165

مصرف مواد فیبردار برای پیشگیری از گرفتگی عروق

|
0 دیدگاه
2

دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مصرف فیبر غذایی با کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است.

سوال مورد بحث در این رابطه این است که آیا کمبود مصرف غذاهای حاوی فیبر در سنین جوانی (از نوجوانی تا میانسالی) با سفتی و سختی شریان ها در بزرگسالی در رابطه است؟

دانشمندان انستیتوی تحقیقات قلب و عروق هلند به منظور پاسخگویی به این سوال مطالعه ای را طراحی نمودند. در این مطالعه برنامه غذایی ۳۷۳ فرد از سنین ۱۳ تا ۳۶ سالگی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین مقدار سفتی سه شریان بزرگ بوسیله اولتراسونوگرافی در سن ۳۶ سالگی این افراد تست گردید.پس از در نظر گرفتن و تعدیل شدن عوامل تاثیرگذار جانبی مانند جنس، قد، مقدار انرژی دریافتی کل و دیگر تفاوتهای شیوه زندگی در افراد، نتایج بدست آمده بررسی شد.
تحلیل های انجام شده نشان داد افرادی که شریانهای سفت تری داشتند نسبت به افرادی که شریان های آنها بیشتر حالت طبیعی خود را حفظ کرده بود، در طی ۲۴ سال از زندگی خود کمتر از منابع غذایی حاوی فیبر مانند میوه جات، سبزیجات و غلات کامل در برنامه غذایی خود بهره برده بودند.

نکته عملی

مصرف مقدار کم از فیبرهای غذایی در طول زندگی به خصوص سنین جوانی افزایش دهنده ریسک ابتلا به تصلب شرائین و به طبع آن مشکلات قلب- عروقی در سنین بزرگسالی است. در نتیجه توصیه می شود به منظور پیشگیری از انواع بیماری های قلبی – عروقی، مصرف میوه جات و سبزیجات و غلات کامل را از سنین جوانی افزایش دهند.

0 پسندیده شده
زهرا افرادی
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.