1101

غذاها و ویتامین‌های مؤثر بر شادابی پوست

|
0 دیدگاه
اجاره آپارتمان مبله ارزان

کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که درمورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. در این نوشتار، یک متخصص پوست درباره ویتامین‌های مورد نیاز پوست و اثراتشان اطلاعات بیشتری ارائه داده است.

ویتامین‌های موثر در سلامت پوست شامل ویتامین‌های A، B، C، D، E و K می‌شود.
ویتامین A برای رشد طبیعی، تکثیر و بازسازی سلول‌های پوست لازم است و در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نقش حیاتی دارد و آنتی‌اکسیدان نیز هست. ویتامین B برای ساخت هورمون لازم است و عملکرد سیستم وریدی را بهبود می‌بخشد.
ویتامین C برای تولید کلاژن لازم است. همچنین برای خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد به این ویتامین نیاز است.

ویتامینD نیز برای تکثیر سلول‌های پوست و جذب کلسیم لازم است.

ویتامین E برای رشد پوست و ضمائم و دیگر بافت‌های سالم در بدن لازم است و یک آنتی‌اکسیدان پایدار است.
ویتامین K در پروسه انعقاد خون موثر است.
کمبود ویتامین عوارض بسیار زیادی برای پوست ایجاد می‌کند که درمورد کمبود هر نوع ویتامین متفاوت است. خشکی‌پوست، ایجاد چروک و پیری زودرس، عدم ترمیم زخم‌ها، اختلال در ساخت کلاژن، خونریزی زیرپوست و لثه ازجمله عوارض کمبود ویتامین‌های موردنیاز پوست است.
جهت جذب بیشتر، بهتر است ویتامین‌ها همراه غذا مصرف شود. ویتامین C تنها چند ساعت در گردش‌خون باقی می‌ماند و برای کسب نتیجه بهتر ویتامین C باید در ٣ وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.
فرم طبیعی«رتینول» و «بتاکاروتن»، ویتامین A است و کمبود این ویتامین موجب خشکی پوست، تأثیر منفی بر رشد مو و علاوه بر آن کم‌شدن بینایی در شب و افزایش خطر عفونت می‌شود. منابع رتینول در گوشت، جگر، روغن ماهی، زرده‌ تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد. در شکل بتاکاروتن نیز در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و هویج وجود دارد.
ویتامین B١ برای عملکرد سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها دخالت دارد و کمک می‌کند تا بیماری‌های پوست درمان شوند. منابع این ویتامین در جگر، آجیل، نان گندم، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و نخود سبز وجود دارد.
ویتامینB٢ نیز برای پوست و مو مفید است. ایجاد ترک در گوشه و کنار دهان و لب‌ها به دلیل کمبود ویتامینB٢ است و همچنین کمبود این ویتامین موجب ریزش مو و شوره‌ سر می‌شود. منابع این ویتامین در جگر، شیر و جوانه‌‌مخمر وجود دارد.

ویتامین B٥ نیز نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد و منابع این ویتامین جلبک پهن، حبوبات و پنیر است.
ویتامین B٦ نقش اصلی در حفظ سلامت پوست دارد. منابع این ویتامین در گوشت، مرغ، آجیل، نان (آرد گندم)، موز و اسفناج است.
ویتامین B٩ برای رشد و توسعه‌ سیستم‌ گردش خون و ایمنی بدن لازم است. علاوه بر این، برای تولید سلول‌های جدید پوست، مو و ایمنی مفید و منابع این ویتامین در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا، نان (آرد گندم) و مخمر است.
ویتامین B١٢ برای سلول‌های سیستم عصبی و سلول‌های مغزاستخوان لازم است. کمبود ویتامین B١٢ باعث ایجاد کم‌خونی شدید می‌شود و منابع این ویتامین در گوشت و ماهی است.
ویتامین C از مواد اصلی ساخت کلاژن برای پوست است. کلاژن باعث ایجاد حالت ارتجاعی پوست و موجب جلوگیری از تشکیل چین و چروک در پوست می‌شود. فقدان ویتامین C منجر به خونریزی و کاهش مقاومت بدن در مقابل برخی از بیماری‌های عفونی می‌شود.
منابع این ویتامین در انگورسیاه و سفید، گریپ‌فروت، پرتقال، فلفل‌سبز، جعفری، ترشک و اسفناج و انواع مرکبات و دیگر میوه‌ها وجود دارد.
پوست بدن قادر به تولید ویتامین D تحت‌تاثیر نور خورشید است.
ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث مصرف نرمال اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون در بدن می‌شود. منابع این ویتامین شامل غلات، سبزیجات، زیتون، ذرت، روغن آفتابگردان و بادام‌زمینی است.
ویتامین K برای انعقاد طبیعی خون ضروری است. منابع این ویتامین در روغن سویا، جگر، گردو، فندق، اسفناج و کاهو است.
موادغذایی کنسرو شده و فست‌فودها مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس، کالباس و پیتزا، موادغذایی حاوی قندهای ساده، موادغذایی حاوی چربی‌های اشباع، برخی از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و قهوه ازجمله موادغذایی مضر برای پوست هستند. کافیین موجود در قهوه ادرارآور است و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه به صورت منظم، باعث کم‌آبی می‌شود که تظاهرات آن روی پوست، به صورت خشکی و عدم انعطاف‌پذیری آن است.

اجاره آپارتمان مبله ارزان
0 پسندیده شده

دانیال میکائیلی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.