244

کمرویی و روش‌های کاربردی درمان آن

|
0 دیدگاه
98-2

انسان اصالتاً موجودی اجتماعی است و نیازمند ارتباط با دیگران. بسیاری از استعدادهای ما در ارتباطات بین‌فردی شکوفا می‌­شود. در جامعه­ ما بسیاری از کودکان و بزرگسالان، بدون آنکه تمایل داشته باشند،

کمرویی چیست؟

کمرویی توجه مضطربانه و غیرعادی به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی ناراحتی و تنش عضلانی – روانی می­‌شود و شرایط عاطفی و افکارش، تحت تأثیر قرار می­‌گیرد و زمینه­ بروز رفتارهای خام و نسنجیده در او فراهم می­‌شود. به زبانی ساده، کمرویی یعنی خودتوجهی بسیار زیاد و ترس از مواجه شدن با دیگران. زیرا کمرویی نوعی ترس و اضطراب اجتماعی است به طوری که:

– روبرو شدن با افراد جدید را برای فرد نگران‌کننده و دشوار می‌­سازد.

– وارد شدن به اماکن جدید و کسب و کار و تجارت تازه را برای فرد سخت می­‌کند.

– موجب مخفی شدن از انظار و احساس عجز در عین توانمندی می‌شود.

کمرویی افراد همیشه در برابر انسان‌ها متبلور می­‌شود و نه حیوانات، اشیا و موقعیت­‌های طبیعی و جغرافیایی. کمرویی با دارو برطرف نمی‌­شود و اساساً رفتاری اکتسابی و آموخته‌شده است و برای درمان آن، باید رفتار نوین و مطلوب اجتماعی در فرد فراگرفته شود

روش­‌های کاربردی درمان کمرویی

صحبت کردن، شعر خواندن، خاطره گفتن و نقل مطالب کتاب دلخواه، تعریف موضوع و محتوای یک فیلم سینمایی، اظهار نظر پیرامون مسائل خانوادگی و اجتماعی، قصه‌گویی و داستان‌سرایی، توضیح یک مسأله یا تدریس یک موضوع درسی مورد علاقه توسط نوجوان یا بزرگسال کمرو به مخاطبان مختلف، به ترتیب اهمیت و اقتدار ایشان از نظر فرد کمرو (مخاطبان خردسال آشنا و صمیمی نظیر خواهرزاده­‌ها و برادرزاده‌­ها و فرزندان کوچک خانواده و فامیل،

مخاطبان خردسال آشنا اما غیرصمیمی و غیرفامیل، مخاطبان خردسال غریبه، مخاطبان همسال آشنا و صمیمی، مخاطبان همسال، آشنا اما غیرصمیمی، مخاطبان همسال غریبه، مخاطبان بزرگسال آشنا و صمیمی، مخاطبان بزرگسال آشنا اما غیرفامیل و غیرصمیمی، مخاطبان بزرگسال غریبه اما غیرمعروف، مخاطبان بزرگسال مقتدر و صاحب‌نفوذاما غیرنقاد و مخاطبان مقتدر و صاحب‌نفوذ و نقد‌کننده)

و برقراری و حفظ ارتباط بصری (رو در رو) طبیعی با ایشان با چهره‌­ای گشاده و خنده‌رو و صدایی محکم و مطمئن و با آرامش روان، جرأت، اطمینان خاطر، اعتماد به نفس کامل و احساس خودارزشمندی، مؤثرترین روش‌ اصولی و تدریجی اضطراب‌زدایی، افزایش مهارت های زندگی و اجتماعی و درمان کمرویی است.

افزایش خودآگاهی و کاهش کمرویی

برای اینکه در درک بهتر و کشف وجود گرانقدر خودتان و برخورداری از تصویر جدید و مثبت از خویشتن، گامی مؤثر بردارید، دستورالعمل زیر را اجرا کنید.

الف- عکس خود را هر طور که می‌­توانید، بکشید و سپس به آن نگاه کنید. آیا تصویر شما تصویر کاملی است؟ آیا در قسمت یا نقطه‌­ای از عکستان نقصی را مشاهده می­‌کنید؟ آیا وقتی که به خودتان می­‌نگرید، خود را آدمی فعال می­‌یابید یا منفعل و تحت فرمان دیگران؟

ب- برای زندگی روزانه خود برنامه­‌ریزی کنید. مطابق برنامه­ تعیین‌شده گام بردارید و سخن بگویید.

ج- احساسات و خاطرات خود را از تجارب ناخوشایند کمرویی بنویسید.

د- برای خودتان نامه بنویسید. بدون رودربایستی و با صراحت احساسات خود را روی کاغذ آورده، گله‌­ها را بیان کنید و انتظارات را یادآور شوید.

ه- اگر خودتان بر این باور باشید یا به شما بگویند فقط یک ماه دیگر از حیات شما باقی است، عمر یک ماهه خود را چگونه خواهید گذراند؟ چه می­‌کنید؟ به کجاها می­‌روید؟ چه می­‌گویید؟ روی سخنتان بیشتر با چه کسانی خواهد بود؟ آخرین کلامتان چه خواهد بود؟ آیا باز هم کمرو باقی خواهید ماند؟

و- سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران ابتکار عمل را به دست بگیرید. چیزی بدهید یا مطالبه کنید. مثلاً شیرینی و میوه تعارف کنید و قلمی و تقویمی هدیه کنید. سؤالی بپرسید یا کتاب و مجله‌­ای را به امانت بدهید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.