14

رقابت و حسادت بین فرزندان و حل آن

|
0 دیدگاه
040085

تعارضات و حسادت بین فرزندان یک مسأله تکراری و از متداول‌ترین اشکال پرخاشگری در خانواده‌ها است.

رقابت و حسادت بین فرزندان و حل آن

یکی از اشکال پرتکرار تعارض و اختلاف بین فرزندان یک خانواده «رقابت» است. در خیلی از موقعیت‌های زندگی خانوادگی بین خواهران و برادران رقابت ایجاد می‌شود. این رقابت‌ها ممکن است از نگاه والدین بر سر موضوعات کم‌اهمیتی باشد و تکرار آن موجب ناراحتی و عصبانیت والدین نیز بشود.

مثلاً نشستن روی صندلی جلوی ماشین، برداشتن تکه خاصی از کیک و… می تواند موضوعاتی باشد که فرزندان بر سر آنها به رقابت بپردازند. در اصل، این موقعیت‌ها و رسیدن به اهداف مقطعی که برای والدین کم‌اهمیت است، برای کودکان از ارزش و حساسیت زیادی برخوردار است.

آنچه در این رابطه مهم‌تر جلوه می‌کند، واکنش والدین به این موضوع است که در تداوم و حتی شدت اختلافات نسبت به خواهر و برادرها، نقش محوری دارد. والدین راهکارهای متفاوتی را برای مدیریت تعارضات کودکان به کار می‌برند. والدین در درجه اول سعی می‌کنند جلوی تعارض و درگیری‌های کودکان را گرفته و به آنها پند و اندرز دهند و گاهی اوقات هر دو کودک را تنبیه و جریمه می‌کنند.

پاسخ والدین به تعارض کودکان به شدت این اختلافات بستگی دارد . اگر برخورد مناسبی از سوی والدین در جهت کاهش این رقابت‌ها صورت نگیرد، ممکن است این حس رقابت شدیدتر شده و حتی به حسادت‌های شدید و دعواهای مستمر بینجامد.

کمک به کودکان در راستای حل حسادت بین فرزندان

ممکن است بسیاری از موضوعات برای بزرگسالان بسیار پیش پاافتاده یا جزئی باشد اما برای کودکان چنین نیست. کودکان در مورد قلمرو، قدرت، احترام و علایق خود بحث می‌کنند و این مسائل برای آنان بسیار جدی است. برای آموزش نحوه برخورد والدین با رقابت‌جویی فرزندان با ذکر یک مثال آن را توضیح می‌دهیم.

فرض کنید خواهر و برادری بر سر نشستن روی صندلی جلو ماشین با هم دعوا می‌کنند. در اینجا نحوه برخورد مناسب پدر بدین صورت است:

پدر: می‌دونم نشستن روی صندلی جلوی ماشین برای هر دوی شما اهمیت دارد (القای حس احترام و ارزشمندی برای خواسته‌های کودکان).

سپس از هر دوی کودکان سؤال کند که اگر روی صندلی بنشینند، چه احساسی به آنها دست می‌دهد؟ پس از آن، سؤال کند که اگر خواهر یا برادرتان روی صندلی بنشیند، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟

در پاسخ هر دوی این سؤال‌ها کودکان بیان می‌کنند که خودشان و خواهر یا برادرشان احساس ناراحتی می‌کنند. سپس پدر از کودکان بخواهد که راه حلی برای این مسأله پیدا کنند. راه حلی که منصفانه باشد و خواسته هر دوی آنها برآورده شود. در این مرحله پدر می‌تواند در پیشنهاد یک راه حل به کودکان کمک کند.

پیشنهاد می‌تواند این باشد که دو بار یکی از فرزندان و دو بار فرزند دیگری بر روی صندلی جلو بنشیند. از این طریق کودکان به این سمت سوق داده می‌شوند که ضمن آگاهی از احساس دیگری راه حلی منصفانه برای حل مشکل پیدا کنند. راه حلی که دوستانه است و خواسته‌های هردو طرف بدون رقابت و دعوا برآورده می‌شود.

هدف از به‌کارگیری چنین شیوه‌ای صرفاً این نیست که کودکان از یک موضوع بگذرند و مسأله خود را حل کنند. بلکه موضوع اصلی انتخاب روش درست و مناسب و در نظر گرفتن احساسات یکدیگر است. کودکان از این طریق می‌آموزند چگونه روش‌های حل تعارض و رقابت را ضمن درک خواهر و برادر و در نظر داشتن احساسات و خواسته‌های آنها در کنار بزرگ‌ترها اجرا کنند.

در هنگام مواجهه با رقابت کودکانتان نکات زیر را رعایت کنید:

به کودکانتان این نکته را گوشزد کنید که بایستی خواسته‌ها و احساسات خواهر یا برادر را نیز در نظر گرفت و از خودمحوری صرف جلوگیری کرد.در خیلی مواقع کودک زمان استفاده و میزان بهره‌برداری که از یک اسباب بازی یا امکاناتی خاص (مانند دیدن شبکه خاص تلویزیونی یا نشستن رو صندلی جلو ماشین) را که خودش مشغول آن بوده است،در نظر نمی‌گیرد.

این موضوع را به آنها یادآوری کنید. مانند اینکه «تو از ظهر تا بعد از ظهر برنامه مد نظرت را دیدی، حالا باز هم نمی‌خواهی به خواهرت اجازه بدهی برنامه مورد علاقه‌اش را ببیند؟»در کمک به رفع مشکلات بایستی خواسته‌های همه طرفین رقابت در نظر گرفته شود و به گونه‌ای برخورد نشود که حس غفلت یا تبعیض در کودکی به وجود آید.

به کودکانتان کمک کنید تا خودشان در به کارگیری راه حل‌های جدید تصمیم بگیرند و بهترین راه را برای کنار آمدن با این مسائل پیدا کنند. راه حل‌هایی که ارائه می‌شود، در راستای درک احساسات دیگران و بهره‌مندی جمعی صورت‌بندی شود.

به کمک کودکان برای زمان‌بندی استفاده از امکانات و ابزارهایی که بر سر آنها به رقابت می‌پردازند، جداول زمانی تهیه کنید. این جداول زمانی راهنمایی است تا کودکان بر اساس یک قاعده تعیین‌شده بدون رقابت با هم از اسباب بازی‌ها و امکانات بهره ببرند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.