94

۳ روش مقابله با‌ «ام اس»

|
0 دیدگاه
3

اگرچه تاکنون درمان کاملی برای‌ام اس کشف نشده اما راهکارهایی هستن که با آن‌ها می‌توان وضع بیماری مبتلایان را به طور نسبی کنترل کرد و کیفیت زندگی را در این بیماران افزایش داد.

بیماری‌ام اس یکی از شایع‌ترین مشکلات سیستم اعصاب مرکزی است که امروزه بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان دچار این عارضه هستند. متخصصان می‌گویند اغلب این افراد نیز در سنین میان ۲۰ تا ۴۰ سالگی با این مشکل مواجه می‌شوند و زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری‌ ام اس قرار دارند.

با اینکه هنوز درمانی قطعی برای‌ام اس پیدا نشده است اما به کمک برخی از روش‌های درمانی و همین طور کمک‌های تخصصی می‌توان علائم آن را به خوبی کنترل کرد و کیفیت زندگی فرد مبتلا را افزایش داد.

برای داشتن یک زندگی سالم لازم است به تغذیه، ورزش، مدیریت استرس از راههای مختلف مانند مسافرت‌های مستمر و… توجه کافی داشته باشیم.

مبتلایان به بیماری مزمن باید نحوه زندگی با بیماری را بیاموزند تا قادر باشند با‌‌ همان بیماری، ادامه تحصیل دهند، ورزش، کار و ازدواج کنند و حتی مانند سایر افراد معمولی صاحب فرزند شوند. به عبارت دیگر بیماران به جای آنکه همه جنبه‌های زندگی خود را‌‌ رها کنند باید با بیماری مقابله کنند، اگرچه این اقدام کار راحت و آسانی نیست.

الگوی مناسبی برای زندگی با ام اس

برای داشتن چنین الگویی ضروری است به این جنبه‌ها دقت شود: رژیم غذائی، ورزش، مدیریت استرس، اشتغال، مسافرت و….

رژیم غذایی

هر چندتا به حال رژیم غذایی کاملی که بتواند بر سیر بیماری‌ام اس تاثیر گذارد، ارائه نشده است، اما به هر حال برخی از جنبه‌های تغذیه‌ای در این زمینه مشخص شده است. یک الگوی تغذیه‌ای با چربی متعادل و مقدار بالای فیبر، سبب تثبیت وزن و افزایش سلامت روده می‌شود.

اضافه کردن مکمل‌های غذائی مانند مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی کلسیم و ویتامین D نباید جایگزین مواد غذائی شود اما می‌تواند در کنار رژیمی خوب، مفید باشد.

لازم است قبل از مصرف هر گونه مکمل غذائی و یا داروهای گیاهی، با پزشک مشورت شود تا منافع و مضرات آن‌ها سنجیده شود.

ورزش

ورزش منظم به چند دلیل مهم است: به سلامت قلبی – عروقی کمک می‌کند، قدرت و توانائی جسمی را افزایش می‌دهد و علاوه بر این‌ها برای سلامت روان نیز مفید است. ورزش عمومی، برای بیماران‌ ام اس، می‌تواند خستگی مربوط به‌ام اس را کاهش می‌دهد و به دفع سفتی عضلانی نیز کمک می‌کند.

آب درمانی (انجام تمرینات ورزشی خاص در آب) از آنجاکه مانع افزایش درجه حرارت بدن در حین ورزشهای هوازی می‌شود، برای مبتلایان به‌ام اس بسیار مفید است. سایر تمرینات سودمند شامل تمرینات کششی و تمرینات قدرتی با استفاده از ورزنه‌های سبک است. اما قبل از انتخاب هر رشته ورزشی ضروری است با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت شود.

مدیریت استرس

اغلب مردم در مواجهه با استرس، احساس‌های ناخوشایندی پیدا می‌کنند. اما در مورد مبتلایان‌ام اس مسئله کمی فرا‌تر از اینهاست و آن اینکه، احتمال دارد علائم بیماری‌ام اس در شرایط بحرانی تشدید شود.

استرس ممکن است درجه حرارت بدن را بالاببرد. افزایش درجه حرارت، خستگی و سایر علائم بیماری تشدید می‌کند. رهائی از عواقب شرائط استرس زا چندان هم دشوار نیست و می‌توان به سادگی با چند نفس عمیق، یا یادآوری یک خاطره خوشایند، استفاده از روش‌های ایجاد آرامش (relaxation) و یا انجام یک فعالیت لذت بخش فشار روحی را کمتر کرد.

توجه به سلامت عمومی

مبتلایان به‌ ام اس باید بیش از دیگران از خود در مقابل بیماری‌های عمومی مراقبت کنند بنابراین مراجعات لازم و انجام آزمایشهای پزشکی مستمر مانند آزمایش‌های برای کنترل میزان قندخون، کلسترول تری گلسیرید و معاینات قلبی همه باید مد نظر قرار گیرند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.