258

مصائب یک شغل زیرزمینی

|
0 دیدگاه
4

براساس آمار، روزانه ۲۲ میلیون جابه‌جایی در پایتخت صورت می‌گیرد. آیا می‌دانید کارکنان مترو با چه آسیب‌هایی مواجهند؟

راهبران قطار یا همان راننده‌های واگن‌ها ازجمله مهم‌ترین افراد شاغل در مترو هستند که سلامتشان بشدت در خطر است.

به عنوان مثال در صورتی که کابین راهبری عایق نباشد، ورود صدا و هوای نامناسب اثرات نامطلوبی روی سیستم شنوایی و اعصاب فرد می‌گذارد.

همچنین اثرات زیان‌آور میدان مغناطیسی روی بدن افراد شاغل در این حرفه را نمی‌توان نادیده گرفت که حالت تهوع و استفراغ، سردرد شدید، اختلال در سیستم گردش خون، مشکلات گوارشی و پوستی، اختلالات خواب و… بروز می‌کند.

آرتروز و واریس در کمین راننده‌های زیرزمینی

هدایت قطار در حالت نشسته و قرار گرفتن طولانی‌مدت بدن در یک وضع ثابت موجب ایجاد عوارض جسمی مختلفی در راننده‌ها می‌شود که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مشکلات اسکلتی ـ عضلانی، دردهای مفصلی در نواحی ستون مهره‌ها، گردن، شانه، مچ دست و پا، آرنج و زانو، آرتروز، دردهای سیاتیکی، بیرون‌زدگی دیسک و… اشاره کرد. از طرفی آویزان ماندن پا در طول روز زمینه ایجاد واریس را فراهم می‌کند.

هوای آلوده علیه اهالی مترو

علاوه بر راننده‌ها، دیگر کارکنان مترو هم در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند. به عنوان مثال استفاده از مواد صنعتی آزبست‌دار قطارهای مترو در بسیاری از کشورها و وجود گرد و غبار و آلودگی هوا به دلیل نداشتن تهویه مناسب ازجمله عواملی است که احتمال بروز مشکلات مختلفی مثل بیماری‌ های تنفسی بویژه آسم، برونشیت مزمن، بیماری‌های پوستی و انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

احتمالا به خاطر دارید چند سال پیش هم خبر آلودگی هوای متروی تهران و بروز غده‌های زیر پوستی کارکنان خبرساز شد و رسانه‌ها با تیترهایی مثل «شیوع بیماری مرموز میان کارکنان متروی تهران» سلامت افراد شاغل در مترو را زیر ذره‌بین بردند که با اظهارات مثبت و منفی کارشناسان و پاسخ‌های متفاوت مسئولان همراه بود.

خطرات بی‌آفتابی

براساس بسیاری از گزارش‌های مستند، افرادی که به واسطه نوع شغلشان از نور خورشید محروم هستند، بیشتر از بقیه در معرض افسردگی و بویژه کمبود ویتامین D قرار می‌گیرند.

به همین دلیل به کارکنان مترو توصیه می‌شود برای پیشگیری از این مشکلات پیاده‌روی روزانه (حتی‌الامکان بعد از طلوع خورشید و پیش از غروب آفتاب) داشته باشند و مواد غذایی، حاوی ویتامین D مثل زرده تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب مثل سالمون و ماهی آزاد، خامه، شیر و لبنیات غنی شده با ویتامین D و در صورت تجویز پزشک، مکمل ویتامین D مصرف کنند.

1 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.