13

پرخوری جهان در سایه فوتبال

|
0 دیدگاه
3

چشم به هم می‌زنید و می‌بینید در حالی که چهارچشمی به بازی ایران و آرژانتین خیره شده‌اید و حرص می‌خورید و در همان حال هم محاسبه می‌کنید که اگر چه کسی چند تا گل بخورد ما شرایط بهتری در جدول خواهیم داشت و از گروه بالا می‌آییم، حداقل دو بسته پفیلا یا نیم‌کیلو تخمه را تمام کرده‌اید.

اگر بازی را ببریم که خب، اینقدر بالا و پایین می‌پرید که کالری دریافتی می‌سوزد، اما اگر خدای ناکرده ببازیم، علاوه بر بغض، کالری اضافی که فقط و فقط به‌دلیل استرس و خوردن بی‌حساب و کتاب وارد بدنتان کرده‌اید، در چهارراه گلویتان گره خورده و گیر می‌کند! به نظرتان چه باید کردتا در طول این یک ماه، حین تماشای بازی‌ها تنقلات بخوریم، اما چاق نشویم؟

هلو، برو تو گلو

اولین اقدام، آماده کردن میوه است. انواع میوه‌ها بویژه سیب، خیار، هلو و کیوی را پوست کنده و قاچ کنید. آنها را داخل ظرف در بسته‌ای بگذارید. با شروع هر بازی این جعبه سلامت را روی میز بگذارید. به این ترتیب به جای این که مشت مشت چیپس و پفک بخورید، سراغ مصرف این میوه‌ها بروید. کالری این میوه‌ها مسلما کمتر از هله‌هوله‌های چرب و شور است. لازم به توضیح نیست که ارزش غذایی این خوراکی‌ها هم بالاست.

چای سبز به جای سیاه

حتما دقت کرده‌اید وقتی استرس دارید، آب دهانتان خشک می‌شود، اما نوشیدن چای سیاه، نوشابه یا حتی گاهی آب چاره‌ساز نیست. در این موارد کافی است سراغ چای سبز بروید. این چای، حاوی ترکیبی به نام کاتچین است که آرامبخش و آنتی‌اکسیدانی قوی است.

به این ترتیب با نوشیدن چای سبز هم آرام می‌شوید و هم مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کنید. بهتر است آن را همراه توت خشک، خرما یا کشمش بنوشید.

یادتان باشد دریافت کافئین در شرایطی که استرس دارید هم استرس‌تان را اضافه کرده و هم بیشتر تشنه‌تان می‌کند.

پس در شرایط استرس‌زا از نوشیدن انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید. چای، نوشابه کولا و بعضی شکلات‌ها و آب‌نبات‌ها حاوی این ترکیب هستند.

رنگین‌کمان بخورید

اشاره کردیم برای کنترل کالری دریافتی میوه بخورید. حالا توصیه می‌کنیم علاوه بر این که از این خوراکی‌های مفید استفاده می‌کنید، حتما به رنگ آنها هم دقت کنید.

تنوع رنگ باعث دریافت ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف می‌شود و سلامت ما را در زمان استرس حفظ می‌کند. مهم‌ترین ترکیب موجود در این میوه‌ها، ویتامین C و املاحی مانند منیزیم است. این دو کنترل‌کننده اضطراب هستند.

کم بخورید

اغلب بازی‌ها بعدازظهر و نصف شب است! علاوه بر این که ممکن است تیم محبوب شما بعد از تیم ایران، دم صبح بازی داشته باشد بنابراین در هر وعده غذایی پیش از فوتبال، کمتر غذا بخورید که اگر خدای ناکرده سراغ چیپس و پفک رفتید، خیلی عذاب وجدان نگیرید.

ویتامین C معجزه می‌کند

برای تدارک یک مهمانی کامل هنگام تماشای فوتبال، نوشیدن آبمیوه را نباید فراموش کرد، اما چه نوع آبمیوه‌ای و چقدر مناسب است؟ بهترین آبمیوه‌ها در این شرایط انواعی است که ویتامین C بیشتری دارند، علاوه بر این‌که باید از انواع طبیعی باشند بنابراین بهتر است آب پرتقال تازه، کیوی، توت‌فرنگی، آناناس و هویج را به میز ویژه بازی‌های جام جهانی اضافه کنید. ویتامین C یکی از ویتامین‌هایی است که باعث کنترل اضطراب می‌شود.

پروتئین مصرف کنید

یکی دیگر از گروه‌های غذایی که باعث کنترل استرس می‌شود، مصرف مواد غذایی پروتئینی است، اما مسلم است در حال تماشای فوتبال نمی‌توانید چلوکباب یا ماهی و… بخورید بنابراین سعی کنید در وعده قبل از تماشای فوتبال، مثلا شام یا ناهار، پروتئین مصرف کنید. برای وعده شام باید ماهی، کباب یا مرغ را بدون برنج و با کمی نان مصرف کنید تا دچار افزایش وزن نشوید.

شور بخورید، استرس می‌گیرید

مصرف مواد غذایی شور محرک است و باعث افزایش میزان استرس می‌شود! شاید برای همین است که وقتی استرس داریم، می‌گوییم دلمان شور می‌زند و این نشان می‌دهد شوری با استرس مرتبط است! برای آن که کمی هم تنقلات بخورید، بهتر است از کمی آجیل خام‌، ذرت بوداده کم‌نمک که در منزل تهیه شده یا هر خوراکی طعم‌دار، اما با شوری بسیار کم استفاده کنید. این نکته هم یادمان باشد مصرف مواد غذایی شور باعث اضافه وزن می‌شود.

کنترل‌کننده استرس مصرف کنید

بعضی خوراکی‌ها به دلیل ترکیب‌هایی که در بدن ایجاد می‌کنند، استرس را کنترل کرده، به این ترتیب مانع پرخوری می‌شوند. یکی از این گروه‌ها، غلات است. این خوراکی‌ها حاوی ویتامین‌های خانواده B هستند و این ویتامین‌ها باعث کنترل اضطراب می‌شوند.

از سوی دیگر مصرف آنها باعث ترشح سروتونین، هورمون شادی‌آور می‌شود. بنابراین با خوردن غلات پخته، پیش از شروع بازی یا بعضی غلات سالم در طول بازی، مثلا ذرت بوداده یا خوراکی مانند سویا ـ که هرچند جزو غلات نیست، اما همان ویژگی‌ها را دارد ـ استرس‌تان را کنترل کنید.

شیرینی سبک

یکی از واکنش‌های بدن هنگام اضطراب و استرس، افت قند خون است. برای این که مانع این حالت شوید و برای جبران افت قند خون، خوراکی‌های شیرین و نامناسب نخورید. کمی توت خشک، خرما، چیپس غلات، کشمش و گردو روی میز بگذارید.با خوردن آنها میزان قند خون تنظیم شده و برای کنترل آن، نیازی به خوردن نان خامه‌ای و دیگر شیرینی‌های مضر و خطرناک ـ که باعث اضافه وزن می‌شوند ـ نخواهد بود.

بادام؛ دانه آرامش

از بین آجیل‌ها بهترین‌شان بادام خام است، به این دلیل که حاوی ویتامین‌های E و B است. هردوی این ویتامین‌ها باعث کنترل اضطراب می‌شوند. بنابراین روی میزی که برای دیدن مسابقات تدارک می‌بینید، بادام خام یادتان نرود. به این ترتیب هم خوراکی سالمی می‌خورید، هم اضطراب‌تان کنترل می‌شود.

آب بنوشید

حتما شما هم وقتی عصبانی شده‌اید، لیوان آب دستتان داده‌اند. اگرچه در نگاه اول، نوشیدن آب در زمان عصبانیت باوری عامیانه به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد.

نوشیدن آب هنگام عصبانیت مانع ایجاد لخته خون می‌شود، علاوه بر این که می‌تواند دمای بدن را کنترل کرده، از استرس فرد بکاهد. جالب‌تر این که نوشیدن آب، حواس فرد عصبانی را پرت و او را آرام می‌کند بنابراین وقتی احساس کردید خیلی استرس دارید، چند لیوان آب بنوشید.

نوشیدن آب، اشتها و استرس را کنترل می‌کند. بنابراین یک بطری آب خنک روی میز فوتبالی‌ را فراموش نکنید.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.