6

سه منبع رشد مثبت در کودکان

|
0 دیدگاه
261

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور فرزندمان را شاد و علاقمند به زندگی بار بیاوریم؟ پاسخ چندان ساده نیست. تحقیقات نشان داده سه چیز می‌تواند تغییراتی عمده در این راه ایجاد کند و در رشد مثبت کودکان مؤثر باشد.

سه منبع رشد مثبت کودکان

ـ تجربه‌های پرمعنی:

فارغ از اینکه کودکان در چه خانواده‌ای بزرگ می‌شوند (فقیر یا ثروتمند)، به تجربیات مثبت بیرون از کلاس‌های درس و مدرسه نیاز دارند تا به زندگی آنها معنی ببخشد. این تجربیات می‌تواند ورزش، موسیقی، هنر یا هر فعالیت دیگری باشد.

مهم این است که این فعالیت‌ها را خود کودک آزادانه انتخاب کرده باشد. کودکان زمانی که میزانی از چالش در مقابلشان باشد، بهتر یاد می‌گیرند. به همین دلیل باید این فعالیت‌ها موقعیتی برای فائق آمدن بر موانع موفقیتشان ایجاد کند. کودکان زمانی چیزی را می‌پذیرند که در دنیای واقعی با آن دست و پنجه نرم کرده باشند،

یاد گرفته باشند که با دیگران تعامل کنند و حل مسأله و بسیاری از مهارت‌های دیگر را که برای موفقیت در زندگی لازم است، تمرین کرده باشند. فعالیت‌های چالش‌برانگیز ابتکار و قریحه آنها را پرورش می‌دهد. فعالیت‌های اجتماعی این موقعیت را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا با افرادی با پیشینه‌های مختلف معاشرت کرده و دریابند که در چه موقعیتی هستند.

ـ بزرگسالان حمایت‌کننده:

علاوه بر والدین خوب، کودک به بزرگسالانی نیاز دارد که در مراحل رشد از او حمایت کنند. در حقیقت، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله‌ها و عموها، دایی‌ها و عمه‌ها، معلم‌ها، روحانیون، مربیان و هر کسی که در زندگی آنها هست، نقشی بسیار مهم دارند. آنها به کودکان کمک می‌کنند که خودشان را باور کنند.

به‌خصوص در سنین نوجوانی، آنها به بزرگسالانی حمایت‌کننده نیاز دارند که بیرون از هسته اصلی خانواده‌شان باشد و به آنها در یافتن هویتشان کمک کند. زمانی که شما در ارتباط با کودکان و نوجوانانی هستید که فرزند شما نیستند، فرصتی دارید تا بدون قضاوت یا تشویق کردن به آنها گوش کنید و آنها را جدا از دست‌آوردهایشان بشناسید.

به آنها علاقه‌ای واقعی در مورد اینکه چه کسی هستند، نشان دهید. مربیان باید بافکر، باملاحظه و ساکت باشند و به آنها یادآوری کنند چه کسی هستند، به آنها ایمان داشته باشند و به انتخاب آنها اعتماد داشته باشند بدون اینکه به آنها بگویند چه کاری بکنند یا نکنند.مربیان از این طریق به رشد مثبت کودکان کمک می‌کنند.

ـ ارزش‌های مثبت:

نوجوانان باید بزرگسالانی را در کنار خود داشته باشند که از سنین کودکی ارزش‌های مثبت را به آنها تزریق کنند. کودکان بیشتر چیزها را از خانواده‌هایشان یاد می‌گیرند اما بسیاری از اوقات از طریق مدرسه، کلیسا (مراکز مذهبی)، ورزش‌ها و سایر فعالیت‌های پس از مدرسه نیز که در آنها بزرگسالان مشغول فعالیت هستند،الگو می‌گیرند.

ارزش‌های مثبتی مثل کنجکاوی، عشق به یادگیری، کمال، مهربانی، عدالت، کار گروهی، تواضع و فروتنی و قدرشناسی تصادفی در کودکان رشد نمی‌کنند. نه تنها هر کاری که ما می‌کنیم، الگویی برای این ارزش‌ها است، بلکه مهم است در مورد این ارزش‌ها از دوره کودکی تا نوجوانی با آنها صحبت کرده و بحث کنیم.

یکی از راه‌های رشد این توانایی‌ها در کودکان، تشکر و قدردانی از آنها در مواقعی است که با محبت، عدالت یا همدلی رفتار می‌کنند. با تشکر به صورت خاص از کودکان (تشکر به خاطر کاری خاص در موقعیتی خاص و مشخص) ما از توانایی‌های خاص کودک که درونی است، قدردانی کرده‌ایم نه از چیزی که در مدرسه یا هر جای دیگر به آن دست یافته است. این کار ارزش‌ها را برای کودکان درونی می‌کند.

هر کسی با توجه به چند نکته می‌تواند در رشد مثبت کودکان تأثیر داشته باشد:‌

ـ با کمک به آنها برای برخورد با موضوع مهم «من کیستم یا چه چیزی برایم مهم است» به زندگی‌شان معنی بدهیم.

ـ با تشویق فارغ از قضاوت برای اینکه خودشان را باور کنند، به آنها کمک کنیم.

ـ الگویی باشیم که به کمک آن، ارزش‌هایی مثل مواظبت از دیگران، دلسوزی و همدلی را بیاموزد.

این سه منبع رشد مثبت زندگی کودکان را غنی می‌کند، به رشد احساسی و رشد مهارت های اجتماعی آنها کمک می‌کند و آینده‌ای پر از امید را برای آنها به تصویر می‌کشد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.