30

تنفس‌ سریع‌ در اثر اضطراب‌ زیاد

|
0 دیدگاه
breathe-2

تنفس‌ سریع‌ عبارت‌ است‌ از تنفس‌ با سرعت‌ زیاد به‌ آن‌ حد كه‌ میزان‌ دی‌اكسیدكربن‌ موجود در خون‌ كاهش‌ یابد،

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر:

۱. استرس‌
۲. احساس‌ گناه‌
۳. خستگی‌ یا كار زیاد
۴. بیماری‌
۵. مصرف‌ دخانیات‌
۶. نوشیدن‌ الكل‌
۷. تعارضات‌ احساس‌ زمینه‌ساز (ترس‌ و خوبی‌ها)

پیشگیری‌:

از موقعیت‌هایی‌ كه‌ باعث‌ اضطراب‌ می‌شوند پرهیز كنید. استرس‌ زندگی‌ اتان‌ را كاهش‌ دهید (روش‌های‌ آرام‌سازی‌، مراقبه‌ و غیره‌ را فرا گیرید).

عواقب‌ مورد انتظار:

علایم‌ ممكن‌ است‌ ترسناك‌ به‌ نظر آیند، اما معمولاً تنها چند دقیقه‌ طول‌ می‌كشند و آسیب‌ جسمانی‌ به‌ بار نمی‌آورند (اگر چه‌ در بعضی‌ از موارد، علایم‌ ممكن‌ است‌ ساعت‌ها طول‌ بكشند).

در صورتی‌ كه‌ تنفس‌ سریع‌، زیاد رخ‌ دهد و علت‌ آن‌ اضطراب‌ باشد، امكان‌ دارد روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ توصیه‌ شود.

عوارض‌ احتمالی‌:

تنفس‌ سریع‌ ندرتاً با یك‌ بیماری‌ جسمانی‌ جدی‌ مرتبط‌ است‌، اما ممكن‌ است‌ علامتی‌ از اختلال‌ هراس‌، ترس‌ بسیار زیاد و بدون‌ دلیل‌ در محل‌ جمع‌ شدن‌ تعداد نسبتاً زیادی‌ از افراد، یا سایر فوبی‌ها باشد.

درمان‌:

در صورت‌ بروز تنفس‌ سریع‌، به‌كارگیری‌ دستورات‌ زیر باعث‌ افزایش‌ دی‌اكسیدكربن‌ خون‌ و رفع‌ علایم‌ می‌شود: ـ دهان‌ و بینی‌ خود را كاملاً با یك‌ كیسه‌ كاغذی‌ بپوشانید،

سپس‌ به‌ آهستگی‌ درون‌ كیسه‌ تنفس‌ كنید و از همان‌ هوای‌ كیسه‌ استنشاق‌ كنید. هوای‌ موجود در كیسه‌ دی‌اكسیدكربن‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ هوای‌ آزاد دارد. ـ حدود ۳-۱ دقیقه‌ این‌ كار را ادامه‌ دهید. ـ كیسه‌ را كنار بگذارید و برای‌ چندین‌ دقیقه‌ به‌طور طبیعی‌ تنفس‌ كنید (یك‌ تنفس‌ هر ۶ ثانیه‌).

در صورت‌ لزوم‌، این‌ كار را تكرار كنید تا علایم‌ كم‌ یا ناپدید شوند. ـ در صورت‌ بازگشت‌ علایم‌، این‌ كار را هر چند بار كه‌ لازم‌ است‌ انجام‌ دهید.

(شاید مایل‌ باشید كه‌ یك‌ كیسه‌ پلاستیك‌ را همیشه‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشید تا بتوانید پیشگیری‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورید). دخانیات‌ مصرف‌ نكنید. نیكوتین‌ یك‌ ماده‌ محرك‌ است‌.

داروها:

معمولاً دارویی‌ برای‌ این‌ اختلال‌ ضرورت‌ ندارد.

فعالیت‌:

پس‌ از درمان‌، كارهای‌ روزمره‌ خود را هر چه‌ زودتر از سر گیرید. ورزش‌ به‌ كم‌ كردن‌ اضطراب‌ كمك‌ می‌كند و وقتی‌ كه‌ ورزش‌ می‌كنید تندتر نفس‌ كشیدن‌ طبیعی‌ است‌ و اشكالی‌ ندارد.

رژیم‌ غذائی‌:

مصرف‌ كافئین‌ (قهوه‌، چای‌، نوشابه‌، شكلات‌) را كم‌ كنید. این‌ یك‌ ماده‌ محرك‌ است‌ و ممكن‌ است‌ باعث‌ آغاز تنفس‌ سریع‌ شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نمائید:

اگر شما یا یكی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ تنفس‌ سریع‌ را دارید كه‌ با خوددرمانی‌ بهتر نشده‌اند. اگر علایم‌ زیر به‌ هنگام‌ حمله‌ تنفس‌ سریع‌ رخ‌ دهند: غش‌ كردن‌. نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌، تب‌ ناگهانی‌

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.