29

تاثیر طرد کردن دانش آموزان بر تنظیم هیجانی

|
0 دیدگاه
400004

گروه همسالان تاب تحمل شکستن قواعد فرهنگی ایجاد شده را ندارد. این امر نه تنها به دانش آموزان درباره تنظیم هیجانی آموزش می دهد بلکه همچنین به صورت فعالانه رفتارهای بعد از طرد را تنظیم می کند.

تاثیر طرد کردن دانش آموزان بر تنظیم هیجانی

بر طبق قواعد فرهنگ همسالان کودکانی که سعی دارند در زمانی نامناسب یا به شیوه ی نامناسبی وارد گروه شوند در ۶۰ درصد موارد طرد می‌شوند و متوجه نمی‌شوند که چرا مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند.مشاهده دقیق کودکان در مدارس ابتدایی و تعاملاتشان با یکدیگر به بزرگسالان در تشخیص بعضی از قوانین گروه کمک می کند.

این قواعد به ندرت مستقیما آموخته می شوند و پسران و دختران انتظار دارند که این قواعد را در تعاملاتشان بیاموزند.احساس طرد برای کودکان بسیار احساس نامناسبی است. زیرا کودکان احساس می نمایند که کسی آنها را دوست ندارد و این امر برای عزت نفس کودکان بسیار آسیب رسان می باشد و می تواند در طولانی مدت به شدت سلامت روان کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

یک قانون مهم در فرهنگ همسالان توانایی پذیرش عباراتی مانند « نه ، شما نمیتوانید بازی کنید.» یا « شما نمی توانید به گروه بپیوندید» می‌باشد  طرد و آزار کلامی از طرف گروه همسالان خیلی رنج آور است و منجر به هیجانات منفی می شود.

علاوه بر این کودکانی که طرد شده‌اند یا کسانی که از گروه کناره گیری می‌کنند فرصت کمتری برای تمرین مهارت های کنترل هیجانات خود دارند، که این باعث مشکلات قابل ملاحظه ای در آنها می‌شود.

افراد بدخلق و آنهایی که در بیشتر مواقع هیجانات منفی دارند از احاطه شدن ناخشنود هستند و تمایل به طرد بیشتر نسبت به همسالانشان دارند. مهم اینکه محروم شدن و طرد مکن است منجر به کاهش تنظیم هیجان و رفتار شود حتی اگر کودک قبلا به خوبی کنترل شده باشد.

وقتی که کودکان محروم می شوند آنها رفتارهای مساعدت و همکاری را بسیار کم از خود نشان می دهند و حتی فکر کردن در مورد محروم شدن از گروه باعث کاهش رفتارهای جامعه پسند می شود.

بعد از تجربه ی محرومیت افراد برای حمایت از خودشان در برابر آسیب های آتی ، هیجاناتشان را سرکوب می کنند ، اما این کار متعاقبا مانع رفتار همدلانه ی آنها می شود. محرومیت اجتماعی باعث فعال شدن رفتارهای تکانشی و پرخاشگرانه می‌شود.

جالب توجه اینکه افرادی که طرد را تجربه می کنند به عنوان افراد «نگران» توصیف کرده‌اند. اگر چه افراد طرد شده تمایل به پیدا کردن دوست دارند اما نمیخواهند به واسطه ی این دوستی آسیب ببینند. بنابراین پذیرش از سوی گروه همسالان باعث برقراری تعادل در برابر آسیب و طرد می‌شود.

اگر دیگران با کودکی که طرد شده است شروع به برقراری تعامل و همکاری کنند تعامل میتواند به جریان بیافتد. با این وجود اگر اعتماد دوباره از بین برود کودک مطرود به احتمال کمی وارد ارتباط مجدد با دیگران می‌شود.به منظور اجتناب از طرد کودکان باید یاد بگیرند تا عصبانیتشان را تحت کنترل داشته باشند و با احتیاط آن را ابراز کنند.

آنها باید یاد بگیرند وقتی برنده شدن در برابر دیگران از نظر اجتماعی خطرناک است واکنش‌هایشان را در برابر شکست دیگران تحت نظارت داشته باشند.

نکاتی برای والدین در ارتباط با تنظیم هیجانی

والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که آستانه تحمل خود را بالا ببرند و در اجتماعات دوستانه و بازی های دسته جمعی با کوچک ترین نقض مقررات بازی را بر هم نزنند.

والدین با فرزندان این امر را در میان بگذارنند زمانی که در گروه دوستان دیگر علاقه ای به شنیدن حرف های شما نیست باید سکوت کنید.

والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که در جمع دوستان از الفاظی که سبب ناراحتی دوستان دیگر می شود استفاده نکنند و دیگران را مسخره نکنند.

والدین باید این نکته را بع فرزندان خود گوشزد نمایند که باید به قوانین بازی احترام بگذارند و هنگامی که خسته شدند سریع بازی را ترک ننمایند

والدین باید به فرزند خود آموزش دهند که به حریم دیگران احترام بگذارند و صحبت دیکرا را قطع نکنند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.