94

۱۰ عادت اشتباه و مضر برای سلامتی

|
0 دیدگاه
6

اگر عادت‌های سالم از جمله ورزش کردن، سالمخوری و بموقع خوابیدن دارید اما در عوض، عادت‌های دیگری همانند بد نشستن و روی هم قرار دادن پاها، خوابیدن روی شکم و از این دست دارید، بدون اینکه متوجه باشید دارید به سلامت خودتان ضرر می‌رسانید.

در این مطلب به بعضی خطرهای پنهانی سلامت و راه حل‌های آن اشاره شده است

روی هم قراردادن پا‌ها:
این روش نشستن باعث افزایش فشار خون در زانو می‌شود. قراردادن پا‌ها روی هم، فشارخون سیستولیک را ۷درصد و دیاستولیک را ۲درصد افزایش می‌دهد. قراردادن مکرر پا‌ها روی هم روی مفصل‌های لگن نیز فشار وارد می‌کند و با فشرده شدن رگ‌ها باعث تجمع خون در پا‌ها می‌شود. به گفته متخصصان قلب، این امر فرد را به التهاب و احتمالا لخته شدن خون مستعد می‌کند. راه حل؛ بیش از ۱۰دقیقه پا‌ها را روی هم قرار ندهید و هر نیم ساعت از جای خود بلند شوید و راه بروید.

ثابت نگه داشتن پاها هنگام ایستادن:
اگر چه ایستادن با زانوهای قفل شده آسان‌تر است اما باعث افزایش فشار روی مفصل زانو می‌شود. تمامی مفصل‌های ما با فعالیت عضلات در اطراف آن محکم می‌شود. هنگامی که زانو‌ها را به شکل ثابت نگه می‌دارد، فشار‌ها روی مفصل افزایش پیدا می‌کند. پس هنگامی که ایستاده‌اید، زانو را کمی خم کنید.

خوابیدن روی شکم:
این روش خواب، گردن را به حالت کج به سمت پشت قرار می‌دهد که این وضعیت می‌تواند به درد یا بی‌حسی در قسمت فوقانی اندام‌ها منجر شود. به گونه‌ای بخوابید که هنگام خواب گردن به سمت عقب کج نشود.

محکم بستن کمربند:
اگرچه کمر را کوچک‌تر نشان می‌دهد، اما سفت بستن کمربند ممکن است تاثیر سوء روی دستگاه گوارش بگذارد. علایم آن هم شامل طعم تلخ در دهان، سوزش یا درد سینه یا قسمت فوقانی شکم، سرفه‌های مزمن یا سختی در قورت دادن است. متخصصان گوارش، بستن کمربند را به گونه‌ای که به راحتی بتوانید نفس بکشید توصیه می‌کنند.

خم کردن شانه به جلو:
خم شدن به جلو به درد شانه منجر می‌شود. حالت نادرست باعث بی‌تعادلی عضلات و فشار بیشتر می‌شود. پس حالت بدن خود را کنترل کنید و هنگام ایستادن صاف بایستید.

رانندگی بدون توقف در مسافتهای طولانی:
رانندگی در مسافت زیاد و بدون توقف، تاثیری مشابه روی هم قرار دادن پا‌ها دارد و به تجمع خون منجر می‌شود. سعی کنید پس از طی مسافتی از خودرو پیاده شوید و قدم بزنید. این کار در پروازهای طولانی نیز باید انجام گیرد. در مسافت‌های طولانی، هر از‌گاه بلندشدن مثلا برای استفاده از دست شویی بهترین کار است.

کش و قوس بدن به محض بیداری از خواب:
کشیدن کمر دیسک‌های کمر را به خطر می‌اندازد و هنگام بیدار شدن باعث واردآمدن فشار بیشتری روی آن‌ها می‌شود. کافی است با فعالیت‌های کوچک مانند درست کردن چای یا قهوه، مسواک زدن و… به مدت ۱۰دقیقه بدن را گرم کنید.

به تأخیر انداختن دفع ادرار:
این کار خطر بروز عفونت‌های لوله ادراری را بالا می‌برد. به گفته متخصصان از آنجا که باکتری‌ها به سرعت تکثیر می‌شود، نگه داشتن ادرار ممکن است به عفونت منجر شود. پس به نیازهای بدن اهمیت دهید.

جویدن آدامس:
دندان پزشکان می‌گویند، مفصل فک برای جویدن غذا و نه آدامس طراحی شده است. همانند هر عضله‌ای که بیش از حد از آن کار کشیده شود، جویدن مکرر ممکن است در فک منجر به درد و مشکل شود.

حمل کردن هر روز کیفتان به یک شیوه:
این عادت می‌تواند باعث بی‌تعادلی عضله و درد شانه شود. خیلی از سندروم‌های درد بر اثر انجام دادن فعالیت‌های مکرر نامتقارن رخ می‌دهد.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.