافت مي‌شود.

كربوهيدرات مناسب و خوب را مصرف كنيد، بر اين اساس نان‌ها و غلات سبوس‌دار، لوبيا و باقلا مصرف كنيد. غذاهايي كه با سويا درست شده‌اند را مصرف كنيد. فرآورده‌هاي سويا مانند آجيل سويا، شير سويا و سويا سس، توفو و خود سويا در كاهش سرطان سينه كمك مي‌كنند.

ويتامين C و E و سلنيوم را هر روز مصرف كنيد. اين مواد مغذي، خاصيت آنتي‌اكسيداني قوي دارند و خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهند.

و اما از همه مهم‌تر روحيه خود را بالا ببريد. نگاه مثبت به زندگي داشته باشيد. با دوستان و خانواده باشيد. خواب كافي داشته باشيد (۸ ـ ۷ ساعت خواب در شب). استرس را از خود دور كنيد.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.