19

فعالیت های ورزشی در سالمندان

|
0 دیدگاه
seniors-doing-chair-yoga-in-las-vegas

فعالیت های ورزشی ، مراقبت و معاینه پزشکی عامل هایی به شمار می روند که باعث طولانی شدن عمر می شوند. به نظرمی رسد تمرینات ورزشی بهترین داروی ضد سالمندی باشد. 

تغییرات دستگاه قلب و عروق:

تفکیک تأثیرات ناشی از سالمندی تن ها بر دستگاه قلب و عروق کار دشواری است. همچنین وضعیت مطلوب بدنی و بیماری نیز نقش مهمی را در ایجاد تغییرات در دستگاه قلب و عروق ایفا می کند. با افزایش سن ، تغییرات ساختاری و عملکردی در دستگاه قلب و عروق رخ می دهد .

مهمترین تغییرات کاهش عملکرد بطن چپ و دریچه های قلبی ، کاهش حجم ضربه ای و برون ده قلبی می باشد که موجب کاهش حداکثر اکسیژن مصرفی می شود. در چنین حالتی فرد سالمند نیازمند مراقبت های بیشتری است.

تغییرات دستگاه تنفسی (ریه ها):

سالمندی ممکن است باعث شود توانایی افراد برای شرکت در فعالیتهای ورزشی ملایم تا شدید کاهش یابد که دلیل آن محدودیتهایی در دستگاه تنفسی، قلبی و عروقی آن هاست. بدیهی است که این تغییرات که در عملکرد ریه به وچود می آید، عمل انتقال هوا را به درون و برون ریه در افراد سالمند مشکل می کند. با بالا رفتن سن با توجه به سطح مشخص اکسیژن مصرفی تهویه بیشتری مورد نیاز است.

دستگاه عضلانی – اسکلتی:

عضله اسکلتی: توده عضلانی با بالا رفتن سن و شروع سالمندی کاهش میابد که این امر موجب کاهش قدرت و استقامت عضلانی در افراد سالمند می شود. قدرت عضلانی در حدود ?? سالگی شروع به کاهش می کند و بعد از ?? سالگی کاهش آن تسریع می شود. در هر ده سال بعد از ?? سالگی ? تا ? درصد توده عضلانی کم می شود.

کاهش قدرت عضلانی در افراد سالمند بر کیفیت زندگی و طول عمر آنها تأثیر بسیار میگذارد، به طوری که کارهای روزمره مانند حمل زباله به بیرون از منزل یا مرتب کردن رختخواب ممکن است موجب فشار زیادی شود.و شاید بتوان یکی از دلایل مراقبت در منزل از آنها رادر این راستا برشمرد.

استخوان ها : با بالارفتن سن ، استخوان ها به علت کاهش تراکم شکننده تر می شوند. شکستگی های جدی که اغلب باعث ضعف میشود در دوران سالمندی ، مسئله ای عادی است. به نظر می رسد که فعالیت بدنی منظم و تمرین مقاومتی اثر بسیاری بر میزان کاهش تراکم استخوانی مرتبط با سن دارد.

انعطاف پذیری:

با افزایش سن ، بافت های همبند سفت می شوند و قابلیت تحرک مفصل نیز کاهش می یابد . کاهش انعطاف پذیری ناشی از بالا رفتن سن ممکن است باعث ایجاد بیماری های تخریب کننده مانند التهاب مفصلی شود. انعطاف پذیری با شروع سالمندی کاهش می یابد، احتمالاً کاهش انعطاف پذیری بیشتر به دلیل کم شدن فعالیت بدنی است . انعطاف پذیری را می توان در هر سنی از طریق فعالیت (برنامه تمرینات کششی منظم) بهبود بخشید.

ترکیب بدن:

با شروع سالمندی، وزن بدون چربی بدن کاهش و چربی بدن افزایش می یابد. احتمالاً کاهش میزان متابولیسم پایه عامل اصلی این اتفاق است، توده عضلانی ممکن است از ?? تا ?? درصد کاهش یابد تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی باعث حفظ توده بدون چربی بدن می شود، همچنین ذخیره چربی را کاهش می دهد و سنتز پروتئین را تحریک می کند.

تنظیم حرارت:

به نظر می رسد که دستگاه تنظیم حرارت سالمند بازده کمتری دارد. مکانیسم به دست آوردن نیرو از دست دادن گرما (کاهش درجه حرارت بدن) در افراد سالمند چندان اثر بخش نیست و میزان تلفات و ناخوشی های مرتبط با گرما در سالمندان در مقایسه با جمعیت جوان بیشتر می باشد. افراد سالمند در مقایسه با افراد جوان در زمان فعالیت حرارت مقعدی و ضربان قلب بیشتری دارند. معمولاً بدن آن ها آب و مکانیسم مرتبط با تشنگی کمتری دارد که ترکیب این دو موجب افزایش خطر کم آبی در طی فعالیت می شود.

به طور کلی آسیب های ناشی از دوره سالمندی ممکن است باعث ناتوانی فرد در یک سری از فعالیتهای روزانه شود، بدیهی است در چنین شرایطی فرد سالمند نیازمند مراقبت های بیشتری است که این امر را میتوان با مراقبت در منزل توسط خانواده ها و یا مراکز معتبر ارائه دهنده خدمات مراقبت سالمندان در منزل برای زندگی بهتر و با کیفیت تر سالمندان عزیز محیا کرد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.