37

مدیریت استرس در کودکان

|
0 دیدگاه
050006

بدون شک با وجود دنیای پر از استرس امروز، دغدغه والدین آموزش مدیریت استرس در کودکان به عنوان مهارت مقابله‌ای است.

تعریف استرس

استرس تجربه هیجانی همراه با تغییرات بیوشیمیایی، روانشناختی، شناختی و رفتاری است که لزوماً شرایط دشوار و ناگوار را شامل نمی‌شود. مثلاً ازدواج، تولد یک نوزاد، تغییر محل زندگی و… مواردی از استرس هستند.

مطالعات بی‌شماری بر روی استرس و سلامت جسم و روان صورت گرفته است که نتایج آن همه دال بر آن است که استرس مدیریت نشده نقش مهمی در بیماری‌زایی دارد. با این وجود همه افرادی که در معرض استرس قرار می‌گیرند، لزوماً بیمار نمی‌شوند. این تفاوت در میزان آسیب‌پذیری در برابر استرس، به سبک مقابله و نحوه کنار آمدن افراد با استرس برمی‌گردد.

فواید مهارت مدیریت استرس در کودکان

افرادی که از مهارت مدیریت استرس برخوردارند، هنگام رویارویی با آن می‌توانند از روش‌های مقابله‌ای سازگارانه و کارآمدی استفاده کنند و دشوارترین استرس‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند.

مهارت مدیریت استرس چیست؟

مهارتی که فرد به وسیله آن می‌تواند با فشارها و نقش‌های ناشی از زندگی و همچنین استرس‌های دیگر مقابله کند یا آنها را مدیریت کند تا باعث فرسودگی روانی و جسمانی‌اش نشود.

توانایی مقابله با استرس به معنای آن است که بتوان منابع استرس‌زای زندگی را یافت و اثر آن بر خود را درک کرد تا بتوان به شکلی عمل نمود که میزان استرس کنترل شود. این بدان معنا است که منابع استرس‌زای زندگی به نحوی کشف شود و با اعمال تغییرات فیزیکی یا محیطی کاسته شود یا اینکه اگر فرد با تنش‌های حتمی و گریزناپذیر روبرو شد،

بتواند با حفظ آرامش خود مانع از بروز مشکلاتی برای سلامت خود شود.

در مهارت مدیریت استرس، کودک می‌آموزد که در جهت تغییر واقعه پراسترس یا عوض کردن اثرات آن گام بردارد. والدین باید توجه داشته باشند که در زمینه مقابله با استرس موارد متعددی دخیل هستند. برای مثال، ویژگی‌های خود شخص که پیش از روی دادن استرس وجود دارند؛ مانند عزت نفس، احساس تسلط بر موقعیت، سبک‌های شناختی، منبع کنترل، خودکارآمدی و توانایی حل مسأله.

رسالت والدین در خصوص کودکان

والدین در خصوص استرس کودک خود وظایفی برعهده دارند که عبارتند از:

شناخت علائم استرس در کودکان (جسمی، روانی و هیجانی)

والدین باید همواره به حالات کودک خود توجه داشته باشند. استرس دارای علائم گوناگونی است؛ برای مثال، سفت شدن عضلات، عرق کردن بدن، تند شدن ضربان قلب، تشدید دم و بازدم و ناآرامی معده در استرس‌های زودگذر. برخی نشانه‌های استرس متوالی و مزمن عبارتند از خستگی، خشم، اختلال خواب و اختلال خوردن.

شناسایی دلایل استرس

والدین باید بتوانند با روابط صمیمانه میان خود و کودک، با آرامی به شناسایی دلایل استرس در فرزند خود بپردازند و از هر گونه رفتار شتابزده بپرهیزند.

مداخله صحیح و به‌موقع

والدین باید هنگام شناسایی استرس در کودک خود، با واکنشی صحیح و به‌موقع، کودک خود را در مدیریت استرس و کاهش عوارض استرس مدیریت نشده کمک کنند.تمرین راه حل‌های غم با هدف یافتن راه‌های کنار آمدن با غم در زیر جهت آشنایی والدین بیان شده است.

تمرین «راه حل‌های غم»

برگه‌ای با نام راه حل‌های غم به کودک داده می‌شود که در زیر نمونه‌ای از آن را مشاهده می‌فرمایید. از او می‌خواهیم برای کاهش غم راهکارهای کمکی ارائه کند.

برگه راه حل‌های غم:

پای مادر نیما می‌شکند و او را به بیمارستان می‌برند. برای آنکه نیما کمتر غمگین شود، چه پیشنهادی دارید؟
بهترین دوست پریسا به شهر دیگری می‌رود و برای آنکه پریسا کمتر غمگین شود، چه پیشنهادی دارید؟
برخلاف میل ملیکا، خانواده‌اش مشغول اسباب‌کشی به محل دیگری هستند. برای آنکه ملیکا کمتر غمگین شود، چه پیشنهادی دارید؟
در آخر با کودک به بحث و گفتگو بپردازید. می‌توانید سؤالاتی نظیر سؤالات زیر بپرسید.

به نظر شما آیا همه احساس غم می‌کنند؟ اگر نه، چرا؟ آیا می‌توان با کمک بعضی راهکارها میزان غم را کاهش داد؟و در انتها راهکارها را نوشته و در مکانی قابل رؤیت نصب می‌کنیم.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.