28

ممنوعیت مصرف غذاهای ناسالم در کودکان

|
0 دیدگاه
040048

امروزه با افزایش تولید محصولات در زمینه مواد غذایی، تبلیغات رسانه‌ای این محصولات نیز رو به افزایش است و به تبع آن مصرف غذاهای ناسالم در کودکان نیز افزایش یافته است.

ممنوعیت مصرف غذاهای ناسالم در کودکان

روزانه کودکان ما با حجم وسیعی از آگهی‌های بازرگانی روبرو هستند و تقاضای آنها نیز متناسب با این آگهی‌ها در حال افزایش است. از طرف دیگر، مصرف فست فودها و مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده، کودکان را با بیماری‌های جسمانی متفاوت روبرو می‌سازد.

بنابراین بسیار مهم است که والدین محدودیت­‌های غذایی برای کودکشان اعمال کنند. محدودیت‌هایی که می‌بایست برای حجم مواد غذایی مصرفی و نیز به خاطر کیفیت غذای مصرفی­ کودک اعمال شوند. اگر شما کودکی دارید که مدام احساس گرسنگی دارد و در عین حال از کم‌وزنی رنج می‌برد، شما نبرد دشواری برای اعمال محدودیت‌ها برای او خواهید داشت.

 تفاوت گرسنگی جسمانی و روانی و غذاهای ناسالم در کودکان

باید سعی کنید به کودکانتان درباره تفاوت میان گرسنگی روانی و جسمانی توضیح دهید. بهترین راه برای این کار این است که آنها را از آنچه در بدن خود احساس می‌کنند، آگاه کنید. مثلاً «تو وقتی واقعاً گرسنه هستی، احساس ضعف در دلت داری، بعضی وقت‌ها یک کم سرت درد می‌گیرد یا حالت تهوع پیدا می‌کنی و…»

برای آنها توضیح دهید که افکار گرسنگی در ذهنشان آنها را واقعاً گرسنه نمی‌کند.گاهی اوقات، وقتی کودک غمگین یا شاد است یا هیجانات دیگری را تجربه می‌کند، نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا الآن واقعاً گرسنه است یا اینکه این علائمی که در وجود او در جریان است، نشانه هیجاناتی است که تجربه می‌کند.

بنابراین برای کودک توضیح دهید که ممکن است این احساس‌ها با احساس گرسنگی قاطی شود. می‌بایست سؤالاتی را از کودک بپرسید که او آنچه را تجربه می‌کند، برایتان توصیف کند.

یک سؤال مهم این است که چگونه می‌توان زمان مناسب اعمال محدودیت برای غذاها را تشخیص داد. به طور مثال، چه وقتی باید بگویید «نه»؟ بهترین راه این است که از محدودیت‌های زیاد بپرهیزید؛ اینکه: «ما تنها غذاهای سالم خانگی را می‌خوریم» و… به کودک انتخاب بین غذاهای سالم و غذاهای بیرون داده و برایش توضیح دهید که شما همه آنچه را لازم است یک کودک مصرف کند، در تهیه غذا کنترل کرده‌اید.

باید از کودک بخواهید توضیح دهد که چرا احساس کرده است که در آن زمان به اسنک نیاز دارد. سؤالاتی بپرسید درباره اینکه چه غذاهایی باید کودک داد و قضاوت را به کودک محول کنید. خیلی با تکنیک سؤالات را در این باره بپرسید تا کودک بتواند متوجه کارش شود.

والدین همچنین می‌توانند برای کودک توضیح دهند که چگونه خوردن غذاهای سالم، بدن و ذهن کودک را سالم نگه می‌دارد و چه اثری بر جسم و حال او دارد و در نهایت این کودک است که باید انتخاب کند که با خوردن یک غذا چه حالی داشته باشد؛ چاقی و حال بد یا تناسب اندام و سلامت جسم و مغز.

جوی را در خانه فراهم سازید که در آن کودک تنها میان غذاهای سالم حق انتخاب داشته باشد. فعالیت‌های خانوادگی را که مستلزم ورزش یا پیاده‌روی و حرکت است، مانند هاکی یا بازی بسکتبال تشویق کنید. اگر والدین الگوهای خوبی برای فرزندشان باشند، فرزندشان از الگوهای سالم غذایی آنها تبعیت خواهد کرد.

سه قانون کوچک

بهتر است برای کودکان این سه قانون را اعمال کنید. آن وقت پس از چند هفته متوجه خواهید شد که او به خودنظم‌بخشی در غذا خوردن رسیده است.

اولین قانون اینکه ما غذای دیگری نداریم. اگر غذایی را که برای او تهیه کردید و او در روزهای قبل می‌خورد و الآن نمی‌خورد، راه حل این است که در این شرایط به او بگویید: «ما غذای دیگری نداریم» یا «می‌توانی غذای امشب را بخوری یا اینکه بروی و برای خواب آماده شوی».

نگران نباشید. اگر گرسنه بخوابد، اتفاقی نمی‌افتد. سعی نکنید برای او اسنک جدید، سیب‌زمینی و… تهیه کنید. در این مواقع به آشپزخانه نروید و سعی کنید لحن صحبتتان با او به گونه‌ای باشد که او را به لجبازی نیندازد. با او به لحنی منطقی صحبت کنید.

کودکتان تنها در این موقعیت می‌خواهد شما را امتحان کند که آیا آنچه را که می‌خواهد به دست می‌آورد یا خیر؟ بنابراین اگر بتوانید این قانون را در خانه جا بیندازید، دیگر برای حاضر شدنش سر میز شام مشکلی نخواهید داشت.آشپزخانه رأس ساعت ۸ الی ۹ بسته خواهد شد.

واقعاً پس از این ساعت چراغ آشپزخانه را خاموش کنید و بگویید: «هیچ کس نمی‌تواند بعد از زمان غذا به آشپزخانه برود، به جز برای نوشیدن شیر و آب».

دسرها

 یک یا دو شب از هر هفته را برای دسر شبانه انتخاب کنید. خوردن دسر برای هر شب، عادت غذایی سالمی را به کودکان یاد نمی­‌دهد.به طور کلی کودکان از محیط خود عادات نامناسب، به‌ویژه عادات غذایی نامناسب را فرامی‌گیرند. بنابراین احتمال اینکه آنها گرفتار بیماری‌های جسمی مثل فشار خون و چاقی شوند، زیاد است.

بخش زیادی از گرسنگی‌هایی که کودکان تجربه می‌کنند، گرسنگی روانی است؛ گرسنگی که با علائم جسمانی هیجانات اشتباه گرفته می‌شود.بنابراین والدین می‌بایست کودکان را برای مصرف مواد غذایی سالم به طور صحیح آماده کنند و این کار تنها با اعمال برخی محدودیت‌ها و وضع قوانین در خانه امکان‌پذیر است.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.