39

سنگ صفرا در کمین زنان چاق

|
0 دیدگاه
6

سنگ کیسه صفرا شایع‌ترین دلیل التهاب کیسه صفراست و اغلب بیماران مبتلا به این بیماری زنان چاق، باقدرت باروری و با شکم بزرگ و بالای چهل یا پنجاه سال هستند.

خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار سنگ صفراوی می‌شوند. سنگ‌های کیسه صفرا ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش بوده که در کیسه صفرا شکل می‌گیرند.در حالت طبیعی ماده صفرا از کبد ترشح‌شده و از راه مجاری صفراوی به روده‌ها ریخته می‌شود.

کیسه‌ صفرا کار انبار کردن و غلیظ کردن ماده صفرا را بر عهده دارد. وقتی شخص غذا می‌خورد کیسه‌ی صفرا با انقباض خود مقدار زیادی صفرای غلیظ را وارد روده می‌کند، تا به هضم چربی‌ها کمک کند. گاهی به علت اختلال در ترکیب مواد موجود در صفرا، غلظت کلسترول بالا رفته و غلظت املاح صفراوی در صفرا کم شده و زمینه‌ی مساعد برای تشکیل سنگ در صفرا ایجاد می‌شود که به تدریج بزرگتر شده و به هم می‌پیوندد و سنگ صفراوی تشکیل می‌شود.

علائم سنگ کیسه صفرا

۱- درد ناگهانی و تشدید شونده در سمت راست و بالای شکم
۲- درد ناگهانی و تشدید شونده در مرکز شکم و دقیقا زیر استخوان سینه
۳- درد بین شانه‌ها
۴- درد در شانه سمت راست
۵- تب
۶- زرد شدن صورت و سفیدی چشم‌ها

عوامل تشدیدکننده سنگ کیسه صفرا

۱- چاقی
۲- کاهش سریع وزن
۳- داروهای حاوی استروژن و قرص‌های ضد بارداری خوراکی
۴- بیماری‌های روده‌ی کوچک
۵- افزایش سن
۶- کاهش تحریک کیسه‌ی صفرا به دلیل تغذیه از طریق رگ‌ها، روزه گرفتن، بارداری
۷- کاهش ترشح اسید صفراوی
۸- رژیم غذایی پرچرب
۹- آسیب نخاعی

البته بیشتر موارد سنگ کیسه صفرا بدون علامت است، اما دو حالت تهوع و سرگیجه باهم دیگر از بهترین علائم سنگ صفرا و به طور کلی بیماری‌های کیسه صفرا است.

درمان سنگ کیسه صفرا

«جراحی باز» و «لاپراسکوپی» دو روش درمان سنگ کیسه صفرا است، در درمان دارویی علاوه بر طولانی بودن زمان درمان، پس از قطع درمان سنگ دوباره تشکیل می‌شود، به همین دلیل اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند با برداشتن کیسه صفرا بیماران را درمان کنند. درمان دارویی ممکن است تا سال‌ها برای از بین بردن تمامی سنگ‌ها ضرورت پیدا کند. داروهای خوراکی موجب اسهال خفیف می‌شوند و می‌تواند موقتاً سطح کلسترول خون و آنزیم‌های کبدی را افزایش دهد.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

با رعایت موارد زیر خطر ایجاد سنگ در کیسه صفرا کاهش می‌یابد:
۱- وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید.
۲- اگر لازم است وزن کم کنید، آرام این کار را انجام دهید. کم کردن نیم تا یک کیلوگرم در هفته میزان مناسبی می‌باشد.
۳- وزن مناسبی حفظ نمایید. سعی کنید با کاهش کالری مصرفی و ورزش کردن به تناسب اندام برسید.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.