488

غذاهایی برای نبرد با سرطان

|
0 دیدگاه
4

بدن برای بازسازی خود و تأمین قوای لازم برای انجام کارها و فعالیت‌های مختلف به مواد غذایی سالم نیاز دارد. در این میان، مواد غذایی همچنین در زمان ابتلا به انواع بیماری‌ها هم می‌تواند مؤثر باشد و حتی به کاهش علائم بیماری کمک کند.

سرطان از آن دست بیماری‌هایی است که به دلیل ضعیف شدن بدن بیمار، بدن به مواد مقوی و انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیاز پیدا می‌کند. البته همه انواع مواد غذایی در پیشگیری از بروز سرطان تأثیرگذار نیست، اما انتخاب درستی از غذاها می‌تواند تجربه متفاوتی را برای شما به همراه داشته باشد.

معجزه رنگ‌ها

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از انواع مواد مغذی است که با سرطان مبارزه می‌کند و هرچه تنوع رنگ آنها بیشتر باشد، حاوی مواد مغذی بیشتری نیز است. این قبیل مواد غذایی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

از آنجا که اضافه وزن نیز می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و احتمال بروز سلول‌های سرطانی را افزایش دهد، مصرف موادی که هم سالم باشند و هم اضافه وزن کمتری را به دنبال داشته باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند روده بزرگ، مری و کلیه را چند برابر می‌کند.

در این میان، مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ‌های ویژه‌ای از قبیل سبز، قرمز و نارنجی دارند، در اولویت انتخاب هستند و محققان توصیه می‌کنند که این رنگ میوه‌ها و سبزیجات را حتما در رژیم‌ غذایی روزانه بگنجانید. این قبیل مواد غذایی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های خاص، عملکرد ضدسرطانی دارند و از بدن در برابر سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

صبحانه ضدسرطان

«فولات»، نوع مهمی از خانواده ویتامین‌های B به شمار می‌رود که به «اسیدفولیک» هم شناخته می‌شود و از بدن در برابر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، کولون و سینه جلوگیری می‌کند.

این نوع ویتامین به مقدار فراوان در وعده صبحانه یافت می‌شود. غلات غنی شده‌ای که مخصوص صبحانه تولید می‌شود و نیز فرآورده‌های حاوی گندم، سرشار از فولات است. از منابع غنی از فولات که می‌توان به عنوان صبحانه آنها را مصرف کرد، آبمیوه، خربزه و توت‌فرنگی است.

از دیگر مواد غنی از فولات می‌توان به تخم‌مرغ، مارچوبه، لوبیا، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگ‌سبزی چون اسفناج و کاهو اشاره کرد. محققان بر این باورند که بهترین منبع تأمین فولات بدن مصرف قرص نیست؛ بلکه مصرف میوه‌ها، سبزیجات و فرآورده‌های غنی از این ویتامین است.

گوشت‌های طبیعی بخورید

همیشه شنیده‌اید که می‌گویند سوسیس و کالباس سرطان‌زاست. در این میان محققان همواره بر این امر تأکید داشته‌اند که مصرف‌نکردن گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند خطر سرطان‌های روده‌ بزرگ و معده را کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از گوشت‌های نمک‌زده شده یا دودی که در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار می‌گیرند، احتمال بروز سلول‌های سرطانی را بالا می‌برند.

گوجه، ضدسرطان

گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن رنگدانه‌های «لیکوپن» که عامل رنگ قرمز آن است، مانع از بروز برخی سرطان‌ها چون پروستات می‌شود. مطالعات حاکی از آن است که گوجه‌های فرآوری شده که طی آن آبمیوه، سس یا خمیر تهیه می‌شود، قابلیت ضدسرطانی بودن آن را افزایش می‌دهد.

چای بنوشید

تحقیقات نشان می‌دهد که انواع چای بویژه چای سبز خواص قوی ضدسرطانی دارد؛ به طوری که مانع از رشد سرطان در سلول‌های روده بزرگ، کبد، سینه و پروستات می‌شود. چنین عملکرد مشابهی را می‌توان در بافت ریه و پوست نیز مشاهده کرد. مصرف چای با کاهش ابتلا به سرطان‌های مثانه و پانکراس نیز مرتبط است.

انگور و سرطان

انگور و آب‌انگور بویژه نوع بنفش و قرمز آن حاوی مقادیر بالایی «رزوراتول» است. این ماده، نوعی آنتی‌اکسیدان قوی با ویژگی‌های ضدالتهابی است. این ماده مانع از آغاز فعالیت سلول‌های سرطانی می‌شود.

آب و دیگر مایعات را فراموش نکنید

مصرف آب نه‌تنها تشنگی را برطرف می‌کند بلکه از بروز سرطان مثانه نیز جلوگیری می‌کند. در واقع، آب و مایعات تجمع عوامل سرطان‌زا را در مثانه رقیق می‌کند و کاهش می‌دهد. نوشیدن مایعات باعث بالا رفتن دفع ادرار از بدن می‌شود و این امر، مدت زمان تماس عوامل سرطان‌زا را با سلول‌های مثانه کاهش می‌دهد.

خانواده کلم‌ها

انواع سبزیجاتی که در خانواده کلم‌ها قرار می‌گیرند، مانند بروکلی، گل‌کلم، کلم، کلم‌پیچ، بروکسل و دیگر انواع کلم حاوی ترکیباتی است که از بدن در برابر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، سینه، ریه و دهانه رحم محافظت می‌کند.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو، کلم‌پیچ و اسفناج منابع غنی از فیبر، فولات و کاروتنوئیدها هستند. این مواد مغذی سدی در برابر سرطان‌های دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده محسوب می‌شوند.

ادویه‌های محافظ

ماده زردرنگی که در زردچوبه به کار رفته، اصلی‌ترین عامل مبارزه‌کننده با سرطان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ماده رنگی از انتقال، تکثیر و هجوم سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و به عنوان سدی در برابر ابتلا به سرطان عمل می‌کند.

سالم آشپزی کنید

نحوه طبخ غذا و مواد غذایی تأثیر بسزایی روی سرطان‌زا شدن مواد ایفا می‌کند. سرخ کردن، کباب کردن و بریان کردن در دماهای بسیار بالا باعث می‌شود مواد شیمیایی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. دیگر روش‌های طبخ غذا مانند جوشاندن، پختن با حرارت کم یا بخارپز کردن، مواد شیمیایی مضر کمتری تولید می‌کند و روش‌های سالم‌تری هستند. بهتر است برای بالاتر بردن خواص گوشت، هنگام پخت مقدار سبزیجات نیز به آن بیفزایید.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.