44

تغذیه صحیح در زمان بارداری

|
0 دیدگاه
35

یک رژیم غذایی سالم و تغذیه صحیح در دوران بارداری برای سلامت آینده فرزندان مهم و حیاتی است.

تغذیه صحیح در زمان بارداری

نوزادانی که در هنگام تولد وزنی کمتر از ۲۵۰۰ گرم دارند، در دوران نوزادی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی و اسهال قرار داشته و ممکن است رشد جسمی و یادگیری ضعیف­‌تری داشته باشند. لذا تحقیقات بسیاری بر اهمیت تغذیه صحیح در دوران بارداری تأکید دارند. نتایج تحقیقاتی که در مارس ۲۰۱۳ در مجله FASEB منتشر شده است،

نشان می­‌دهد که مصرف مواد غذایی نامناسب مانند فست‌فودها که سرشار از چربی‌های مضر هستند، منجر به بروز تغییرات در نوع سیگنال­‌های مغزی جنین خواهد شد. در حقیقت، این تحقیقات نشان داده که مصرف مواد غذایی نامناسب در دوران بارداری منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار مغزی نوزادان می­‌شود

و در نهایت آنها را مستعد ابتلا به چاقی، دیابت و دیگر بیماری‌های مرتبط می­‌کند. دکتر استفانی و همکارش پروفسور نیل در پژوهشی دریافتند مصرف مواد غذایی نامناسب و فرآوری‌شده مانند پیراشکی، کلوچه، بیسکویت، چیپس و شیرینی در طول دوران بارداری و شیردهی، در مقایسه با یک رژیم غذایی سالم و منظم، منجر به بروز مشکلات متابولیسمی در فرزندان خواهد شد.

در این تحقیقات مشخص شد مادرانی که یک رژیم غذایی ناسالم در دوران بارداری داشته‌اند، کودکان خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و عوارض طولانی‌مدت، از جمله چاقی، کلسترول و قند خون قرار می­‌دهند. همچنین نتایج این پژوهش نشان می­‌دهد که اثرات این امر به‌ویژه دختران بارزتر است.

همچنین در تحقیق دیگری که توسط محققان در کالج پزشکی سلطنتی لندن انجام شده، مشخص شده که رژیم غذایی غنی از چربی، شکر و نمک در زنان باردار به احتمال بیشتری منجر به تولد فرزندانی خواهد شد که در مصرف این مواد زیاده‌روی می‌کنند. محققان در این تحقیق به یک گروه از موش‌ها مواد غذایی سالم و مناسب و به گروه دیگر غذای نامناسب و ناسالم دادند،

نتایج نشان داد که مغز نوزادان متولد شده­ موش‌ها در این دو گروه با هم متفاوت است و مغز کودکانی که مادران­شان از رژیم غذایی نامناسب و نادرست استفاده می‌کنند، نسبت به مصرف این مواد کمتر حساس­ است؛ یعنی دوز بالاتری از این مواد سبب می­‌شود مغز فرمان توقف مصرف بدهد و همین امر این کودکان را در معرض ابتلا به بیماری­‌های مختلفی از جمله چاقی و دیابت قرار می­‌دهد .

تغذیه صحیح و مناسب در زمان بارداری مهم است. از آنجایی که جنین رشد بسیار سریعی دارد و وزن او از یک گرم در ۸ هفتگی به ۳۲۰۰ گرم در ماه آخر می‌­رسد، برای چنین رشدی احتیاج به انواع مواد مغذی دارد که باید از طریق تغذیه صحیح مادر تأمین شود.

همچنین سوءتغذیه طولانی در دوران پیش از بارداری می­‌تواند باعث سوءتغذیه جنین شود و در نتیجه ممکن است وزن نوزاد از حداقل قابل قبول (۲۵۰۰ گرم) کمتر باشد. رژیم غذایی مناسب برای دوران بارداری شامل داشتن یک رژیم غذایی مخصوص و جداگانه برای زمان بارداری نیست. تغذیه در زمان بارداری تا تولد باید متعادل باشد و از کم‌خوری یا پرخوری در این دوران پرهیز شود.

 گروه‌های غذایی مورد نیاز برای خانم‌های باردار شامل همه گروه‌های غذایی است. گروه‌های اصلی غذایی برای هر فرد شامل گروه نان و غلات و به میزان ۷ تا ۱۱ واحد غذایی معادل ۳۰ تا ۳۵ گرم انواع نان، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته و… است. گروه دوم اصلی مواد غذایی شامل گروه سبزی‌ها و میوه‌­ها است که باید در حدود ۳ تا ۵ واحد را شامل ­شود

 این مقدار معادل نصف لیوان سبزیجات پخته یا یک لیوان سبزیجات خام، یک عدد گوجه فرنگی متوسط یا یک عدد پیاز متوسط و یک عدد میوه متوسط یا یک‌چهارم طالبی یا خربزه متوسط یا نصف لیوان حبه انگور یا انار و… است. گروه سوم مواد غذایی شامل گروه شیر و لبنیات است که معادل یک لیوان شیر، ماست یا کشک، نصف لیوان بستنی یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر است.

گروه گوشت، حبوبات و مغزها ۲ تا ۳ واحد را دربرمی‌گیرد که چیزی معادل ۵۵ تا ۶۵ گرم گوشت قرمز، مرغ، ماهی، نصف لیوان حبوبات پخته یا یک عدد تخم‌مرغ یا یک‌چهارم لیوان از انواع مغزها است. مصرف روغن، چربی و شرینی­جات با توجه به انرژی مورد نیاز و میزان اضافه شدن وزن در دوران بارداری تنظیم می‌­شود.

 چند توصیه به خانم‌های باردار در زمینه تغذیه صحیح

ـ از سرخ کردن غذاها بپرهیزید و حتی‌الامکان غذاها را به شکل آب‌پز و کبابی طبخ کنید.

ـ از مصرف کله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و کالباس و انواع پیتزای پرچرب خودداری کنید.

ـ از مصرف سس‌های چرب مانند مایونز و سس‌های مخصوص سالاد خودداری کنید.

ـ از تنقلات پرچرب نظیر چیپس، پیراشکی و شکلات استفاده نکنید.

ـ از میوه‌های تازه به عنوان میان‌وعده بهره ببرید.

ـ به جای نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌­های طبیعی مصرف کنید.

ـ به جای نان‌های فانتزی، نان‌های سبوس‌دار مصرف کنید.

لازم به ذکر است که بنا به گفته متخصصان، اضافه‌وزن در دوران بارداری تا تولد امری طبیعی است و به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است.

این وزن باید در طول ۹ ماه بارداری طی ۳ دوره اضافه شود: از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین ۳۰ تا ۴۰۰ گرم به وزن خانم باردار اضافه شود. از هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین ۱ تــا ۳ کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

لذا بانوان گرامی در نظر داشته باشید که رعایت یک تغذیه صحیح ضروری است و باید از افراط در خوردن و کسب کالری اضافی و در نهایت بروز اضافه‌وزن پرهیز کنید.

0 پسندیده شده
معصومه حیدری
از این نویسنده

بدون دیدگاه

جهت ارسال پیام و دیدگاه خود از طریق فرم زیر اقدام و موارد زیر را رعایت نمایید:
  • پر کردن موارد الزامی که با ستاره آبی مشخص شده است اجباری است.
  • در صورتی که سوالی را در بخش دیدگاه مطرح کرده باشید در اولین فرصت به آن پاسخ داده خواهد شد.