286

اعداد و ارقام بدن سالم چند است

|
0 دیدگاه
7

فناوری‌های پیشرفته هر روز بیشتر از قبل ما را احاطه می‌کند. پس از ساخت انواع ابزارهای هوشمند، نظیر گوشی‌های تلفن همراه و تبلت، وقت آن رسیده تا عموم مردم از ابزارهای پوشیدنی نظیر ساعت، عینک و مچ‌بندهای هوشمندی که فعالیت‌های حیاتی افراد را زیرنظر می‌گیرند نیز استفاده کنند.

در واقع گام بعدی زیرنظر گرفتن بهتر وضع سلامت تک‌تک ماست.

اما پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که این همه عدد و رقمی که از وضع سلامت ما به دست می‌آید چه تفسیری دارد

آیا ۷۰ تا ۷۵ مرتبه ضربان قلب در دقیقه عدد خوبی است یا پیاده‌روی معادل ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ گام در روز ممکن است تضمینی برای سلامت ما باشد؟ در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین علائم حیاتی بدن می‌پردازیم که بسیاری از دستگاه‌های نوین مبتنی بر سلامت به آنها توجه ویژه‌ای دارند.

پیاده‌روی در روز

برای آن‌که بدن سالمی داشته باشیم نیاز است روزانه ده هزار گام برداریم. اگر شمردن برای شما سخت است، می‌توانید از دستبندهای مخصوص یا برنامه‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند تلفن همراه تهیه شده استفاده کنید. اگر هم تمایلی به استفاده از هیچ‌کدام این ابزارها ندارید، می‌توانید روزانه بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی را در برنامه خود بگنجانید.

تپش قلب در دقیقه

اگر از دستگاه‌های فشارسنج استفاده می‌کنید یا ابزار هوشمندی دارید که قادر است میزان ضربان قلب شما را اندازه‌گیری کند، عدد ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه ممکن است نشانه‌ای از سلامت جسمی شما باشد. البته توجه کنید که نباید انتظار داشته باشید در حین انجام فعالیت‌های ورزشی این بازه عددی درست باشد.

درصد اکسیژن در خون

میزان اکسیژن موجود در خون، ‌بخصوص برای ورزشکارانی که می‌خواهند پس از انجام فعالیت ورزشی بدن خود را ترمیم کنند، بسیار مهم است. محدوده طبیعی برای میزان اکسیژن موجود در خون بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است.

دمای بدن

دمای بدن یکی دیگر از نشانه‌های سلامت ماست که بخصوص در این روزهای پاییزی، وقتی یکی از اعضای خانواده تب می‌کند و از دماسنج استفاده می‌کنیم، بیشتر برایمان ملموس می‌شود. محدوده طبیعی برای دمای بدن از۳۶/۵ تا ۳۷ درجه سلسیوس است.

خواب

از دیگر نشانه‌های بدنی سالم داشتن حداقل ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی در شب است. اگر دیروقت به تختخواب می‌روید و صبح با خستگی مفرط بیدار می‌شوید، شاید بهتر است کمی زودتر بخوابید و حداقل دو ساعت قبل از خواب از خوردن وعده غذایی سنگین خودداری کنید.

قندخون

قندخون یکی دیگر از عوامل‌ مهم در سلامت افراد است. وقتی که چکاپ سالانه را انجام می‌دهید و برگه جواب آزمایش را از سر کنجکاوی بررسی می‌کنید، شاید از خود بپرسید قندخون طبیعی انسان چقدر است؟ محدوده طبیعی برای قندخون عددی بین ۸۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم در هر یک دهم لیتر (دسی لیتر) است.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.