39

شناخت انواع هوش در کودکان (۲)

|
0 دیدگاه
5000021

هوش یکی از مهمترین مفاهیم در روانشناسی است و بحث­ های زیادی را در میان کارشناسان و متخصصان در رابطه با انواع هوش برانگیخته است.

شناخت انواع هوش در کودکان (۲)

همانطور که در مقاله قبلی اشاره نمودیم، هنوز هم تعریف یکسانی از هوش وجود ندارد. برخی به هوش یکپارچه و برخی به هوش چندگانه اعتقاد دارند. نظریه پردازانی مانند گاردنر، استرنبرگ و … هوش های چندگانه را مطرح کرده­ اند. آنها می ­گویند هوش و توانایی در افراد یکسان نیست  و هر فردی توانایی و استعدادهای منحصر به خود را دارند

 بنابراین هرگز نباید انتظار داشت که همه کودکان دانشمند یا پزشک شوند و دنیای ما فقط به دکتر و مهندس و خلبان نیاز ندارد، بلکه به هنرمند، موسیقی­دان، کارگر فنی، ورزشکار، باستان شناس، معلم و … نیز نیاز دارد. بنابراین سعی نکنید تا هوش و استعدادهای کودک خود را فقط به سمت و سویی که خود می ­خواهید سوق دهید،

بلکه باید کودکان را در مسیری قرار داد تا به حد کمال استعدادهای خود دست یابند. بر این اساس دکتر گاردنر برای مهدکودک ­ها و مدارس و به طور کلی نظام آموزشی نیز توصیه ­های فراوانی دارد، او معتقد است کودکان نباید همگی در همه­ ی فعالیت ­ها یا در همه ­ی دروس مدرسه سرآمد و نابغه باشند

و مربیان و معلمان باید به اصل مهم تفاوت­ های فردی و منحصر به فرد بودن هر کودک توجه کرده و به کشف توانایی ها و استعدادهای فردی کودکان بپردازند. او رسالت نظام آموزشی را شکوفا کردن استعدادها می­ داند (گاردنر، . متخصصان تعلیم و تربیت نیز توصیه می­ کنند که شما والدین گرامی لطفا فقط دنبال ساختن یک کودک نابغه و تمام و کمال نباشید،

بلکه باید فردی موفق را به جامعه تحویل دهید. بنابراین تحمیل عقاید و علائق شخصی شما والدین عزیز به کودکان، نه تنها ثمری نخواهد داشت، بلکه آینده کودک شما را نیز با مشکلات و مسائل زیادی مواجه خواهد نمود. تنها وظیفه مهم شما فراهم نمودن بستری مناسب برای رشد هوش و استعدادهای درونی کودک ­تان است. در ادامه به بخش دیگری از هوش ­های چندگانه و ظهور ویژگی­ های آن در کودکان اشاره می­ کنیم.

هوش فضایی

 کودکانی که هوش بصری – فضایی قوی دارند معمولا هنرمندانی ذاتی هستند. این کودکان نسبت به دیگر همسالان خود، بسیار جزئی نگر و دقیق هستند و قدرت ذهنی بسیار زیادی دارند به طوری که قادرند هر چیزی را با جزئیات زیاد تصور کنند. آن ها در تصویر سازی، نقاشی، انیمیشن و گرافیک استعداد خوبی دارند و در درک و شناسایی رنگ ­ها و ترکیب آنها نیز مهارت دارند.

این کودکان عاشق رنگ، وسایل نقاشی، عکس و عکاسی کردن هستند و دوست دارند با عکس ها فیلم یا کارتون بسازند. ممکن است روی دیوار اتاق­شان پر از عکس و تصویر و برچسب باشد. معمولا علاقه دارند تصاویر روزنامه و کتاب را قیچی کنند و شاید اینگونه شما را عصبانی کنند.

این کودکان می­ توانند ساعت­ ها با رنگ و وسایل نقاشی خود سرگرم شوند. آنها از مسائل پیچیده، ماز، حل معما و پازل های پیچیده لذت می­ برند. این کودکان به دلیل همان قدرت زیاد تصویر سازی فضایی- ذهنی­ شان، تخیلی بسیار قوی دارند و لذا در امور هنری بسیار موفق ­اند و  تقریبا هر چیزی را که تصور می­ کنند،

قادرند حتی گاه با جزئیات کامل ترسیم کرده یا بسازند. بنابراین کلاس های هنری مانند نقاشی، انیمیشن، گرافیک، عکاسی، تصویرسازی و … برای این کودکان مناسب است. آنها قابلیت خوبی دارند تا هنرمندانی عالی شوند.

هوش جنبشی- حرکتی

 کودکانی که دارای هوش جنبشی – حرکتی قوی هستند، شاید با مداد رنگی و کاغذ میانه­ ی خوبی نداشته باشند و در کل از بی­ تحرکی یا یک جا نشستن زیاد خوششان نیاید، در عوض در فعالیت­ های بدنی و جسمانی استعداد خوبی دارند. این کودکان معمولا مدام در حال جست و خیز و انجام حرکات بدنی هستند و به راحتی می ­توانند از لبه ­های باریک یا روی سطوح باریک با حفظ تعادل راه بروند.

علاقه زیادی به انجام حرکات آکروباتیک و کشتی گرفتن دارند. این کودکان عموما در هنگام صحبت کردن با همه اجزای بدنشان حرف می­ زنند یعنی مدام دست ها و پاهای خود را نیز در هنگام صحبت کردن به کار می ­گیرند. آنها در هماهنگی و  تعادل بدنی استعداد خوبی دارند و معمولا فعالیت ­های بدنی و مهارت­ های حرکتی را خوب یاد می­ گیرند.

کلاس های ورزشی به ویژه اسکیت، آکروبات، اسکی، باله و… برای این کودکان مناسب است. آنها به دلیل هوش بالای جنبشی- حرکتی خود، هنرپیشه، ورزشکار یا بدلکاران ماهری خواهند شد.

هوش طبیعت­ گرا

 کودکانی که هوش طبیعت­ گرا در آنان قوی و پررنگ­ تر از همسالان ­شان است، عاشق طبیعت و حیوانات هستند. این کودکان علاقه زیادی به حیوانات دارند و به احتمال زیاد از شما خواهند خواست تا برایشان یک حیوان خانگی تهیه کنید. آنها از نگهداری و رسیدگی به حیوانات یا گیاهان لذت می­ برند

. آنها دوست دارند همواره در پارک یا باغ و کوه باشند و عاشق جست و خیز در چمن ­ها و باغبانی و ور رفتن با گل و گیاه هستند. این کودکان همچنین علاقه زیادی به حشرات، حیوانات منقرض شده مثل دایناسورها و باستان شناسی دارند.

معمولا از فیلم ها و داستان های مربوط به دایناسورها لذت می­ برند. ممکن است همیشه سی ­دی­ ها یا کتاب­ های مربوط به حیوانات بخرند و شاید علاقمند به جمع کردن و سازمان دادن انواع برگ، سنگ یا حشرات مختلف مثل پروانه ­ها باشند. در طبیعت ممکن است مدت ­ها با یک حشره سرگرم باشند یا زمین را برای یافتن خانه مورچه­ ها و موریانه ­ها کاوش کنند

 در نقاشی­ هایشان همواره می ­توان تصاویری از طبیعت، حشرات، حیوانات و … را مشاهده کرد. این کودکان در مدرسه معمولا تحقیقات علمی و دروس علمی مانند علوم تجربی، زمین شناسی یا زیست شناسی را دوست خواهند داشت. شاید مشاغلی مانند باستان شناسی، پزشکی به ویژه حوزه تشریح، زمین شناسی، زیست شناسی یا گیاه شناسی و … برایشان مناسب باشد.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.