57

خواب خوب برای تازه پدر و مادرها!

|
0 دیدگاه
120

میلیون‌ها نفر از کسانی که تازه بچه‌دار شده‌اند، با خواب خوب کشمکش دارند. بعضی اوقات این کشمکش حتی تا زمانی که کودکان یاد می‌گیرند چطور خواب راحتی داشته باشند، ادامه پیدا می‌کند.

شش قدم برای رسیدن به یک خواب خوب

۱٫ تمرین کنید که از خودتان مراقبت کنید: باید یاد بگیریم که مسائل جسمی، احساسی و گاهی مالی دشمن خواب خوب است. اگر بلد نباشیم چطور مراقب آنها باشیم. بسیاری از والدین زمانی برای اینکه در کتابی خوب غرق شوند یا پولی که خرج فعالیت‌هایی آرامش بخش مثل ماساژ بکنند، ندارند اما هر کسی زمانی هرچند کوچک در طول روز (حتی وقتی کودک خواب است) می‌تواند پیدا کند که مجله‌ای بخواند،

برنامه تلویزیونی محبوبش را ببیند یا حمامی کمی طولانی و آرامش‌بخش برود. فعالیت‌هایی هر چند کم را انتخاب کنید که ذهنتان را باز کند و آنها را در طول هفته تکرار کنید تا استرس‌هایتان را آزاد کرده باشید.

۲. خاموش کن و آرام باش: اگرچه سر و کار داشتن با تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، تبلت و تلویزیون در طول روز می‌تواند مفید باشد، در طول شب این کار ساعت بدن شما را گمراه می‌کند که باید بیدار بماند! درست است که دستگاه‌های مراقبت از کودک (اطلاع‌دهنده وضعیت کودک به صورت صوتی یا تصویری) استرس شما را کاهش می‌دهند اما در عین حال شما را هشیار و بیدار نگه می دارد تا منتظر گریه بعدی کودک خود باشید.

زمانی را برای خاموش کردن در نظر بگیرید (حدود یک ساعت پیش از خواب) تا صرف کارهای پیش از خواب بکنید. این کار به بدن شما می‌گوید زمان خواب رسیده! دیگر روی گوشی خود پیام ندهید، ایمیل خود را چک نکنید و در اینترنت نچرخید. کارهایی بکنید که بدنتان را به جایی که آرمیدن می‌نامیم، ببرد. در این آرمیدگی، می‌توانید رفتارهای مربوط به خواب خوب را انجام دهید

مثلاً لباس خواب بپوشید، دوش بگیرید، همسرتان را در آغوش بگیرید یا برای حدود ۲۰ دقیقه کتاب بخوانید. (تبلت‌ها مجاز نیستند، نور صفحه آنها مغز شما را تحریک می‌کند). گزینه مناسب دیگر انجام تمرین‌های آرمیدگی (ریلکسیشن) یا پنج دقیقه تنفس عمیق و مراقبه برای باز شدن ذهن است.

۳. کافئین را کاهش دهید: بسیاری از والدین کافئین را سوختی برای بدن می‌دانند که می‌تواند آنها را بعد از شبی بدون خواب بیدار و فعال نگه دارد. به همین دلیل در طول روز کافئین می‌نوشند. مشکل اینجا است که یک وعده نوشیدن مواد حاوی کافئین (به اندازه یک لیوان معمولی)، برای مدت هشت ساعت در بدن شما فعال می‌ماند، ضربان قلبتان را بالا می‌برد و بدنتان را هشیار نگه می‌دارد.

قطع کردن کافئین در ساعت ۲ بعد از ظهر، تأثیر زیادی روی توانایی شما برای اینکه احساس خواب‌آلودگی کنید و همان‌طور بمانید، دارد.

۴. در مورد چرت‌های کوتاه خود وقتی کودکتان خواب است، تجدید نظر کنید: در روزهای اول پدر و مادر شدن ـ زمانی که شب‌ها بایستی پی در پی بیدار شوید ـ چرت زدن می‌تواند گزینه‌ای حیاتی برای استراحت شما باشد وقتی که برای سلامت فیزیکی و ذهنی خود به آن نیاز دارید اما زمانی که کودک شما به خوبی در طول شب خوابیده است،

این کار علیه شما کار می‌کند! دهه‌ها تحقیق بر روی بی‌خوابی نشان می‌دهد که گرسنگی بدن شما برای خواب، کلید خواب شب است. اگر به خواب به عنوان یک مهمانی نگاه کنید که در طول روز منتظرش هستید، چرت زدن مثل غذایی سرپایی است که اشتهایتان را برای شام شب از بین می‌برد! اگر کودکتان راحت خوابیده، زمان آن است که برای خواب خوب شب از خیر چرت زدن بگذرید.

۵. کاری کنید که تختتان شما را به خواب دعوت کند: وابسته بودن تختحواب شما به خواب و خواب‌آلودگی برای کیفیت خواب ضروری است. تختخوابتان را به محلی برای خوابیدن تبدیل کنید؛ یعنی روی تخت تلویزیون نبینید یا با تبلت خود کار نکنید. اگر تا بیست دقیقه خوابتان نبرد، از تختخواب بیرون بیایید.

تلاش برای به زور خوابیدن متلاطم شدن ذهن، استرس و ناامیدی را در پی دارد. به جای آن از تختخوابتان بیرون بیایید و کاری خسته‌کننده که به هشیاری زیادی نیاز ندارد، انجام دهید تا احساس خواب‌آلودگی کنید.

۶. به خودتان راحت بگیرید: بسیاری از تازه پدر و مادرها استرسی قابل درک در مورد اینکه مراقبی خوب برای فرزندشان باشند، دارند اما برای این موضوع رنجی غیرلازم در زیر فشار نیازهایی مثل والد کامل بودن، خانه‌داری، برنامه‌های مالی برای خانواده و مهیا کردن مسائل مختلف زندگی متحمل می‌شوند.

این دل‌نگرانی‌ها والدین را برای ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد از اینکه کودکان می‌آموزند چطور بخوابند، بیدار نگه می‌دارد.

حقیقت این است که رقابت و المپیکی برای پدر و مادرها وجود ندارد. شما در حال گذاری شگفت‌انگیز در زندگی خود هستید که برایش سخت تلاش می‌کنید. استراحتی به خود بدهید و بدانید که خواب خوب و استراحت کلیدهای این است که والدین خوبی باشید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.