186

تقویت حافظه دیداری دانش آموزان

|
0 دیدگاه
7000207

 قدرت حافظه، توانایی یادگیری را مشخص می کند و تقویت حافظه دیداری آن می تواند در درمان اختلالات یادگیری و بهبود یادگیری موثر واقع شود.

تقویت حافظه دیداری دانش آموزان

با توجه به شیوه قالب تدریس در مدارس ایران که به صورت مستقیم و با سخنرانی معلم انجام می شود دانش آموزان به تقویت حافظه دیداری و شنیداری نیازمندند.اطلاعات در کلاس درس ابتدا به حافظه کوتاه مدت وارد می شوند. اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت برای حداکثر ۳۰ ثانیه باقی می مانند و پس از آن فراموش می شوند یعنی از این حافظه حذف می شوند .

اگر بخواهیم اطلاعات موجود در این حافظه را برای مدت زمان بیشتری نگه داریم باید از استراتژی یا راهبرد تکرار یا مرور ذهنی کمک بگیریم. تصویر سازی در ذهن روش خوبی برای به یاد سپاری اطلاعات است. رمز دیداری مبتنی بر نوعی تصویر ذهنی از محرک است

برای نمونه وقتی که ما به شماره تلفنی نگاه می کنیم  و تا لحظه گرفتن شماره آن را حفظ می نماییم یک تصویر ذهنی از آن شماره به خاطر می سپاریم.

آنچه که انتظار داریم دانش آموزان با حافظه دیداری انجام دهند عبارت است از:

طبقه بندی اطلاعات با تصویر سازی ذهنی.

توانایی حفظ و نگهداری اطلاعات برای استفاده های بعدی.

توانایی بازشناسی اطلاعات هنگامی که در یادگیری به آنها نیاز هست.

برای تقویت حافظه دیداری دانش آموزان می توانیم از راهبردهای زیر استفاده کنیم:

تعدادی مهره های رنگی تهیه کرده وابتدا مهره ها را روی میز بریزید تا کودک بی دقت به آنها نگاه کند چند مهره را کم و یا زیاد کنید و از کودک بخواهید که به شما بگویید چه تغییری رخ داده است؟تصاویری را بر روی صفحه شطرنجی بکشید و یا از نقاشی های آماده استفاده کنید و از دانش آموزان بخواهید تصاویر ناقص را کامل کنند.

یکی از بازی هایی که از قدیم انجام میشده و باعث تقویت حافظه دیداری می شود این است که از دو تصویر مشابه با تفاوت های کم و پنهانی، تفاوت ها را پیدا کنند.استفاده از کره زمین و نقشه مفید است از دانش آموز بخواهید محل هایی را که نام میبرید بر روی آنها به شما نشان دهند.

نخ کردن مهره های رنگی هم برای تقویت حرکات ظریف اهمیت دارد و هم به حافظه دیداری کمک می کند. برای به چالش کشیدن کودک رنگ هایی را به ترتیب نام ببرید و از او بخواهید همانگونه که گفته اید آنها را نخ کند.شکل های حیوانات و گیاهان را در کتاب یا روزنامه ها جمع آوری کنید و از دانش آموزان بخواهید که دور آنها را ببرند و بر روی مقوایی بچسبانند.

چند وسیله جدید را به کلاس بیاورید. چشمان دانش آموز را ببندید و از او بخواهید وسایلی را که دیده است نام ببرد.اشیایی را تهیه کنید و از دانش آموز با چشمان بسته بخواهید که اشیا را لمس کند و نام آنها را بگوید.استفاده از اعصاب سنج می تواند باعث پرورش دقت وتوجه ،هماهنگی چشم ودست شود.

بازی هایی مانند بسکتبال، والیبال، فوتبال و دارت که با توپ انجام می شوند به هماهنگی دست و پا و چشم نیاز دارد و دنبال کردن توپ باعث تقویت حافظه دیداری می شود.چند تصویر به دانش آموز نشان دهید و سپس آنها را پنهان کنید و سوالاتی در مورد جزییات آن تصویر طرح کنید و پاسخ خای درست را تشویق نمایید.

متنی را تهیه کنید و تمامی نقطه های کلمات آن را بردارید و از دانش آموز بخواهید نقطه ها را به درستی بگذارد.آموزش خوب دیدن و توجه و دقت دیداری در یادگیری بسیار موثر است. با تشخیص ضعف در این قسمت حافظه و به کارگیری راهبرد و تمرین مداوم می توان حافظه دیداری دانش آموزان را تقویت نمود.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.