50

بارداری سالم با جسمی سالم

|
0 دیدگاه
%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1

سلامت جسمی شما نخستین مؤلفه برای یک بارداری سالم است. وقتی شما تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرید، زندگی‌تان تغییر می‌کند. در واقع این تغییر حاصل یک تصمیم‌گیری بزرگ در زندگی شما است.

بارداری سالم

 ویزیت قبل از بارداری

متخصصان معتقدند برخی از مکمل‌ها و داروهای مصرفی در طول بارداری تا تولد نباید مصرف شوند و برخی از آنها نیز باید قبل از بارداری شروع شوند.

چون برخی مکمل‌ها در چربی‌های بدن ذخیره شده و تا مدت‌ها باقی می‌مانند، هم شما و هم همسرتان می‌بایست از نظر مصرف داروها و مکمل‌ها و نیز مصرف الکل، دارو، سیگار و کنترل وزن و ورزش و همچنین برخی بیماری‌ها مثل آبله مرغان، سرخجه، آسم، دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار گیرید.

مصرف فولیک اسید بسیار تعیین‌کننده است. طبق پژوهش‌های مراکز کنترل و پیشگیری از اختلالات (CDC)، مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم فولیک اسید در روز حداقل یک ماه قبل از بارداری و در طول سه ماه اول، شانس ابتلای جنین به اختلالات جنینی را حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد و از دیگر نقایص تولد نیز جلوگیری می‌کند.

مصرف نوشیدنی، سیگار و داروها

برخی مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن یا مصرف داروها می‌تواند منجر به سقط یا نارسی جنین شده یا کم‌وزنی هنگام تولد را به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید مصرف برخی مواد خوراکی می‌تواند اثر ماندگاری در سیستم بدنی شما بگذارد و از طرفی دیگر اثرات قابل توجهی روی جنینتان داشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان می­‌دهد که مصرف تنباکو می‌تواند روی باروری شما اثر گذاشته و تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد. متوقف کردن عادات ناسالم می‌تواند خیلی سخت باشد اما هیچ وقت از صحبت کردن با پزشکتان درباره این عادات نترسید. او می‌تواند با برنامه‌ریزی برای ترک این عادات به شما کمک کند.

مصرف غذاهای سالم برای یک بارداری سالم

برای تجربه بارداری سالم سعی کنید حداقل ۲ فنجان میوه و ۲ و نیم فنجان سبزیجات هر روز مصرف کنید. به علاوه مصرف حبوبات و غذاهایی که کلسیم زیادی دارند مثل شیر، آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم، لبنیات و منابع پروتئینی متنوع مثل لوبیا، دانه‌های روغنی، آجیل، محصولات سویا، ماکیان و گوشت‌ها بسیار مفید است.

درباره مصرف کافئین نیز باید گفت توافق کلی روی اینکه دقیقاً در طول بارداری چه مقدار مصرف کافئین کافی است، وجود ندارد. متخصصان هم‌عقیده هستند که زنان باردار و آنهایی که تلاش برای بارداری سالم دارند، باید از مصرف زیاد کافئین بپرهیزند. کافئین زیاد با خطر سقط جنین ارتباط دارد

اما همه مطالعات این موضوع را تأیید نکرده است. زنان باردار باید کافئین مصرفی را تا حدود ۲ میلی‌گرم در روز  ـ حدود یک فنجان قهوه ـ محدود کنند.

هشدار در مصرف ماهی

اگر شما عاشق ماهی هستید، بر ماهی مصرفی خود نظارت کنید. هر چند ماهی می‌تواند منبع خوبی از امگا۳ باشد که برای مغز کودکتان و رشد چشم‌ها و پروتئین و ویتامین D بدن او مفید باشد اما برخی ماهی‌ها حاوی جیوه است که می‌تواند بسیار مضر باشد.

بیشتر متخصصان معتقدند که در دوران بارداری باید تنها  برخی ماهی‌ها را مصرف کرد و بهترین رویکرد این است که از ماهی‌هایی که جیوه زیادی دارند، پرهیز شود یا مصرف انواع ماهی محدود شود.مرکز غذا و داروی U.S گزارش کرده که زنان در سن بارداری ماهی‌هایی مثل کوسه، اره‌ماهی اسقومری یا ماهی تیل مصرف نکرده و در کل بیشتر از ۶ اونس «تن ماهی» در هر هفته مصرف نشود.

بنابراین طبق گزارش FDA و آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) زنان باردار بیشتر از دو بار در هفته ماهی مصرف نکنند. از این رو بهترین انتخاب‌ها برای زنان باردار در مصرف ماهی‌ها، شامل شاه‌ماهی، ماهی قزل‌آلای پرورشی، سالمون و ساردین است.

ویزیت دندانپزشکی

وقتی شما برای بارداری آماده می‌شوید، سلامت دندان‌هایتان را فراموش نکنید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند شما را مستعد بیماری‌های لثه‌ای کند. سطوح بالای استروژن و پروژسترون می‌تواند باکتری‌های موجود در پلاکت‌های دندان‌هایتان را فعال کرده و باعث تورم، قرمزی و خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود.

پیشگیری از عفونت‌ها

مدیریت بدن برای مبتلا نشدن به انواع عفونت‌ها در دوران قبل از بارداری بسیار مهم است. به‌خصوص عفونت‌هایی که احتمال آسیب زدن به جنین را بالا می‌برند.

برای یک بارداری سالم شما باید از غذاهای معینی مثل پنیرهای پاستوریزه نشده و دیگر محصولات لبنی پاستوریزه نشده بپرهیزید. گوشت‌های خام و فرآوری شده، مرغ و ماهی‌های نیم‌پز می‌توانند مرکز تجمع انواع باکتری‌ها شده و در نهایت منجر به سقط یا نارسی جنین شوند.

همچنین می‌بایست از مصرف آبمیوه‌های باز و پاستوریزه‌نشده بپرهیزید. این نوع آبمیوه‌ها حاوی باکتری‌هایی مثل سالمونلا یا ایکولای هستند. همچنین از تمیز بودن دست‌های خود مطمئن شوید به‌خصوص در هنگام پخت غذا. لازم به ذکر است،دمای یخچال بین ۳۵ و ۴۰ درجه فارنهایت یا ۳ و ۴ درجه سلسیوس باشد و دمای فریزرتان نیز زیر صفر درجه فارنهایت یا منفی ۱۸ درجه سلسیوس باشد.

به طور کلی سلامت جسمانی نخستین رکن بارداری سالم است. بخش عمده‌ای از این مقوله از سلامت مصرف مواد غذایی حاصل می‌شود. هر چقدر زنان باردار نسبت به بهداشت و تغذیه خود حساس‌تر باشند، کودکان سالم‌تری نیز خواهند داشت و در نهایت این مادران در زندگی کودک خود الگویی خواهند شد که سبک زندگی سالمی داشته و به رشد کودک خود اهمیت بیشتری می‌دهند.

ورزش

ورزش کردن به‌خصوص یوگا، پیاده‌روی و شنا را فراموش نکنید. این ورزش‌ها قبل و بعد از بارداری علاوه بر اینکه به سلامت جسمانی‌تان کمک می‌کنند و تورم بارداری را کاهش می‌دهند، مانع از ابتلای شما به بیماری‌های دوران بارداری می‌شوند و در سلامت جسمانی و روانی خود و کودکتان نیز دخیل هستند.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.